سردار جلالی:

ملاحظات پدافند غیرعامل در ساخت وسازهای پایتخت ضروریست

ملاحظات پدافند غیرعامل در ساخت وسازهای پایتخت ضروریست رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت: باید در ساخت وسازهایی که در پایتخت صورت می گیرد، ملاحظات در رابطه با پدافند غیرعامل رعایت شود.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایرنا، سردار غلامرضا جلالی روز پنجشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران شهر تهران و اولین نشست کمیته پدافند غیرعامل شهرداری تهران اظهار نمود: دنیا درحال تولید رشته های تخصصی درحوزه پدافند غیر عامل است که امیدواریم در ایران هم این کارها پیگیری شود.
وی با اشاره به اینکه سیاست کلی نظام بند ۹ بر مبحث پدافند غیرعامل در شهرها تاکید دارد، تصریح کرد: در حوزه شهری با چند نکته همچون فناوری های نو، یک سری تهدیدات، صدمه پذیری ها و یک سری خدمات در کنار هم مواجه هستیم. اگر این فناوری ها در سیستم شهری قرار گیرند شرایط جدیدتری ایجاد می شود و در این خصوص نیازمند یک رویکرد جدیدی در حوزه پدافند غیرعامل هستیم و دیگر روش های سنتی پاسخگو نیست.
سردار جلالی با تاکید بر این که مشکل اساسی ایجاد هماهنگی کارکردی بین زیرساخت هاست، خاطرنشان کرد: ارتباط مستقیم رفاه، آسایش و رضایتمندی مردم از دولت و حکومت به میزان پایداری ساختارهاست، ازاین رو باید توجه دقیقی به پدافند غیرعامل در شهرها داشته باشیم که بر همین مبنا سند پدافند شهری را مصوب کردیم.
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در مورد توسعه فناوری های شهر اظهار داشت: دسته ای از زیرساخت ها نرم هستند که در این حوزه در شهرهای مدرن ۳۷ کارکرد اساسی مبتنی بر ساختارهای شهر وجود دارند؛ در کشور در این عرصه هم به مطالعات دقیق نیاز داریم.
سردار جلالی با تاکید بر این که در حوزه شیمیایی و پتروشیمی پس از جنگ پیشرفت کردیم ولی ایمنی و امنیت آن در این عرصه کاملا نسبت به پیشرفت جا مانده است، اعلام نمود: برنامه های عمده ای پیشبینی شده و محور آن اقدامات عملیاتی است که در آستانه یا حین حادثه انجام می شود. قسمتی دیگر هم اقدامات پیش از حادثه بوده که خیلی مهم است که در این بخش، تیم ارتباط و اشتراک با حوزه مدیریت بحران داریم.
وی با تاکید بر رعایت ملاحظات در رابطه با پدافند غیرعامل در ساخت وسازهای پایتخت، اظهار نمود: باید مطالعات در ارتباط با شناسایی و دسته بندی دارایی ها، مراکز پرخطر با میزان خطر و اثر شناسایی شود و بر مبنای آنها برنامه ای تدوین کنیم؛ انتظار این است که در مدت مشخص این مطالعات به برنامه اجرایی تبدیل گردد.
همچنین رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهار داشت: پیشرفت طرح جامع پدافند غیرعامل از ۶۰ درصد به ۹۹ درصد افزایش پیدا کرده است.
علی نصیری در این نشست اظهار نمود: خشنودیم که اولین نشست کمیته پدافند غیرعامل شهرداری تهران را برگزار می کنیم؛ پدافند غیر عامل حسب دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد و در کمتر از دو دهه فعالیت خودش ساختار سازی موفقی را انجام داده است.
وی اضافه کرد: رسمیت بخشیدن به کمیته پدافند غیرعامل و کارگروه های ذیل آن همچون دستورات جلسه امروز است؛ ۱۲کارگروه ذیل کمیته پدافند غیر عامل شهرداری تشکیل شده است؛ در دوره قبلی دبیرخانه این کمیته در معاونت امور مناطق قرار داشت، اما در این دوره به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران منتقل شد.
نصیری درباره اقداماتی که در مدت اخیر در این عرصه اتفاق افتاده است، افزود: طرح جامع پدافند غیرعامل از ۶۰ درصد پیشرفت به ۹۹ درصد رسیده و آماده رونمایی است؛ همینطور طرح مطالعاتی افزایش ارتقای امنیت برای ۶ ساختمان درحال پیگیری و انجام است؛ علاوه بر این پیگیری حل مشکل تونل نیک پسندی و پیگیری اتصال بیمارستانهای منتخب به مترو هم درحال انجام است؛ ۵ بیمارستان داریم که فاصله آن با مترو کمتر از ۵۰ متر است و امیدواریم شرایط اتصال آنها به مترو فراهم گردد که بیمارستان های میلاد و فیروزآبادی از این جمله هستند.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره مصوبات پیشنهادی جلسه توضیح داد: امیدواریم سال جاری اتصال یک بیمارستان از پنج بیمارستان مورد نظر به مترو صورت گیرد، همینطور افزایش ضریب ایمنی مترو، تهیه بانک اطلاعاتی سه بعدی فضاهای زیرسطحی، راه اندازی بوستان پدافند غیرعامل، مطالعات پدافند غیر عامل در خطوط توسعه ای و خطوط جدید مترو، تهیه پیوست پدافند غیرعامل برای کلیه پروژه های بزرگ مقیاس در شهرداری تهران، مطالعات امکان سنجی حذف شبکه گاز رسانی کلانشهر تهران و جایگزینی آن با برق همچون این مصوبات هستند.


1401/05/13
13:25:52
5.0 / 5
500
تگهای خبر: امنیت , پیشرفت , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است