شکارچی یخ ناسا تا سال 2024 به ماه نمی رود

شکارچی یخ ناسا تا سال 2024 به ماه نمی رود ماه نورد جدید ناسا با نام وایپر باید دستکم یک سال بیشتر برای فرود بر ماه و جستجوی یخ در قمر زمین منتظر بماند.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، به نقل از اسپیس، پرتاب ماه نورد وایپر (VIPER) که قرار بود در سال ۲۰۲۳ به ماه ارسال شود، بعد از درخواست ناسا مبتنی بر آزمایش بیشتر فرودگر گریفین (Griffin)، حالا تا سال ۲۰۲۴ به تعویق افتاده است. وایپر و گریفین توسط شرکت استروباتیک (Astrobotic) ساخته شده اند و مقرر است فرودگر گریفین، این ماه نورد را بر روی قمر زمین فرود بیاورد.

شکارچی یخ وایپر قرار بود در نوامبر ۲۰۲۳ (آبان/آذر سال آینده) در قطب جنوبی ماه فرود بیاید تا میزان آب موجود در این منطقه را برای مأموریت های انسانی ارزیابی کند. با این وجود، ناسا زمان بیشتری برای ارزیابی فرودگر گریفین درخواست نمود.

ناسا روز دوشنبه (۱۸ ژوئیه/۲۷ تیر) در مورد این تصمیم اظهار داشت: هدف از آزمایش های اضافی، کاهش خطر کلی برای رساندن وایپر به ماه است. این آژانس فضایی جزئیات دیگری عرضه نکرد. استروباتیک هم هیچ اظهار نظری در شبکه های اجتماعی یا در چارچوب خبر منتشر نکرده است.

ناسا اعلام نمود که به قرارداد سرویس محموله های تجاری ماه ناسا (Commercial Lunar Payload Services) به اختصار "CLPS" که با استروباتیک بسته شده بود ۶۷.۸ میلیون دلار بیشتر اختصاص داده خواهد شد که بودجه کل آنرا به ۳۲۰.۴ میلیون دلار خواهد رساند.

هدف از مأموریت وایپر و دیگر مأموریت های برنامه CLPS، آزمایش فناوری و جستجو برای منابع ماه قبل از رسیدن انسان به قمر زمین است. ناسا حالا سال ۲۰۲۵ را برای انجام نخستین برنامه اکتشافی سفر به ماه خود پس بیشتر از نیم قرن در نظر گرفته است. انتظار می رود که مأموریت آرتمیس ۱ که نخستین مأموریت از مجموعه مأموریت های سفر به ماه است، اواخر سالجاری بدون سرنشین و بدون فرود بر ماه صورت گیرد.

قرارداد اولیه مأموریت وایپر در سال ۲۰۲۰ با حداکثر بودجه ۱۹۹.۵ میلیون دلار منعقد شد. استورباتیک متعاقباً شرکت فضایی اسپیس ایکس و موشک فالکون هوی (Falcon Heavy) را برای پرتاب این ماه نورد برگزید. ناسا و استروباتیک ابتدا قصد داشتند وایپر را در دسامبر (آذر-دی) سال ۲۰۲۲ به ماه پرتاب کنند، اما پرتاب آن تا سال ۲۰۲۳ به تعویق افتاد. تا فرصتی برای ارتقای ماه نورد برای افزایش طول عمر و توانایی های علمی آن فراهم گردد.

استروباتیک یک مأموریت CLPS دیگر هم برای تحویل یک فرودگر کوچکتر به نام پرگرین (Peregrine) به ماه در دست دارد که تا سال ۲۰۲۲ انجام نخواهد شد.






منبع:

1401/05/01
11:00:02
5.0 / 5
445
تگهای خبر: جت , ربات , روبات , سرویس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است