گرمایش زمین چه بلایی بر سر اروپا آورده است؟

گرمایش زمین چه بلایی بر سر اروپا آورده است؟ شاه بلاگ: «خشکسالی 60 درصد اروپا را تهدید می کند.» این را رصدخانه خشکسالی اروپا اعلام نموده. در مورد وضعیتی اضطراری که به سبب تغییرات آب وهوایی به وجود آمده است. بگفته رییس تحلیل و بررسی انرژی اروپا، ذخیره آب در فرانسه و اسپانیا به پایین ترین میزان خود در دو دهه گذشته رسیده است.


به دلیل موج گرما، صدها نفر در اروپا کشته یا آواره شده اند. حالا بیش از ۱۰۰ شهر در فرانسه به آب شرب متکی هستند که توسط کامیون حمل می شود. در طول هفته های گذشته پرتغال و اسپانیا دست کم هزار مورد مرگ ناشی از افزایش گرما را ثبت کرده اند. سیستم اطلاعات آتشسوزی در اروپا خطر برای جنگل های اروپای غربی را «بسیار شدید» می داند. در طول یک سال گذشته بیش از ۵۱۵ هزار هکتار جنگل آتش گرفته. آتشسوزی هفته گذشته در جنوب فرانسه، ۱۰ هزار نفر را مجبور به تخلیه کرده است.

به دلیل موج گرما، صدها نفر در اروپا کشته یا آواره شده اند. حالا بیش از ۱۰۰ شهر در فرانسه به آب شرب متکی هستند که توسط کامیون حمل می شود.کاهش قابل توجه بارندگی
شدت خشکسالی به اندازه ای است که به عقیده کارشناسان شاید بدترین خشکسالی اروپا در پنج قرن اخیر باشد. کاهش بارندگی در افزایش موج گرما رکوردهای جدیدی در سرتاسر اروپا به ثبت رسانده است. بارندگی در لندن که میانگین آن در جولای(تیرماه) سالهای گذشته ۴۵ میلی متر بوده، حالا به سختی به یک میلی متر می رسد. تصاویر هوایی، پارک هایی در لندن را نشان داده است که پیش از این سبز و حالا خشک دیده می شوند.

به گزارش اداره هواشناسی بریتانیا، ماه گذشته خشک ترین ماه جولای این کشور از سال ۱۹۳۵ تا کنون است. در حالیکه کشورهای اروپایی به علت جنگ اوکراین، در کوشش برای ذخیره انرژی برای مصارف زمستانی هستند، افزایش گرمای بی سابقه، مصرف انرژی در اروپا را به طرز قابل توجهی افزایش داده که موجب رشد قیمت انرژی می شود. بر همین مبنا در فرانسه و آلمان در ایام گذشته رکورد جدیدی از قیمت برق به ثبت رسیده است.
اقتصاد اروپا چگونه تاثیر می پذیرد؟
گزارش ها از کاهش جدی سطح آب در رودخانه های مهم اروپا خبر می دهند. رودخانه ها بعنوان یکی از اصلی ترین معابر حمل و نقل تجاری در اروپا شناخته می شوند که سالیانه دست کم، یک هزار کیلو بار به ازای هر اروپایی جابه جا می کنند. اتحادیه اروپا به دنبال آنست تا حمل و نقل از راه مسیل های داخلی را تا ۲۰۳۰ بیش از ۲۵ درصد افزایش دهد.
مهم ترین تاثیر کاهش سطح آب در رودخانه ها بر قیمت انرژی و حمل و نقل خودرا نشان داده است که همین حالا هم به علت جنگ در اوکراین افزایش قابل توجهی داشته است. به علت کاهش عمق، کشتی های تجاری ناچار به حمل بارهایی با وزن کمتر هستند که این مساله تعداد حمل و نقل را با وجود افزایش قیمت، بیشتر می کند. در نتیجه به احتمال زیاد اقتصادهای اروپایی تورم شدیدتری را تجربه خواهند کرد.




زمانی که رودخانه راین هم آب ندارد!
رودخانه های «راین» و «دانوب» که محورهای اساسی برای تجارت خارجی قطب های صنعتی اروپا محسوب می شوند تحت تاثیر گرمای بی سابقه قرار گرفته اند. ۵۸ میلیون نفر در منطقه راین زندگی می کنند و آب های این رودخانه برای مصارف آشامیدنی، صنعتی، کشاورزی و تولید برق مورد بهره برداری قرار می گیرد. سال ۲۰۱۸ بی نظمی موقت در عملکرد رودخانه راین، نزدیک به ۵ میلیارد دلار به اقتصاد آلمان ضربه زده بود. پیشبینی می شود با موج اخیر گرما خسارت ها بیش از این باشد.

