سولار اوربیتر میدان مغناطیسی زهره را بررسی کرد

سولار اوربیتر میدان مغناطیسی زهره را بررسی کرد شاه بلاگ: ماهواره ˮسولار اوربیترˮ که وظیفه اصلی اش رصد خورشید است، ساعاتی پیش در گذر از کنار سیاره زهره نگاهی هم به میدان مغناطیسی این سیاره جهنمی انداخت.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، فضاپیمای "سولار اوربیتر" که وظیفه مطالعه خورشید را بر عهده دارد، یک مدارگرد خورشیدی است که بامداد امروز از کنار سیاره زهره عبور کرد و مشاهداتی از میدان مغناطیسی مرموز این سیاره داشت.
مأموریت "سولار اوربیتر" که به رهبری آژانس فضایی اروپا(ESA) صورت می گیرد، درحال ثبت نزدیک ترین تصاویر از خورشید است. این کاوشگر در طول عمر خود از گرانش سیاره زهره برای تنظیم مدار خود و نزدیک شدن به خورشید استفاده می نماید. این در شرایطی است که این نزدیکی های منظم به سیاره داغ و سوزان زهره، به "سولار اوربیتر" امکان می دهد به میدان مغناطیسی مرموز همسایه زمین نگاهی بیاندازد.
"سولار اوربیتر"(Solar Orbiter) به مفهوم "مدارگرد خورشیدی" یک ماهواره برنامه ریزی شده برای رصد خورشید است که توسط آژانس فضایی اروپا ساخته شده است. این ماهواره در فوریه ۲۰۲۰ از مرکز فضایی کندی با موشک "اطلس ۵" در مدار خورشید قرار گرفت تا اندازه گیری های دقیقی از هورسپهر (هلیوسفر) داخلی خورشید و بادهای تازه بوجود آمده خورشیدی انجام دهد. همینطور انجام مشاهدات دقیقی از مناطق قطبی خورشید را در پاسخ به سؤالاتی نظیر "چگونه خورشید هلیوسفر خویش را ایجاد و کنترل می کند؟" در دستور کار دارد.
"سولار اوربیتر" در پرواز امروز خود در ساعت ۰۵: ۵۶ امروز به نزدیکترین فاصله خود به زهره رسید و در فاصله ۴۰۰۰ مایلی(۶۴۰۰ کیلومتری) آن قرار گرفت.
"دنیل مولر" دانشمند پروژه "سولار اوربیتر" در آژانس فضایی اروپا اظهار داشت: در طول این مانور، یکی از ابزارهای کاوشگر، اندازه گیری شوک کمانی زهره را انجام خواهد داد. شوک کمانی ناحیه ای است که در میدان مغناطیسی یک سیاره رو به خورشید است، جایی که با باد خورشیدی که جریان ذرات حاملگی است که از خورشید ساطع می شود، برخورد می کند.
وی ادامه داد: این علم اضافی و بسیار جالبی است که توسط "سولار اوربیتر" ممکن شده است و ما تمام تلاش خویش را برای بهره برداری از آن انجام می دهیم.
این پرواز، سومین عبور "سولار اوربیتر" از کنار زهره بود. این کاوشگر در عبورهای قبلی هم مشاهداتی از مغناطیس سیاره زهره ارائه نمود. میدان مغناطیسی زهره برخلاف زمین، ذاتی نیست که توسط حرکت فلز مذاب درون این سیاره ایجاد شود. در عوض، میدان مغناطیسی زهره همان چیزی است که دانشمندان آنرا میدان مغناطیسی القایی می نامند، که نتیجه برهم کنش بین جو غلیظ زهره و باد خورشیدی است.
اندازه گیری های به دست آمده در طول عبورهای قبلی زهره در دسامبر ۲۰۲۰ و اوت ۲۰۲۱ نشان داد که در آن سمت زهره که از خورشید دور است، میدان مغناطیسی باآنکه بسیار ضعیف است، اما حداقل ۱۸۸ هزار مایل (۳۰۰ هزار کیلومتر) امتداد دارد.
"سولار اوربیتر" همینطور دریافت که به رغم ماهیت ضعیف و ناپایدار این میدان مغناطیسی، ذرات آبستن درون مگنتوسفر زهره را تا سرعت بیشتر از پنج میلیون مایل در ساعت(۸ میلیون کیلومتر در ساعت) شتاب می دهد.
دانشمندان از زمانی که نخستین فضاپیما از این سیاره بازدید کرد، یعنی از دهه ۱۹۶۰ و همینطور دهه ۱۹۸۰ می دانند که زهره میدان مغناطیسی دارد. با این وجود، هنوز سؤالات بی پاسخ زیادی در مورد منشأ و رفتار آن وجود دارد.
"سولار اوربیتر" که در سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاب شد، چندین فرصت دیگر جهت کمک به پاسخ به این سؤالات خواهد داشت. این کاوشگر در طول نزدیک به یک دهه، هشت بار در طول سفرهای خود در فضا به زهره نزدیک خواهد شد تا از گرانش این سیاره برای انتقال مدار خود به خارج از صفحه دایره البروج که سیارات در آن به دور آن می چرخند، استفاده نماید.
این مانورها در نهایت به این فضاپیما اجازه می دهد تا قطب های خورشید را که تابحال کاملاً ناشناخته مانده اند، مشاهده کند. نواحی قطبی برای تولید میدان مغناطیسی خورشید حیاتی هستند که به نوبه خود چرخه ۱۱ ساله فعالیت خورشید، جزر و مد در ایجاد لکه ها، فوران ها و شراره های خورشیدی را هدایت می کند. مکانیسم دقیق این چرخه و شدت متغیر آن ناشناخته باقی مانده است.
"سولار اوربیتر" بهترین فرصت را برای پاسخ به این سؤالات خواهد داشت، چونکه خورشید را دقیقا در زمانی که فعالیت آن در اوج چرخه خورشیدی فعلی قرار دارد و تخمین زده می شود که در حدود سال ۲۰۲۵ به اوج برسد، مطالعه می کند.



1401/06/15
08:30:59
5.0 / 5
783
تگهای خبر: تولید , دانش , فضا , ماهواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است