معاون اداره حفاظت محیط زیست استان اصفهان :

سهم تالاب گاوخونی از بارندگی های اخیر اندک بود

سهم تالاب گاوخونی از بارندگی های اخیر اندک بود معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: سهم تالاب بین المللی گاوخونی از بارندگی های 6 و 7 مرداد جاری، اندک و کمتر از یک درصد حداقل میزان نیاز آبی سالیانه تالاب، تخمین زده می شود.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از خبرگزاری ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست اصفهان روز یکشنبه به نقل از حسین اکبری اعلام نمود: سهم تالاب گاوخونی از بارندگی های اخیر حدفاصل ۶ تا ۷ مرداد ۱۴۰۱ بسیار ناچیز بود بطوری که هیچ سیلاب و روان آبی از شاخه زاینده رود و در محل ایستگاه هیدرومتری شاخ کنار وارد تالاب نشده است.
وی گفت: برمبنای پایش های میدانی، مقدار کمی روان ­آب از سمت گردنه ملا احمد نایین و بوسیله مسیل مجاور کوه سیاه به شمال تالاب وارد شد که موقت و حجم آن خیلی کم بود و به سبب نبود امکانات سنجش، تعیین میزان دقیق آن میسر نیست و میزان تخمینی آن حدود ۱۰ هزار متر مکعب برآورد می شود.
اکبری افزود: همین طور ۲ سیلاب کوتاه مدت چند ساعته از سمت شرق و ارتفاعات قلعه خرگوشی در استان یزد وارد شرق تالاب شد که به سبب نبود تجهیزات اندازه گیری، حجم دقیق آن معلوم نیست.
وی افزود: از سمت جنوب و بوسیله رودخانه موسوم به "واز" آبی از سمت شهرستان ایزدخواست (استان فارس) به سبب وجود سد به پایین دست سرازیر نشده است مگر این که روان ­آبی از مسیل های پایین دست به سمت تالاب جریان یافته باشد که به سبب شرایط خیلی مشکل دسترسی به جنوب تالاب، ورود احتمالی سیلاب و حجم آن مشخص نشده است.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اشاره کرد: در سطح تالاب گاوخونی نیز هیچگونه بارندگی ثبت و گزارش نشده است.
وی با اعلان اینکه بررسی های بیشتر و تکمیلی میدانی برای برآورد احجام وارد شده به تالاب در حال انجام می باشد، اظهار داشت: تصاویر ماهواره ای که تا چند روز آینده قابل دسترس خواهد بود، اطلاعات بیشتر و درک بهتری از نمایه ها و شاخص ها از میزان سیلاب وارد شده به تالاب از شاخه های غیر زاینده رود و زیرحوضه را مشروط به این که هوا ابری نباشد نشان خواهد داد که نتایج آن هفته آتی مشخص خواهد شد.
اکبری اضافه کرد: در مجموع برمبنای بررسی های اولیه میدانی و اطلاعات دریافتی، میزان آبگیری یا افزایش رطوبت موقتی و بسیار محدود و لکه ای تالاب ناشی از بارندگی های اخیر کمتر از یک درصد حداقل میزان نیاز آبی سالیانه تالاب، تخمین زده می شود که سبب تاخیر در خشک شدن کامل تالاب باتوجه به عدم دریافت حقابه ها و در نتیجه غبارخیزی آن می شود.
به گزارش شاه بلاگ به نقل از خبرگزاری ایرنا، بدنبال بارش های تابستانی ۶ و ۷ مرداد امسال و جاری شدن سیلاب در بعضی از مناطق شرقی استان اصفهان، مقداری روان آب به تالاب بین المللی گاوخونی رسید که تصاویر آن در رسانه های اجتماعی منتشر گردید.
گاوخونی یکی از تالاب های بین المللی ایران است که در کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۵ به ثبت رسید. این تالاب با وسعتی حدود ۴۷۶ کیلومتر مربع در آخر مسیر رودخانه زاینده رود و در فاصله ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان قرار دارد و در سالهای اخیر بدلیل تامین نشدن حقابه آن با خشکسالی روبه رو شده است.
حقابه سالانه تالاب گاوخونی ۱۷۶ میلیون متر مکعب است.

1401/05/09
12:32:16
5.0 / 5
483
تگهای خبر: بین الملل , جت , ماهواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است