سال ۲۰۱۸ بی نظمی موقت در عملکرد رودخانه راین، نزدیک به ۵ میلیارد دلار به اقتصاد آلمان ضربه زده بود. پیشبینی می شود با موج اخیر گرما خسارت ها بیش از این باشد. در حالیکه گزارش سالهای گذشته عمق راین را در این زمان سال حداقل دو متر ثبت کرده، پیشبینی ها از کاهش عمق این رودخانه تا چهل سانتی متر خبر می دهند. با عنایت به اینکه در بخش هایی از این رودخانه حداقل عمق لازم برای عبور کشتی ها ۱.۵ متر است کاهش سطح آب عبور خیلی از کشتی ها را با مشکل مواجه می کند.
به گزارش رویترز، در ایام اخیر برخی از کشتی ها مجبور شده اند با یک چهارم ظرفیت از راین عبور کنند. به نوشته دویچه وله، این مساله به افزایش قیمت کالاهایی منجر می شود که حمل و نقل آنها به راین وابسته است.
رودخانه «پو» در ایتالیا نیز با وضعیت مشابهی روبرو شده؛ حوزه این رودخانه میزبان دست کم ۳۰ درصد جمعیت ایتالیاست. ۳ میلیون راس گاو برابر با نیمی از موجودی ایتالیا به این رود وابسته است. به قول نخست وزیر ایتالیا بحران آب این رودخانه جدی ترین بحران در طول ۷۰ سال قبل است.
چگونه موج گرما به تامین انرژی اروپا لطمه می زند؟
به گزارش واشنگتن پست، موج بی سابقه گرما، بحران انرژی اروپا را که به علت جنگ اوکراین ایجاد شده، عمیق تر می کند. رییس نیروگاه آلمانی یونیپر که در امتداد رود راین قرار دارد، می گوید امکان دارد مجبور شود تولید خودرا کم کند.
به گزارش بلومبرگ، کاهش سطح آب، حمل زغال سنگ را که در اثر جنگ اوکراین قرار بود بجای گاز برای تولید برق استفاده گردد با مشکل مواجه می کند. در نتیجه به علت عدم امکان انتقال زغال سنگ از رودخانه ها، آلمان مجبور است از حمل و نقل زمینی استفاده نماید که هزینه های تولید انرژی را افزایش خواهد داد.
از طرفی، وحشت از زمستان سرد با وجود تحریم روسیه، نروژ را بعنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان برق به ذخیره انرژی برای زمستان وادار کرده است؛ مقام های نروژ از کاهش صادرات برق می گویند که می تواند اوضاع را برای صنایع در اروپا بحرانی تر کند.

موج بی سابقه گرما، بحران انرژی اروپا را که به علت جنگ اوکراین ایجاد شده، عمیق تر می کند. فرانسه هم که بطور معمول صادرکننده برق است، نمی تواند به کاهش مشکلات انرژی کمک نماید. نیمی از نیروگاه های اتمی این کشور برای تعمیر غیرفعال هستند و نیم دیگر هم به علت افزایش دمای رودخانه ها عملکرد مطلوبی ندارند. افزایش دمای رودخانه «گارون» و «رون» در جنوب فرانسه، خنک شدن نیروگاه های هسته ای این کشور را مختل کرده است. نیروگاه های اتمی سوئیس هم در وضعیت مشابهی قرار دارند.






انرژی های تجدیدپذیر لطمه دیده اند
در حالی که با برنامه ریزی اتحادیه اروپا قرار بود بخشی از مشکلات در ارتباط با انرژی با توسعه انرژی های تجدیدپذیر جبران شود تولید انرژی برقآبی هم به علت کاهش سطح آب با مشکل روبرو شده است. در ایتالیا که یک پنجم تولید برق به نیروگاه های برقآبی وابسته است وضعیت مطلوب نمی باشد.
یکی از مسؤلان «انل» که بیش از ۵۰۰ نیروگاه برقآبی در این کشور دارد می گوید: «ما درحال تجربه وضعیتی هستیم که در تاریخ صنعتی ما ثبت نشده است.» او می گوید: تولید برقآبی این شرکت که به علت کمبود آب با مشکل روبرو شده، نسبت به سال قبل با کاهش ۵۰ درصدی روبروست.

وزیر کشاورزی اسپانیا می گوید امکان دارد موج گرما تولید غلات این کشور را ۱۳ درصد کم کند.تاثیر خشکسالی بر کشاورزی اروپا
دامنه اثرات موج گرما به مساله انرژی ختم نمی گردد. به علت جنگ در اوکراین، اروپا تحت تاثیر تورم ناشی از کاهش عرضه مواد غذایی قرار گرفته است. در حالیکه مقام های اروپایی به دنبال افزایش تولید برای جبران زنجیره غذایی بودند، خیلی از محصولات کشاورزی در اروپا به دلیل خشکسالی با کاهش تولید روبرو شده اند.
مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا پیشبینی کرده تولید سویا و ذرت با کاهش ۹ درصدی مواجه شود. در فرانسه بعنوان چهارمین تولیدکننده گندم جهان، تولید گندم ۴ درصد و در آلمان تولید محصولات کشاورزی ۱۰ درصد افت خواهد نمود. وزیر کشاورزی اسپانیا هم می گوید امکان دارد موج گرما تولید غلات این کشور را ۱۳ درصد کم کند. همین حالا هم به علت کاهش تولیدات زیتون، قیمت روغن زیتون اسپانیا نسبت به سال قبل رشد ۸ درصدی را تجربه کرده. اسپانیا نیمی از روغن زیتون جهان را تامین می کند.





