بر اساس گزارش فرانس ۲۴ ؛

شوربختی بزرگ ترین دریاچه آب شور خاورمیانه

شوربختی بزرگ ترین دریاچه آب شور خاورمیانه به گزارش شاه بلاگ، دریاچه ارومیه که روزگاری، مکانی دیدنی بود و یک جزیره سنگی بزرگ و باشکوه در وسط آن قرار داشت، حالا راه کویر را در پیش گرفته است. در تصاویری که به تازگی از این دریاچه انتشار یافته است، وضعیت نامساعد این دریاچه و میزان خشک شدن آن پیداست.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، دریاچه ارومیه که زمانی عنوان ششمین دریاچه آب شور جهان، بزرگ ترین دریاچه آب شور خاورمیانه و ایران را به خود اختصاص داده بود و محل زیست خیلی از حیوانات مهاجر و بومی مثل فلامینگو و پلیکان بود، حالا نفس هایش به شماره افتاده است و برای نجات آن، باید به سرعت اقدام نمود.

دریاچه ارومیه که از اواسط دهه ۸۰ شمسی آغاز به خشک شدن کرد، امروزه در خطر خشک شدن کامل قرار دارد. تلفیقی از خشکسالی و افزایش انحراف آب برای مصرف آبیاری کشاورزی در حوضه آبخیز این دریاچه، سبب کاهش چشم گیر مساحت این دریاچه طی سالهای اخیر شده است.

همچنین ساخت سد روی رودخانه هایی که به آن می ریزند و کشیدن آب های زیرزمینی این منطقه سبب شده تا دریاچه ارومیه به مرور زمان کوچک و کوچکتر شود.



سایت خبری "فرانس ۲۴" به تازگی با انتشار تصویر بالا از دریاچه ارومیه نوشت: (تصویر سمت چپ) روزی روزگاری (حدود ۲۰ سال پیش) دریاچه ارومیه، مکانی دیدنی بود که جزیره سنگی بزرگ در بین آن قرار داشت، اما (تصویر سمت راست) اسکرین شات از ویدئویی است که در ۵ سپتامبر سالجاری انتشار یافته و همان صخره بزرگ را نشان می دهد، اما دریاچه خشک شده است.

این تصاویر از ویدیویی که یکی از کاربران ایرانی در حساب کاربری خود در توییتر منتشر نموده، به دست آمده است و فیلم هم در پایان خبر قابل مشاهده می باشد.

سایت خبری فرانس ۲۴ در ادامه نوشت: دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه آب شور خاورمیانه است یا حداقل همچنین بود. در طول بیست سال گذشته، این دریاچه آب شور درحال خشک شدن بوده است. در اوایل سپتامبر، فعالان ایرانی آغاز به اشتراک گذاری عکس ها و ویدئوهایی در شبکه های اجتماعی کردند که نشان از تبدیل دریاچه به یک بیابان دارد.
این سایت در ادامه تصویر زیر را منتشر نمود و نوشت:


تصویر سمت چپ نشان داده است که دریاچه ۲۱ سال پیش چگونه بوده است. تصویر سمت راست تنها طی دو سال قبل گرفته شده است.

آرزو اشرفی زاده، مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب ها در سازمان حفاظت محیط زیست ایران اخیرا اعلام نمود که این دریاچه تا آخر پاییز امکان دارد به صورت کامل خشک شود.
وضعیت دریاچه ارومیه در سال ۱۳۶۳ (سمت چپ) و سال ۱۳۹۹ (سمت راست)

1401/07/07
12:17:51
5.0 / 5
370
تگهای خبر: جت , جهان , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است