محققان دانشگاه كویمبرا پرتغال خبر دادند؛

ابداع یک هواژل جدید برای درمان شکستگی استخوان ها

ابداع یک هواژل جدید برای درمان شکستگی استخوان ها شاه بلاگ: محققان دانشگاه ˮکویمبراˮ پرتغال در مطالعه اخیرشان از توسعه یک هواژل نوین برای مصارف پزشکی اطلاع داده اند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی او، هَواژِل یا ایروژل(aerogel) یک ماده تولیدی است که کمترین چگالی را در بین مواد جامد دارد. این ماده از یک ژل به دست می آید که در آن قسمت مایع ژل با گاز جایگزین می گردد.
تعدادی از پژوهشگران دانشگاه "کویمبرا" از پلیمرهای طبیعی، یک هواژل جدید تولید کرده اند که در مصارف دارویی و پزشکی به کار می آید. یکی از موارد استفاده از این هواژل در پزشکی ترمیمی است. پزشکی ترمیمی(Regenerative medicine) شاخه ای از علم نوین پزشکی است که هدف آن ترمیم و احیای بافت یا اندام صدمه دیده یا از دست رفته می باشد که باتوجه به نوع رویکرد و روش درمانی به انواع گوناگونی شاخه بندی می گردد.
هواژلی که محققان پرتغالی توسعه داده اند "SterilAerogel" نام دارد."مارا براگا"(Mara Braga) محقق این مطالعه در اینباره اظهار داشت: هدف اصلی "SterilAerogel" حل مشکلات سلامتی افراد مسن مانند شکستگی استخوان و مشکلات تخریب کننده و التهابی است که به صورت فزاینده ای جمعیت جهان بخصوص افراد مسن درگیر آن هستند. ما این هواژل های پیشرفته را بر مبنای پلیمرهای طبیعی توسعه داده ایم تا پزشکان بتوانند به سادگی از آن در ترمیم بافت و همینطور در بانداژها برای درمان زخم ها استفاده کنند.
یکی از نوآوری های محققان این مطالعه استفاده از تکنیکی برای پردازش پلیمر طبیعی است. محققان این مطالعه گفتند: بیوپلیمرها با زیست سازگاری بالا جهت استفاده در موجودات زنده مناسب هستند، اما آنها احتیاج به یک فرایند استریل سازی دقیق دارند چون که این فرآیند تضمین می نماید خواص شیمی فیزیک و ساختاری آن از بین نمی رود.
براگا اضافه کرد: از آنجاییکه از فناوری سیال فوق بحرانی برای آماده سازی و استریل سازی هواژل بهره برده ایم میتوان درباره زیست سازگاری این ماده مطمئن بود.
سیال فوق بحرانی(supercritical fluid) به هر ماده ای که بالاتر از فشار و دمای آن در نقطه بحرانی باشد اطلاق می شود. جایی که فازهای گاز و مایع از یکدیگر متمایز نیستند.
محققان گفتند، برای تایید اثربخشی این فناوری، چندین آزمایش با همکاری مرکز علوم اعصاب و زیست شناسی سلولی دانشگاه کویمبرا انجام شد. به جهت اینکه این هواژل جدید و کاملا طبیعی و بدون بقایای شیمیایی در حوزه سلامت مورد استفاده قرار گیرد، همچنان به مطالعات بیشتری نیاز است. باآنکه این پروژه بر روی مراقبت های بهداشتی متمرکز بود اما باید گفت هواژل تازه توسعه یافته دارای پتانسیل برای مصارف دیگر بعنوان مثال بعنوان جاذب برای تصفیه فاضلاب هم است.
یافته های این مطالعه در مجله "Materials Chemistry and Physics" انتشار یافته است.



1401/04/23
13:42:16
5.0 / 5
362
تگهای خبر: پژوهش , پیشرفت , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است