در دره رود پو در ایتالیا که محل حدود ۳۰ درصد از تولیدات کشاورزی این کشور است، به تولید ذرت و برنج لطمه رسیده و سطح تولید برخی از محصولات، به کمترین میزان ۷۰ سال گذشته سقوط کرده است. پیشبینی می شود تا سال ۲۰۵۰ گرمایش زمین سالانه ۳.۵ درصد از درآمد کشاورزی سراسر اروپا بکاهد.

پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ گرمایش زمین سالانه ۳.۵ درصد از درآمد کشاورزی سراسر اروپا بکاهد.وضعیت در سالهای آینده بدتر می شود
با وجود خشکسالی، از طرفی سیاست های سبز اروپا برای مقابله با موج گرما به علت ناتوانی در حذف زغال سنگ و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر شکست می خورد. از جانب دیگر هم موضع اروپا در مقابل روسیه تحت شعاع قرار می گیرد. بر مبنای آن چه نشریه «فارین افرز» چندی قبل نوشته بود، «انرژی» مساله ای است که اتحادیه اروپا را تضعیف کرده و از یکپارچگی آن در مقابل روسیه می کاهد. پیش از این انتظار می رفت اتحادیه اروپا بتواند با حل مساله انرژی در جنگ اقتصادی با روسیه پیروز شود.
به نوشته پولیتیکو، افزایش اثرات تورمی ناشی از موج گرما، نارضایتی های عمومی را در آستانه انتخابات های پیش روی اروپا در پاییز بالا می برد. در نتیجه موج گرما علاوه بر اقتصاد، موجب تغییرات مهمی در سیاست های داخلی و خارجی اروپا خواهد شد. بیشتر رودخانه های اروپا از یخچال های طبیعی در آلپ تغذیه می کنند. از آن جایی که دانشمندان انتظار دارند پوشش یخی آلپ تا سال ۲۰۵۰ به نصف کاهش پیدا کند آینده مطلوبی هم در انتظار اروپا نیست.

در نتیجه موج گرما علاوه بر اقتصاد، موجب تغییرات مهمی در سیاست های داخلی و خارجی اروپا خواهد شد. پی نوشت:






https: //www.bloomberg.com/news/features/۲۰۲۲-۰۸-۱۰/europe-s-low-water-levels-threaten-rhine-river-hit-۸۰b-trade-lifeline

https: //www.bloomberg.com/news/articles/۲۰۲۲-۰۸-۰۸/norway-must-follow-eu-rules-if-cutting-power-exports-lobby-says

https: //www.bloomberg.com/features/۲۰۲۱-glaciers-melting-climate-change-data/#xj۴y۷vzkg

‏https: //www.theguardian.com/environment/ng-interactive/۲۰۲۲/jul/۲۶/how-europe-has-been-hit-by-record-fire-damage-and-temperatures

https: //www.bloomberg.com/news/articles/۲۰۲۲-۰۸-۱۰/german-power-hits-a-fresh-record-as-energy-crisis-heats-up

‏https: //www.reuters.com/business/sustainable-business/rhine-level-germany-falls-again-ships-only-part-loaded-۲۰۲۲-۰۸-۰۸

‏https: //www.axios.com/۲۰۲۲/۰۸/۱۰/drought-european-union-uk-threat-heat-climate-crisis

‏https: //www.dw.com/en/rivers-across-europe-are-too-dry-too-low-and-too-warm/a-۶۲۷۵۸۸۵۳

‏https: //www.bloomberg.com/news/articles/۲۰۲۲-۰۸-۰۲/spanish-heatwave-saps-olive-oil-output-from-world-s-top-exporter

‏https: //www.theguardian.com/environment/gallery/۲۰۲۲/aug/۰۸/europes-worst-ever-drought-in-pictures

‏https: //www.washingtonpost.com/climate-environment/۲۰۲۲/۰۸/۱۱/europe-drought-heatwave-fires-climate

‏https: //www.consilium.europa.eu/en/policies/climate-change

‏https: //www.bloomberg.com/news/articles/۲۰۲۲-۰۸-۰۸/german-power-rises-to-record-as-heat-wave-scorches-europe#xj۴y۷vzkg



منبع:

1401/05/24
21:15:57
5.0 / 5
387
تگهای خبر: تاریخ , توسعه , تولید , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است