احتمال افزایش موارد مبتلاشدن به دیابت نوع ۱ در کودکان مبتلا به کووید-۱۹

احتمال افزایش موارد مبتلاشدن به دیابت نوع ۱ در کودکان مبتلا به کووید-۱۹ شاه بلاگ: شاه بلاگ: یک مطالعه جدید نشان میدهد که کودکان مبتلا به کووید-19 ممکنست بیشتر در معرض خطر مبتلاشدن به دیابت نوع 1 قرار داشته باشند.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ایندیپندنت، این تحقیق که سوابق سلامتی بیش از یک میلیون کودک زیر ۱۸ سال و ۱۸ ساله را مورد بررسی قرار داده است، افزایش ۷۲ درصدی در تشخیص مبتلایان جدید به این بیماری در بین بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را نشان داد.
با این وجود، پژوهشگران تاکید می کنند که علت بروز این مساله هنوز معلوم نیست و تحقیقات بیشتری باید صورت گیرد.
پاملا دیویس(Pamela Davis)، استاد برجسته دانشگاه در دانشکده پزشکی کیس وسترن رزرو(Case Western Reserve) و نویسنده این مطالعه، می گوید: دیابت نوع ۱ یک بیماری خود ایمنی در نظر گرفته می شود.
این بیماری عمدتاً بدین سبب رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به سلول های تولید کننده انسولین حمله می کنند و در نتیجه تولید انسولین در بدن متوقف شده و این بیماری ایجاد می شود.
کووید-۱۹ نیز می تواند موجب ایجاد پاسخ خودایمنی شود و یافته های فعلی ما نیز این نظریه را تقویت می کند.
جیمی هارتمن بویس(Jamie Hartmann-Boyce) از دانشگاه آکسفورد، می گوید: پژوهشگران از یک طرح قوی مطالعاتی جهت بررسی این ارتباط استفاده کردند و افراد مبتلا به ویروس سارس-کوو-۲ را با گروهی از اشخاص دیگر که به ویروس های تنفسی دیگری در همان دوره مبتلا شده بودند، مقایسه کردند.
با وجود این، هنوز در مورد وجود ارتباط میان مبتلاشدن به کووید-۱۹ و دیابت نوع ۱ تردید وجود دارد.
آزمایش کووید-۱۹، خصوصاً در شروع همه گیری، در جوانان گسترده نبوده و دیابت نوع ۱ نیز بطور منظم آزمایش نمی گردد بدین سبب تعیین وجود رابطه علت و معلولی میان این دو کار دشواری است.
وی ادامه داد: مطالعات بیشتری مانند آنچه در اینجا ارائه شده باید صورت گیرد تا ببینیم آیا نتایج یکسانی با استفاده از روش های مختلف و در گروههای مختلف مردم به دست می آید یا خیر.
گرت نای(Gareth Nye)، سرپرست برنامه علوم پزشکی و مدرس فیزیولوژی در دانشگاه چستر، می گوید: ما باید به بررسی دقیق نتایج بپردازیم.
برای مثال، ممکنست افراد به علت بروز عفونت بیشتر شاهد بروز دیابت نوع ۱ تشخیص داده نشده باشند یا فقط بدنبال عفونت اولیه، بیشتر تحت نظر قرار گرفته باشند.
وی ادامه داد: بطور قطع باید به مردم یادآوری کرد که برای تشخیص سریع و درمان سریع این بیماری باید به چهار علامت دیابت نوع یک توجه داشت. این علایم شامل نیاز بیشتر به استفاده از سرویس بهداشتی، احساس تشنگی و خستگی بیشتر و لاغر شدن است.
پژوهشگران سوابق سلامتی نزدیک به ۱.۱ میلیون بیمار در آمریکا و ۱۳ کشور دیگر را که بین مارس ۲۰۲۰ تا دسامبر ۲۰۲۱ مبتلا به کووید بودند و همین طور افرادی که به عفونت تنفسی غیر کووید مبتلا شده بودند، تحلیل و بررسی کردند.
بیماران به دو گروه تقسیم شدند. افراد نوزاد تا ۹ ساله و افراد ۱۰ تا ۱۸ ساله.
این مطالعه نشان داد که در میان بیش از ۵۷۱ هزار بیمار زیر ۱۸ سال، در ضمن شش ماه بعد از مبتلاشدن به کووید-۱۹، ابتلای ۱۲۳ بیمار(۰.۰۴۳٪) به دیابت نوع ۱ تشخیص داده شد، در حالی از بین گروهی که به بیماری تنفسی غیر کووید-۱۹ مبتلا شده بودند ابتلای ۷۲ بیمار(۰.۰۲۵٪) تشخیص داده شد.
پژوهشگران دریافتند که یک، سه و شش ماه بعد از عفونت، خطر تشخیص دیابت نوع ۱ برای افراد مبتلا به کووید در مقایسه با افراد مبتلا به عفونت های تنفسی غیرکووید بطور قابل توجهی بیشتر است.
نتایج مشابهی در مورد بیماران در گروه سنی نوزاد تا ۹ سال و ۱۰ تا ۱۸ سال گزارش شد.
پروفسور دیویس می گوید: خانواده هایی که در معرض خطر بالای مبتلاشدن به دیابت نوع ۱ در فرزندان خود هستند، باید بطور ویژه نسبت به علایم دیابت بعد از کووید-۱۹، توجه داشته باشند.
ممکنست در ماه ها تا سالهای آینده شاهد افزایش قابل توجهی در این بیماری باشیم.
این یافته ها در مجله Jama Network Open انتشار یافته است.



1401/07/04
11:33:55
5.0 / 5
329
تگهای خبر: پژوهش , تولید , دانش , سرویس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است