یکی از روسای ارشد ناسا کناره گیری می کند

یکی از روسای ارشد ناسا کناره گیری می کند شاه بلاگ یکی از روسای ارشد ناسا کناره گیری می کند


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تک تایمز، "توماس زوربوشن" یکی از روسای ارشد ناسا و رئیس علوم این آژانس فضایی، بعد از شش سال حضور در این سمت و انجام حدود ۱۰۰ مأموریت، از سمت خود کناره گیری خواهد نمود. طبق گزارش ها، زوربوشن بر برخی از مأموریت های جاه طلبانه آژانس فضایی ایالات متحده آمریکا نظارت داشته است.
توماس زوربوشن می خواهد سال جاری و بعد از خدمت به ناسا از سال ۲۰۱۶ از این سازمان برود. بر اساس گزارش رویترز، زوربوشن بر خیلی از مأموریت های مهم ناسا همچون پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب و همینطور استقرار موفقیت آمیز مریخ نورد استقامت بر مریخ نظارت می کرد. انتظار می رود که رئیس علوم ناسا تا آخر سال جاری میلادی از سمت خود کناره گیری کند.
زوربوشن یک اخترفیزیکدان سوئیسی-آمریکایی است که از سال ۲۰۱۶ بعنوان رئیس مأموریت علمی ناسا خدمت کرده است. طبق گزارشات، وی همینطور مسئول انجام حدود ۱۰۰ مأموریت این آژانس فضایی بوده و سمت معاون مدیر ناسا برای اداره مأموریت های علمی را هم داشته است.
رئیس علوم ناسا به تازگی از راه یادداشتی که ظاهرا برای یکی از کارمندان ناسا ارسال شده بود، خروج برنامه ریزی شده خویش را اعلام نمود. زوربوشن در آن یادداشت اظهار کرده بود: این یک تصمیم دشوار برای من است، اما معتقدم زمان شروعی جدیدی برای سازمان و من فرا رسیده است.
خروج برنامه ریزی شده وی در زمانی صورت می گیرد که آژانس فضایی آمریکا به شدت بر برنامه ای تمرکز دارد که در سال ۲۰۱۹ شروع شده است. ناسا در این برنامه به شدت بر فرستادن فضانوردان به ماه و بعدا به مریخ از راه برنامه چند میلیارد دلاری آرتمیس تمرکز دارد.
آرتمیس۱ نخستین مأموریت از سری مأموریت های بازگشت به ماه است. مأموریت آرتمیس ۱ بخشی از پروژه آرتمیس ناسا است که تابحال سه مرحله از آن اعلام شده و طی آن مقرر است ناسا بعد از دهه ها بار دیگر بشر را به ماه برساند. آرتمیس متشکل از سه مأموریت است. در مأموریت بدون سرنشین آرتمیس ۱، موشک سیستم پرتاب فضایی(SLS) ناسا در حالیکه یک کپسول اوریون بر روی آن قرار دارد، به سمت مدار ماه می رود. این موشک، فرودی بر روی ماه نخواهد داشت. پرتاب این مأموریت بعد از چندین بار تعویق حال به ۲۷ سپتامبر موکول شده است.
اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، مأموریت آرتمیس ۲ در سال ۲۰۲۴ بعد از این مأموریت صورت خواهد گرفت. در مأموریت آرتمیس ۲ فضانوردان حضور خواهند داشت و در این سفر این فضانوردان تا مدار ماه سفر می کنند، اما روی قمر زمین فرود نمی آیند. در نهایت، مأموریت آرتمیس ۳ صورت می گیرد که طی آن نخستین فرد رنگین پوست و نخستین فضانورد زن بر روی ماه فرود خواهند آمد تا پس از دهه ها، بار دیگر بشر روی ماه قدم بگذارد.


بر اساس گزارش ها، توماس زوربوشن، بخش اداره علوم ناسا را هم در حالیکه مریخ نورد استقامت به سطح مریخ فرستاده شد، رهبری می کرد. "استقامت" در ۱۸ فوریه سال ۲۰۲۱ روی مریخ فرود آمد و دهانه جیزرو بعنوان محل فرود آن انتخاب گردید. دانشمندان سیاره شناسی و اخترزیست شناسان باور دارند که چنین محیطی، میلیاردها سال پیش برای حیات سودمند بوده است. مأموریت مریخ نورد استقامت همینطور شامل یک بالگرد به نام "نبوغ" است که این بالگرد در سیاره ای دیگر برای نخستین بار پرواز کرد. مأموریت دیگری که زوربوشن در آن شرکت کرد، پرتاب تلسکوپ جیمز وب بود.
تلسکوپ فضایی جیمز وب که پروژه مشترک آژانس های فضایی آمریکا، اروپا و کانادا است، در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱، مصادف با چهارم دیماه سال ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد. این رصدخانه پیشرفته فضایی بعد از گذشت یک ماه به مقصد خود در نقطه لاگرانژ ۲ رسید و راه اندازی ابزارهای علمی پیشرفته آن به مدت شش ماه توسط محققان در زمین پیگیری و دنبال شد. در ماه های گذشته هم محققان ناسا از تصاویری که این تلسکوپ ثبت کرده بود، رونمایی کردند. زوربوشن همینطور در برنامه خدمات بار تجاری ماه ناسا(Commercial Lunar Payload Services) هم نقش مهمی ایفا کرده بود. هدف از برنامه CLPS، آزمایش فناوری و جستجو برای منابع ماه قبل از رسیدن انسان به آنجا است.
"بابی براون"(Bobby Braun) رئیس بخش اکتشافات فضایی لابراتوار فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز در اطلاعیه ای در مورد زوربوشن اظهار داشت: توماس نیرویی برای تغییرات مثبت در سراسر ناسا بوده است و راه های متفاوتی را که می توانست سبب تغییرات بزرگ شود، به اشتراک می گذاشت.




منبع:

1401/06/24
10:32:51
5.0 / 5
381
تگهای خبر: پیشرفت , تاریخ , خدمات , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است