کاوش ماه در شرایط سخت

کاوش ماه در شرایط سخت به گزارش شاه بلاگ، اخیرا جزئیات جدیدی از نحوه عملکرد ماه نورد شرکت هوافضای آمریکایی ˮاستروباتیکˮ(Astrobotic) معروف به ˮکیوب روورˮ(CubeRover) انتشار یافته است.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، هدف ماه نورد کوچک شرکت خصوصی "استروباتیک"(Astrobotic) معروف به "کیوب روور"(CubeRover) اینست که بعد از ۱۴ روز زمینی کار کردن در تاریکی و سرما، همچنان عملکرد خویش را حفظ کند. شرکت استروباتیک مستقر در پیتسبرگ درحال توسعه فناوری ارتباطات و بقا در ماه است که این موارد در ماموریتی که طی آن کیوب روور کوچک این شرکت به ماه فرستاد می شود، آزمایش خواهد شد. کیوب روور طوری طراحی شده است که حداقل ۲۸ روز (شب قمری ۱۴) در سطح نزدیکترین همسایه زمین دوام بیاورد.
استروباتیک اخیرا یک قرارداد فرعی ۱.۸ میلیون دلاری با تمرکز بر "سیستم های حرارتی شب قمری" با Advanced Cooling Technologies منعقد کرده است که این قرارداد در جهت برنامه تحقیقات نوآوری در کسب و کارهای کوچک ناسا (SBIR) است.
این خبر روز گذشته (۲۴ اوت)، کمتر از یک هفته پیش از اعلام تاریخ پرتاب اولیه مأموریت آرتمیس ۱ اعلام گردید. این مأموریت بدون خدمه و حدودا ۴۰ روزه، دوشنبه (۲۹ اوت) برای آزمایش سیستم پرتاب فضایی (SLS)، قوی ترین موشک ناسا و فضاپیمای اوریون صورت می گیرد.
مأموریت آرتمیس ۱ ناسا امکان دارد در تاریخ ۲۹ اوت راهی ماه شود. آرتمیس ۱، یک پرواز آزمایشی بدون خدمه به دور ماه خواهد داشت که بعنوان یک عامل مهم در آزمایش مأموریت های انسانی آینده عمل می کند. همانطور که از نام این مأموریت پیداست، آرتمیس ۱، اولین مأموریت برنامه آرتمیس ناسا به حساب می آید که هدف از آن، ایجاد حضور پایدار انسان در ماه و اطراف آن تا آخر دهه ۲۰۲۰ است. اگر همه چیز در مأموریت آرتمیس ۱ خوب پیش برود، مأموریت آرتمیس ۲ در سال ۲۰۲۴، یک کپسول اوریون سرنشین دار را به مدار ماه خواهد فرستاد و مأموریت آرتمیس ۳ حدود دو سال بعد، فضانوردان را در نزدیکی قطب جنوب ماه پیاده خواهد نمود.
استروباتیک همینطور وظیفه رساندن محموله ها به سطح ماه را تحت برنامه خدمات بار تجاری ماه (CLPS) ناسا بر عهده دارد. مریخ نورد وایپر ناسا مقرر است در سال ۲۰۲۴ روی ماه فرود بیاید. پرتاب ماه نورد وایپر (VIPER) که قرار بود در سال ۲۰۲۳ به ماه ارسال شود، بعد از درخواست ناسا مبتنی بر آزمایش بیشتر فرودگر گریفین (Griffin)، حالا تا سال ۲۰۲۴ به تعویق افتاده است. وایپر و گریفین توسط شرکت استروباتیک (Astrobotic) ساخته شده اند و مقرر است فرودگر گریفین، این ماه نورد را بر روی قمر زمین فرود بیاورد.
شکارچی یخ وایپر قرار بود در نوامبر ۲۰۲۳ (آبان/آذر سال آینده) در قطب جنوبی ماه فرود بیاید تا میزان آب موجود در این منطقه را برای مأموریت های انسانی ارزیابی کند. با این وجود، ناسا زمان بیشتری برای ارزیابی فرودگر گریفین درخواست نمود.
ناسا (۱۸ ژوئیه/۲۷ تیر) در مورد این تصمیم اظهار داشت: هدف از آزمایش های اضافی، کاهش خطر کلی برای رساندن وایپر به ماه است. این آژانس فضایی جزئیات دیگری عرضه نکرد. استروباتیک هم هیچ اظهار نظری در شبکه های اجتماعی یا در چارچوب خبر منتشر نکرده است.
ناسا اعلام نمود که به قرارداد برنامه خدمات بار تجاری ماه ناسا (Commercial Lunar Payload Services) به اختصار "CLPS" که با استروباتیک بسته شده بود، ۶۷.۸ میلیون دلار بیشتر اختصاص داده خواهد شد که بودجه کل آنرا به ۳۲۰.۴ میلیون دلار خواهد رساند.
هدف از مأموریت وایپر و دیگر مأموریت های برنامه CLPS، آزمایش فناوری و جستجو برای منابع ماه قبل از رسیدن انسان به قمر زمین است. قرارداد اولیه مأموریت وایپر در سال ۲۰۲۰ با حداکثر بودجه ۱۹۹.۵ میلیون دلار منعقد گردید. استورباتیک متعاقباً شرکت فضایی اسپیس ایکس و موشک فالکون هوی (Falcon Heavy) را برای پرتاب این ماه نورد برگزید. ناسا و استروباتیک ابتدا قصد داشتند وایپر را در دسامبر (آذر-دی) سال ۲۰۲۲ به ماه پرتاب کنند، اما پرتاب آن تا سال ۲۰۲۳ به تعویق افتاد تا فرصتی برای ارتقای ماه نورد برای افزایش طول عمر و توانایی های علمی آن فراهم گردد. استروباتیک یک مأموریت CLPS دیگر هم برای تحویل یک فرودگر کوچکتر به نام پرگرین (Peregrine) به ماه در دست دارد که تا سال ۲۰۲۲ انجام نخواهد شد.




منبع:

1401/06/04
11:06:27
5.0 / 5
421
تگهای خبر: تاریخ , توسعه , جت , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است