محققان کره ای میل ورم را به یک خوراکی خوش طعم تبدیل کردند!

محققان کره ای میل ورم را به یک خوراکی خوش طعم تبدیل کردند! به گزارش شاه بلاگ، تعدادی از پژوهشگران کره ای در مطالعه اخیرشان کرم های خوراکی را با شکر پخته اند و طعمی شبیه به گوشت بوجود آورده اند. به قول محققان میتوان روزی از آنها در غذاهای معمولی بعنوان یک منبع پروتئین اضافی خوشمزه استفاده نمود.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اس تی دی، اکثر مردم لاروهای سوسک مانند میل ورم ها(mealworms) را خزنده هایی مزاحم و چندش آورد می دانند. با این وجود، این حشرات خوراکی هستند و می توانند جایگزینی سالم برای منابع پروتئینی سنتی مانند گوشت باشند. به تازگی تعدادی از پژوهشگران میل ورم ها را با شکر پخته اند و طعمی شبیه به گوشت بوجود آورده اند. به قول محققان میتوان روزی از آنها در غذاهای معمولی بعنوان یک منبع پروتئین اضافی طعم دار بهره برد.
دکتر "این هی چو"(In Hee Cho) محقق اصلی این پروژه، اظهار داشت: اخیرا، خوردن حشرات به علت افزایش هزینه پروتئین حیوانی و همینطور مسائل زیست محیطی مرتبط، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
طبق گزارش سازمان ملل، انتظار می رود جمعیت انسانی جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۹.۷ میلیارد نفر و تا سال ۲۱۰۰ به نزدیک به ۱۱ میلیارد نفر برسد. اگر همه این افراد بخواهند از گوشت حیوانات بخصوص گاو، خوک و گوسفند تغذیه کنند به منابع غذایی، آب و زمین بیشتری نیاز خواهیم داشت. علاوه بر این، گاوها نقش مهمی در تغییرات آب و هوایی دارند و مقادیر زیادی متان را در آروغ های خود آزاد می کنند. بنابراین، منابع پایدارتری از پروتئین مورد نیاز است.
چو محقق این مطالعه از دانشگاه ونک وانگ کره جنوبی اظهار داشت: حشرات یک منبع غذایی مغذی و سالم با مقادیر زیادی اسیدهای چرب، ویتامین، مواد معدنی، فیبر و پروتئین باکیفیت بالا هستند.
خوردن حشرات در خیلی از نقاط جهان مرسوم نیست و مردم تنها می دانند که باید حشرات را از اطراف خود دفع کنند. بعضی از شرکت ها تلاش می کنند با فروش میل ورم های کاملا پخته شده بعنوان تنقلات ترد و شور، نظر مردم را تغییر دهند، اما استقبال مصرف کنندگان چندان گسترده نیست.
چو می گوید که برای ترغیب افراد بیشتر به خوردن منظم میل ورم ها، امکان دارد در پیش گرفتن یک رویکرد زیرکانه تر مناسب باشد و آن پنهان کردن حشرات به شکل چاشنی ها در داخل غذاها و سایر محصولات آسان پز است.
نخستین قدم محققان در این مطالعه درک مشخصات طعم این حشره بود. آنها رایحه های میل ورم ها را در طول چرخه زندگی شان(از تخم گرفته تا لارو و شفیره و بالغ شدن) مقایسه کردند. باآنکه تفاوت هایی در ترکیبات آنها در هر مرحله وجود داشت، اما نکته جالب این بود که در همه مراحل این میل ورم ها عموما حاوی هیدروکربن های فرار بودند که تبخیر می شدند و سبب ایجاد بو می شدند. بعنوان مثال، لاروهای خام رایحه هایی مانند خاک مرطوب، میگو مانند و ذرت شیرین داشتند.
"هوجون سئو"(Hojun Seo)، دانشجوی کارشناسی ارشد تیم چو، در ادامه طعم هایی را که بعد از پخته شدن لاروها با روش های مختلف ایجاد می شد را با یکدیگر مقایسه کرد. آنها دریافتند میل ورم هایی که بخارپز می شدند رایحه های شیرین قوی تری شبیه ذرت ایجاد می کردند، در حالیکه نسخه های برشته شده و سرخ شده آنها دارای رایحه ای شبیه میگو و روغن سرخ شده داشتند. به قول سئو، ترکیبات طعم دهنده حاصل از برشته کردن و سرخ کردن شامل پیرازین ها، الکل ها و آلدئیدها بود و مشابه ترکیباتی بود که هنگام پختن گوشت و غذاهای دریایی ایجاد می شد.
بر مبنای نتایج این مطالعه، محققان انتظار داشتند که طعم های واکنشی اضافی را میتوان از میل ورم های غنی از پروتئین در صورت حرارت دادن با شکر تولید کرد. طعم های واکنشی که گاهی طعم های فرآیندی هم نامیده می شوند، زمانی که پروتئین ها و قندها با هم گرم شوند و با هم تعامل داشته باشند، تولید می شوند.
"هییونگ پارک"(Hyeyoung Park)، دانشجوی فارغ التحصیل لابراتوار چو، شرایط و نسبت های مختلف تولید پودر میل ورم و شکر را آزمایش کرد که این امر به ایجاد چندین نسخه از طعم های واکنشی منجر گردید. وی در مجموع ۹۸ ترکیب فرار را در نمونه ها شناسایی کرد. سپس محققان نمونه ها را در اختیار گروهی از داوطلبان قرار دادند تا در رابطه با این که کدام بوی گوشت مانند مطلوب تر است، نظرات شان را بپرسند که در نهایت ۱۰ طعم بازخورد بهتری داشت.
این نخستین بار است که از میل ورم برای تولید طعم های واکنشی مطلوب استفاده می شود. محققان امیدوارند که نتایج این مطالعه به توسعه تجاری طعم دهنده ها و چاشنی های گوشت مانند و خوش طعم کمک نماید و صنایع غذایی را تشویق کند تا حشرات خوراکی را در محصولات خود بگنجانند.




منبع:

1401/06/08
15:55:46
5.0 / 5
707
تگهای خبر: پژوهش , توسعه , تولید , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است