چکش گمشده شبیه ترین نقطه زمین به مریخ

چکش گمشده شبیه ترین نقطه زمین به مریخ محققان می گویند، میکروب های جان سخت موجود در آب شور قطب شمال که یکی از نزدیک ترین و شبیه ترین مناطق زمین به مریخ است، می توانند به جستجوی حیات در مریخ کمک کنند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، میکروب هایی که تابحال دیده نشده اند و در اعماق یخ های دائمی(خاک منجمد) در یکی از سردترین و شورترین چشمه های آبی روی زمین در قطب شمال زندگی می کنند، می توانند طرحی از ردپای حیات را در مریخ عرضه کنند.
به زمین دائم یخ بسته و لایه همیشه منجمد خاک که معمولا در نواحی قطبی و نیمه قطبی یافت می شود، "خاک منجمد"(Permafrost) گفته می شود. بنا بر تعریفی دقیق تر، اگر خاک ناحیه ای برای دو سال یا بیشتر به حالت یخ بسته بماند به آن خاک منجمد می گویند. به جز مناطق قطبی، در بعضی مناطق کوهستانی هم به خاک دائماً منجمد برمی خوریم. در حدود ۱۵ درصد از زمینهای نیم کره شمالی خاک منجمد هستند.
خاک های منجمد مهم ترین انبار متان در کره زمین هستند. بعد از آخرین دوران یخبندان، ارتفاع آب دریاها ۱۰۰ متر بیشتر از امروز بوده است. بعد از انجماد مناطق گسترده ای از دریاها و رودهای موجود در قطب شمال در منطقه سیبری شرقی، حدود دو میلیون کیلومتر مربع از دریاها یخ زد. بستر این دریاها از خاک منجمد تشکیل شده است. عمق خاک منجمد در سیبری و اقیانوس منجمد شمالی گاهی به ۱۵۰۰ متر می رسد.
محققان می گویند، در چشمه ای معروف به "چکش گمشده"(lost hammer) که بر فراز دایره قطب شمال در نوناووت کانادا قرار دارد، آب شور از عمق ۶۰۰ متری منجمد دائمی بیرون می زند. شوری آب حدود ۲۴ درصد است و نمک بعنوان یک ضد یخ عمل می کند و اجازه می دهد آب حتی در دمای زیر صفر درجه هم به شکل مایع بماند، اما کمبود اکسیژن آزاد به میزان کمتر از یک قسمت در میلیون است که شرایط آنجا را واقعاً پیچیده می کند.


