جمع آوری نهمین نمونه از مریخ توسط استقامت

جمع آوری نهمین نمونه از مریخ توسط استقامت شاه بلاگ: مریخ نورد ˮاستقامتˮ(Perseverance) متعلق به ناسا، نهمین نمونه برداری از خاک و سنگ سیاره سرخ را که امکان دارد نشانه هایی از آب جاری باستانی در مریخ را در خود داشته باشد، انجام داد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، مریخ نورد "استقامت" ناسا درحال حفاری در سطح سیاره سرخ در جستجوی شواهدی از آب جاری در گذشته ی باستانی این سیاره و نشانه هایی از حیات باستانی احتمالی است.
اعضای تیم این مأموریت اعلام نمودند که "استقامت" هم اکنون درحال کاوش یک دلتای رودخانه ای باستانی درون دهانه "جیزرو"(Jezero) است و اخیراً نهمین نمونه سنگ مریخی خویش را در فاصله ای نه چندان دور از جایی که در فوریه 2021 فرود آمد، جمع آوری کرده است.
در حساب توییتر این مریخ نورد اعلام شد: "نمونه سنگ شماره 9 در کیسه است! (در واقع در لوله است، به هر حال.) تیم من سال ها منتظر بوده است تا به این دلتای رودخانه ای نزدیک شود و ببیند [این دلتا] در مورد زندگی باستانی در مریخ چه برای گفتن دارد. این نمونه امکان دارد یک بلیت یک طرفه برای ارسال به زمین در آینده دریافت کند."
"استقامت" بیشتر از یک سال است که درحال کاوش در دهانه "جیزرو" با عرض 28 مایل (45 کیلومتر) در جستجوی نشانه هایی است که نشان دهد احیانا در مقطعی از گذشته ی باستانی این سیاره، حیات در مریخ وجود داشته است.
دانشمندان براین باورند که این دهانه زمانی محل قرار گرفتن یک دریاچه و دلتای رودخانه بوده است که آنرا به مکانی عالی برای شکار نشانه های حیات باستانی یا آب در مریخ تبدیل نموده است. اگر زندگی در مریخ وجود داشته باشد، سنگ های این منطقه و دلتای رودخانه امکان دارد شواهدی از "فسیل های مولکولی" را نشان دهند که مولکول های آلی بوجود آمده توسط موجودات زنده باستانی هستند.


"براد گارچینسکی" یکی از دانشجویان دخیل در این پروژه از دانشگاه "پردو" در وبلاگ رسمی "استقامت" نوشت: "دلتا [ما را] صدا می زند و ما باید برویم! اگر در گذشته، حیات میکروبی در اینجا وجود داشته است، این یکی از بهترین مکان ها برای جستجوی آن است، چونکه گِل های لایه ای ظریف امکان دارد سابقه ای از فعالیت میکروبی را در خود مدفون و حفظ نموده باشند.
جهت کمک به "استقامت" برای جستجوی این نشانگرهای زیستی باستانی و مکان هایی که امکان دارد در آن مخفی شده باشند، این مریخ نورد که به اندازه یک خودرو است، به 23 دوربین مختلف و ابزارهای متنوعی همچون طیف سنج فلورسانس اشعه ایکس، سیستم رادار نفوذ به زمین و ابزاری معروف به "SuperCam" که سنگ ها را با لیزر می شکافد و سپس ترکیب بخار شیمیایی حاصل را بررسی می کند، تجهیز شده است. همینطور در پایان بازوی رباتیک این مریخ نورد یک مته تعبیه شده است که می تواند تا پنج درجه آزادی عمل داشته باشد و حرکت نماید.
"استقامت" دارای دو میکروفون داخلی هم هست که به این مریخ نورد اجازه می دهد تا صداهای مریخ را ضبط کند.
جدا از نمونه های سنگی زیادی که "استقامت" جمع آوری کرده است، این مریخ نورد با به کارگیری بالگرد "نبوغ"(Ingenuity) که یک بالگرد رباتیک کوچک که اولین وسیله پروازی فرازمینی لقب گرفته و به جستجوی مکان ها و اشیای مورد علاقه ی مریخ نورد کمک می نماید، امکان جدیدی را فراهم نموده است.
بالگرد "نبوغ" تا به امروز 29 مأموریت پروازی موفقیت آمیز انجام داده که طولانی ترین آنها 169.5 ثانیه به طول انجامیده است.
اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، یک مأموریت مشترک توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا، نمونه های جمع اوری شده توسط "استقامت" را احیانا در اوایل سال 2033 به زمین خواهد آورد.



1401/04/18
22:19:57
5.0 / 5
416
تگهای خبر: خودرو , دانش , دوربین , ربات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است