پیشبینی علایم اولیه زوال عقل توسط پوشیدنی ها در آینده

پیشبینی علایم اولیه زوال عقل توسط پوشیدنی ها در آینده شاه بلاگ: پژوهشگران با عنایت به نتیجه یک مطالعه که تفاوت های مشخصی را در الگوهای فعالیت افراد مسن مبتلا به آلزایمر در بعدازظهرها نشان می دهد، می گویند در آینده، فناوری های پوشیدنی می تواند علایم اولیه زوال عقل را پیش بینی نماید.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، به نقل از نیو اطلس، با افزایش محبوبیت فناوری های پوشیدنی بخصوص در بین سالمندانی که علاقمند به ردیابی سلامت قلب خود هستند، حالا تعدادی از پژوهشگران دانشکده بهداشت عمومی "جانز هاپکینز" به این فکر افتادند که آیا میتوان از این دستگاه ها برای تشخیص نخستی ترین نشانه های زوال عقل استفاده نمود. یک مطالعه جدید نشان داده است که بعد از یافتن تفاوت های متمایز در الگوهای حرکتی روزانه هنگام مقایسه افراد مسن که از نظر شناختی سالم هستند با بیماران مبتلا به آلزایمر، این امر امکان دارد.

ارتباط میان تخریب عصبی و حرکت به خوبی شناخته شده است. در واقع، در چند سال گذشته، محققان دریافته اند که می توانند بیماری آلزایمر را به آسانی با ردیابی الگوهای راه رفتن بیماران به درستی تشخیص دهند.

یکی از محدودیت های این نوع مطالعات روی نحوه راه رفتن، احتیاج به سیستم های کامپیوتری پیچیده برای تشخیص خصوصیت های حرکتی است که با زوال عقل مرتبط هستند. تابحال چنین سیستمی را نمی توان به سادگی در خانه ها مستقر کرد، اما این تحقیق جدید به دنبال استفاده از داده های در دسترس و رایج تر جمع آوری شده توسط پوشیدنی های محبوب ردیابی تناسب اندام مانند Fitbit است.

این مطالعه داده های 585 نفر را که در یک پروژه تحقیقاتی در مورد پیری ثبت نام کرده اند، تحلیل و بررسی کرد. محققان می گویند هدف این بود که بفهمیم آیا بین الگوهای فعالیت روزانه و سلامت شناختی همبستگی وجود دارد یا خیر.

اگرچه این مطالعه هیچ تفاوتی در معیارهای کلی فعالیت کلی روزانه سالمندان سالم از نظر شناختی با افراد مبتلا به آلزایمر پیدا نکرد، اما زمانی که محققان روی بازه های زمانی روز دقیق تر شدند و به الگوها توجه کردند، تفاوت های فاحشی ظاهر شد.

به عنوان مثال محققان دریافتند در بازه زمانی بعدازظهر، یعنی از آغاز ظهر تا ساعت 6 بعدازظهر، افراد مبتلا به اختلالات شناختی به صورت قابل توجهی کمتر از گروه سالم حرکت می کنند. این حرکت در هنگام پس از ظهر در گروه گرفتار صدمه هم به صورت قابل توجهی مقطعی، منقطع و کم بود.

آمال وانیگاتونگا، نویسنده اصلی این مطالعه می گوید این کاهش حرکت عصرگاهی به طرز جالبی یادآور پدیده شناخته شده در آلزایمر به نام "غروب خورشید" است.

وی اظهار داشت: دیدن این تفاوت در بعدازظهرها جالب بود، چون که یکی از علایم اصلی آلزایمر، پدیده "غروب آفتاب" است که شامل افزایش گیجی و تغییرات خُلقی است که از پس از ظهر آغاز می شود و امکان دارد این نشانگرهای فعالیت (فناوری های پوشیدنی) بعضی از حرکات در ارتباط با این علایم را ثبت کنند.

گفتنی است که هنوز روزهای اولیه این مطالعه است و پیش از این که این امکان به شکلی برنامه نظارت بر زوال عقل برای ساعتهای هوشمند تبدیل گردد، کار بیشتری لازم است. گام بعدی این است که داده های این نظارتگرهای فعالیت را در یک دوره زمانی طولانی تر بررسی نماییم تا بفهمیم آیا تغییرات قابل اندازه گیری در حرکت می تواند نشانه تغییر از شناخت سالم به اختلال خفیف باشد یا خیر.

"وانیگاتونگا" خوشبین است که این یافته ها می توانند روزی به یک سیستم نظارت بر حرکت منجر شوند که تغییرات مغزی را در مراحل اولیه ثبت کنند. وی می گوید هر راهی برای نشان دادن زودهنگام این نوع کاهش ها به پزشکان بهترین فرصت را برای عرضه مداخلاتی که می توانند پیشرفت بیماری را کاهش دهند، عرضه می دهد.

وی اضافه کرد: ما تمایل داریم که فعالیت بدنی را بعنوان یک درمان بالقوه برای کاهش زوال شناختی در نظر بگیریم و این مطالعه به ما یادآوری می کند که زوال شناختی امکان دارد به نوبه خود فعالیت بدنی را بکاهد و امکان دارد روزی بتوانیم چنین تغییراتی را برای آزمایش های زودتر و کارآمدتر نظارت نماییم و آغاز روند بیماری را تشخیص دهیم و اختلال شناختی که منجر به آلزایمر می شود را به تأخیر بیاندازیم و شاید بتوانیم از آن جلوگیری نماییم.

این مطالعه در مجله Alzheimer's Disease انتشار یافته است.




منبع:

1401/04/29
21:35:17
5.0 / 5
687
تگهای خبر: پژوهش , پیشرفت , دانش , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است