در واقع، محیط سرد، شور و بدون اکسیژن، چشمه "چکش گمشده" را به یکی از نزدیک ترین مشابهت های زمین به مریخ تبدیل می کند، سیاره ای که دارای رسوبات نمکی گسترده ای است که از آب های باستانی به جا مانده است.
بعضی از محققان استدلال کرده اند که تغییرات مشاهده شده در خندق ها و رگه های تاریک در شیب های دیواره دهانه های مریخ می تواند شبیه به چشمه "چکش گمشده"، ناشی از آب شوری باشد که از زیر سطح آن آمده است، باآنکه خیلی از دانشمندان "بهمن های خشک" را بعنوان توضیحی محتمل تر ترجیح می دهند.
به بهمنی که در برف خشک در دمای زیر صفر درجه رخ می دهد، "بهمن خشک" می گویند. بهمن های خشک می توانند به صورت یخ آب(برف شل) یا تخته ای باشند. اکثریت قریب به اتفاق مرگ و میر ناشی از بهمن ها ناشی از بهمن خشک است.
حالا گروهی از دانشمندان، حیات میکروبی را در شرایط خشن چشمه "چکش گمشده" یافته اند و ژنوم حدود ۱۱۰ موجود زنده را در آنجا توالی یابی کرده اند و سرنخ هایی را در مورد این که چگونه حیات به صورت بالقوه می تواند در محیط خشن مریخ زنده بماند، نشان داده اند.
باآنکه قبلاً میکروب هایی در شرایط مشابه مریخ روی زمین کشف شده بودند، اما این یکی از نخستین مطالعاتی است که این "اکستروموفیل ها" را در چنین محیط خشنی به شکل فعال پیدا می کند.
"الیزه مگنوسون" دانشجوی دکترا در دانشگاه "مک گیل" در مونترال و نویسنده ارشد این مطالعه جدید می گوید: چند سال کار روی این رسوبات طول کشید تا بتوانیم جوامع میکروبی فعال را با موفقیت شناسایی نماییم.
میکروب ها برای زنده ماندن در شرایط سخت چشمه "چکش گمشده"، بی هوازی هستند، به این مفهوم که اکسیژن تنفس نمی کنند. در عوض، برای تقویت متابولیسم خود، متان و سایر ترکیبات معدنی مانند کربن دی اکسید، کربن مونوکسید، سولفات و سولفید مصرف می کنند که همگی در مریخ یافت می شوند.
به صورت مشخص، وجود متان در مریخ یک معمای حل نشده است. دانشمندان در مورد این که منشاء آن در ارتباط با زمین شناسی مریخ است یا بیولوژیکی، به دو دسته تقسیم شده اند. رسوبات خاک منجمد در چشمه "چکش گمشده" به صورت مداوم گازهای متان را منتشر می کند و می تواند سرنخ بیشتری در مورد منشاء ستون های متان کشف شده در مریخ عرضه نماید.
"لایل وایت" که این تیم تحقیقاتی را رهبری می کند و متخصص میکروبیولوژی قطبی است، می گوید: میکروب هایی که ما در چشمه "چکش گمشده" یافتیم و توصیف کردیم، اعجاب انگیز هستند، چونکه بر خلاف سایر موجودات، به منظور زندگی به مواد آلی یا اکسیژن وابسته نیستند.
در یک بیانیه از سوی محققان دانشگاه "مک گیل" آمده است: آنها همینطور می توانند گازهای کربن دی اکسید و نیتروژن اتمسفر را تبدیل به مولکول های آلی کنند که همگی این ها، آنها را برای بقا و شکوفایی در محیط های بسیار خشن روی زمین و فراتر از آن بسیار سازگار می کند.
نتایج این مطالعه، یک طرح ژنتیکی به جهت اینکه چگونه حیات میکروبی می تواند - امروز یا در گذشته - در مریخ زنده بماند، عرضه می دهد.
این یافته ها آنقدر قانع کننده هستند که دانشمندانی که روی مریخ نورد گرفتار تاخیر شده "روزالیند فرانکلین" که قبلا "اگزومارس" نام داشت، متعلق به آژانس فضایی اروپا کار می کنند، قابلیت های تشخیص حیات آنرا روی نمونه هایی از میکروب های یافت شده در چشمه "چکش گمشده" آزمایش می کنند.


مریخ نورد "روزالیند فرانکلین" که پیش تر با نام مریخ نورد "اگزومارس" شناخته می شد، یک مریخ نورد رباتیک برنامه ریزی شده و بخشی از مأموریت بین المللی "اگزومارس" به رهبری آژانس فضایی اروپا است. این طرح شامل راه اندازی یک وسیله نقلیه روسی، حامل ماژول آژانس فضایی اروپا و کاوشگر روسی، برای ارسال این مریخ نورد به سطح مریخ است.
این مریخ نورد بعد از فرود موفقیت آمیز با استفاده از انرژی خورشیدی یک مأموریت شش ماهه را برای جستجوی نشانه های احتمالی وجود حیات در گذشته یا حال در مریخ آغاز می کند. در آن زمان "مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس" بعنوان ماهواره رله ی داده های مریخ نورد به کار گرفته می شود.
این مریخ نورد قرار بود در سال ۲۰۱۸ برای پرتاب به سمت مریخ و فرود بر سطح آن سیاره در اوایل سال ۲۰۱۹ آماده شود، اما مسائل مالی و دیگر مشکلات همچون ابهامات در مورد ادامه همکاری آژانس فضایی روسیه با آژانس فضایی اروپا روی این پروژه، پرتاب آنرا تا سال ۲۰۲۰ به تأخیر انداخت.
این مطالعه در مجله ISME انتشار یافته است.




منبع:

1401/04/06
12:16:56
5.0 / 5
416
تگهای خبر: بین الملل , دانش , ربات , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است