بررسی ارتباط میان اختلالات خواب و مرگ

بررسی ارتباط میان اختلالات خواب و مرگ شاه بلاگ: نتایج مطالعه جدید دانشگاه فلیندرز نشان میدهد افرادی که علایم بی خوابی و آپنه انسدادی خواب را بسیار تجربه می کنند، در مقایسه با افرادی که این شرایط را ندارند، بیشتر در معرض خطر مرگ هستند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تی ان، دکتر الکساندر سویتمن و دکتر یوهانس ملاکو از پژوهشگران این مطالعه می گویند که این مطالعه بر اهمیت شناسایی علایم و عوامل خطر گزارش شده توسط افراد و توسعه ابزارهایی که می توانند ارزیابی بیشتر و سریع تری را در جمعیت هایی که بررسی مطالعات خواب شبانه امکان پذیر نیست یا به آسانی در دسترس نیستند، تاکید می کند.
دکتر الکساندر سویتمن، نویسنده ارشد این مطالعه از مؤسسه سلامت خواب دانشگاه فلیندرز، اظهار داشت: بی خوابی و آپنه انسدادی خواب (OSA) دو مورد از شایع ترین اختلال خواب هستند که هر کدام در ۱۰ تا ۳۰ درصد از جمعیت عمومی رخ می دهد، اما در خیلی از بیماران این شرایط می تواند بطور همزمان رخ دهد که ما آنرا بی خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب (COMISA) می نامیم.
تقریباً ۵۰ درصد از افراد مبتلا به بی خوابی و آپنه انسدادی خواب از نظر بالینی بی خوابی قابل توجهی دارند، در صورتیکه ۳۰-۴۰ درصد از افراد مبتلا به بی خوابی مزمن به بی خوابی و آپنه انسدادی خواب مبتلا هستند. بی خوابی و آپنه انسدادی خواب هر دو بطور مستقل با کاهش کیفیت زندگی مرتبط هستند، در صورتیکه نشان داده شده است که افراد مبتلا به بی خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب، خواب بدتر، عملکرد ضعیف تر در طول روز، سلامت روان و مشکلات راندمان و میزان بیشتری از بیماریهای قلبی عروقی را دارند.
دکتر سویتمن اظهار داشت: با توجه به این که همه نمی توانند به سرعت به مطالعات خواب شبانه دسترسی داشته باشند، هدف ما بررسی تاثیر علایم بی خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب گزارش شده توسط افراد بر خطر مرگ و میر است.
در این مطالعه که در ژورنال Sleep Epidemiology انتشار یافت، پژوهشگران داده های تقریباً ۷۰۰۰ شرکت کننده را بررسی کردند که ۷۴ درصد از افراد هیچ بیماری را گزارش نکردند، ۳ درصد به تنهایی بی خوابی داشتند، ۲۰ درصد فقط آپنه انسدادی خواب داشتند، در صورتیکه ۳.۳ درصد به بی خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب مبتلا بودند.
تحلیل و بررسی نشان داد که علایم بی خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب (COMISA) با افزایش ۵۶ درصدی خطر مرگ به هر علتی در مقایسه با افراد بدون این بیماری در ضمن ۱۱ سال دوره پیگیری مطالعه، بعد از کنترل عوامل اجتماعی مانند جمعیت شناختی، عوامل رفتاری و شرایط مزمن مرتبط بود.
بررسی و نظارت بر مشکلات بی خوابی و به ویژه بی خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب باتوجه به هزینه های بالا، در دسترس بودن محدود و زمان انتظار طولانی برای انجام آزمایش چندگانه خواب، کمی مشکل است.
هم اکنون درمان سفارش شده برای بی خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب تلفیقی از درمان شناختی رفتاری برای درمان بی خوابی، پیش از شروع درمان فشار جریان هوای همیشه مثبت(CPAP) برای درمان آپنه خواب است. فشار جریان هوای همیشه مثبت یا مداوم مثبت یا بطور مختصر CPAP حالتی از دستگاه جریان هوای مثبت است که فشار هوای ملایمی را بصورت مداوم اعمال می کند تا راه هوای بیمارانی را که خودشان نمی توانند بی اراده نفس بکشند را باز نگه دارد.
دکتر سویتمن یک برنامه تحقیقاتی را در دانشگاه فلیندرز برای توسعه و اجرای درمان های بهتر برای بی خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب در سراسر سیستم مراقبت های بهداشتی رهبری می کند.
دکتر سویتمن می گوید: از آنجا که تحقیقات نشان می دهد که بی خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب می تواند یک ترکیب کشنده باشد، مهمست که رویکرد های مدیریتی مؤثرتر و مناسب تری برای بی خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب ایجاد نماییم و تأثیر درمان بی خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب را بر کاهش خطر مرگ و میر بررسی نماییم.




منبع:

1401/06/05
09:44:47
5.0 / 5
418
تگهای خبر: پژوهش , توسعه , جت , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است