توسط محقق ایرانی توسعه یافت؛

روشی برای دریافت چند دوز واکسن تنها با یک تزریق

روشی برای دریافت چند دوز واکسن تنها با یک تزریق پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (MIT) به رهبری دکتر مرتضی سرمدی، میکروذراتی را توسعه داده اند که می توانند دوزهایی از دارو را در زمان های خاص در طول روز، هفته یا ماه آزاد کنند.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، به نقل از نیواطلس، این پلت فرم می تواند برای ایجاد آنچه که پژوهشگران "واکسن های خود تقویت کننده" (self-boosting vaccines) می نامند، مفید باشد. واکسن ها و سایر داروها را اغلب باید طی چندین دوز گوناگون دریافت کرد، اما تزریق آنها در زمان بهینه ممکنست برای خیلی از افرادی که دسترسی سهل به خدمات پزشکی ندارند، کار دشواری باشد. پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست برای مساعدت با حل این مشکل، یک سیستم تحویل دارو به وجود آورده اند که تنها یک دفعه تزریق می شود و بعد از آن، دوزهای اضافی در زمان مورد نیاز آزاد می شوند.

این سیستم از ریزذراتی تشکیل شده است که پژوهشگران آنها را مانند فنجان های کوچک قهوه توصیف می کنند. این ذرات از پلیمر زیست سازگاری موسوم به PLGA تولید شده اند. ذرات دارو در یک محفظه بارگذاری می شوند و یک درپوش با بهره گیری از حرارت ملایم روی بخش بالایی آنها قرار می گیرد. در نهایت با تجزیه پلیمر در طول زمان، دارو را آزاد می شود.


این طراحی کلی برای چندین سال است که تحت آزمایش قرار گرفته، اما در این مطالعه جدید، پژوهشگران بطور دقیق نحوه کارکرد آنرا بررسی کردند و روش های جدیدی را برای افزایش تولید آن، ایجاد کردند. فهمیدن اینکه اندازه ذرات بر زمان انتشار دارو تأثیری ندارد موجب تعجب پژوهشگران شد. آنها دریافتند که همه چیز به نوع پلیمر مورد استفاده و نه اندازه ذرات برمی گردد.

پژوهشگران مشاهده نمودند که PLGA به آرامی توسط آب شکافته می شود تا آن زمان که درپوش آن باز شود و دارو به داخل بدن بریزد. ترکیب های مختلف پلیمرها با سرعت های متفاوتی تجزیه می شوند، که به دانشمندان این اجازه را می دهد تا تصمیم بگیرند که داروها بعد از چند روز، چند هفته یا چند ماه در صورت نیاز آزاد شوند.

مرتضی سرمدی، محقق اصلی این تحقیقات، می گوید: اگر می خواهید ذره بعد از شش ماه برای کاربرد خاصی آزاد شود، از یک پلیمر و اگر بخواهیم پس از دو روز آزاد شود، از پلیمر متفاوت دیگری استفاده می نماییم. طیف گسترده ای از کاربردها وجود دارد.

دکتر سرمدی مدرک کارشناسی خودرا در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه علم و صنعت و مدرک کارشناسی ارشد خودرا از دانشگاه شریف دریافت کرده است. این پژوهشگر حالا در موسسه فناوری ماساچوست فعالیت می کند.

پژوهشگران می گویند که این روش می تواند برای طیف وسیعی از انواع واکسن ها، همچون واکسن هایی که مبتنی بر دی ان ای (DNA)، آران ای (RNA) یا پروتئین های نوترکیب هستند، اعمال شود. نخستین نمونه درحال توسعه از این موارد، واکسن فلج اطفال است که به طور معمول به چهار دوره تزریق نیاز دارد و پژوهشگران هم اکنون آنرا روی حیوانات آزمایش می کنند.

نتایج این پژوهش در مجله Science Advances انتشار یافته است.





1401/04/27
13:44:14
5.0 / 5
626
تگهای خبر: پژوهش , توسعه , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است