ارتباط هند با مدارگرد مریخ قطع شد

ارتباط هند با مدارگرد مریخ قطع شد شاه بلاگ: رسانه های هند گزارش داده اند که ارتباط ایستگاه های زمینی با مدارگرد مریخ این کشور قطع شده است.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، "ماموریت مدارگرد مریخ"(MOM) هند امکان دارد سرانجام بعد از هشت سال گذراندن زمان در اطراف سیاره سرخ به پایان عملیات خود رسیده باشد.
ارتباط ایستگاه های زمینی که توسط "سازمان تحقیقات فضایی هند"(ISRO) اداره می گردند، با مدارگرد قطع شده است. علت دقیق این مورد هنوز معلوم نیست. برپایه گزارش رسانه ها امکان دارد سوخت مدارگرد تمام شده باشد، باتری مأموریت مدارگرد مریخ امکان دارد فراتر از حد مجاز عملیاتی ایمن تخلیه شده باشد یا یک مانور خودکار امکان دارد ارتباطات را قطع کرده باشد.
مأموریت مدارگرد مریخ که "مانگالیان"(Mangalyaan) هم نامیده می شود، به مدت هشت سال در مریخ کار کرده و از عمر مأموریت مورد انتظار خود که تنها شش تا ۱۰ ماه بود، فراتر رفته است. این فضاپیما در نوامبر ۲۰۱۳ به فضا پرتاب شد و در سپتامبر ۲۰۱۴ وارد مدار مریخ شد.
باآنکه سازمان تحقیقات فضایی هند هنوز بیانیه رسمی منتشر نکرده اما یک منبع در این آژانس به روزنامه محلی "The Hindu" اظهار داشت که باتری ماهواره خالی شده و ارتباط با مأموریت مدارگرد مریخ از بین رفته است.
مأموریت مدارگرد مریخ، یک بال آرایه خورشیدی را حمل می کند که سه پنل را در بر دارد و در یک طرف فضاپیما نصب شده است. این آرایه می تواند ۸۰۰ وات برق در مریخ تولید نماید و یک باتری لیتیوم-یونی را شارژ کند اما فضاپیما به تازگی با مجموعه ای از خورشیدگرفتگی ها روبرو شده است که می تواند بر توانایی آن برای شارژ مجدد تاثیر گذاشته باشد.
یک منبع ناشناس سازمان تحقیقات فضایی هند به The Hindu اظهار داشت: به تازگی خورشیدگرفتگی های پشت سر هم رخ داد که یکی از آنها هفت ساعت و نیم طول کشید.
یکی دیگر از مقامات ناشناس به این روزنامه اظهار داشت: از آنجائیکه باتری ماهواره بگونه ای طراحی شده است که مدت زمان خورشیدگرفتگی را فقط یک ساعت و ۴۰ دقیقه تحمل کند، خورشید گرفتگی طولانی تر، باتری را فراتر از حد ایمن تخلیه می کند.
مأموریت مدارگرد مریخ در ماه آوریل از یک خورشیدگرفتگی طولانی خارج شده بود اما فضاپیما هنگام بهبودی امکان دارد سوخت باقیمانده خویش را تمام کرده باشد. این مأموریت بعد از پرتاب، حدود ۸۵۲ کیلوگرم سوخت را حمل کرد تا سوخت رانشگر اصلی خود و هشت رانشگر کوچکتر را که برای کنترل ارتفاع مورد استفاده قرار می گرفتند، تأمین کند.
برپایه اظهارات یک مقام ناشناس در روزنامه "Times of India"، این احتمال وجود دارد که خرابی ارتباطات در نتیجه سیستم خودکار مأموریت مدارگرد مریخ باشد که آنرا از خورشیدگرفتگی دیگری بیرون آورده است. این سیستم امکان دارد مدارگرد را مجبور به چرخش برای تغییر جهت کرده باشد که در نتیجه آنتن رو به زمین مدارگرد، از سیاره ما دور شده و فضاپیما را خاموش کرده است.
مأموریت مدارگرد مریخ قبلا طی سالهای اول و دوم کار خود در اطراف مریخ، از خاموشی جان سالم به در برده بود و بدون کمک از زمین به صورت کامل و مستقل بهبود می یافت. نشانه های اولیه حاکی از این هستند که این خاموشی جدید، دائمی است. با این حال، منابع گوناگونی به Times of India گفتند که علت هرچه باشد، فضاپیما قادر به بازیابی نخواهد بود.
یک دانشمند ارشد ناشناس به Times of India اظهار داشت: حالا، ما در تلاش هستیم تا دلیل دقیق آنرا مشخص نماییم و بفهمیم که آیا این مشکل، تمام شدن سوخت است یا عدم توانایی آنتن در برقراری ارتباط. در هر حال، یک چیز مسلم است و آن اینست که ما دیگر نمی توانیم فضاپیما را بازیابی نماییم.
مأموریت مدارگرد مریخ، اولین مأموریت بین سیاره ای هند بود و سازمان تحقیقات فضایی هند را به چهارمین آژانس فضایی تبدیل کرد که به مدار سیاره سرخ دست یافت. این فضاپیما درست بموقع به مریخ رسید تا بتواند مسیر "دنباله دار سایدینگ اسپرینگ"(Comet Siding Spring) را در ۱۹ اکتبر ۲۰۱۴ دنبال کند.
هدف اولیه این مأموریت، آزمایش فناوری مورد نیاز برای اکتشافات بین سیاره ای و استفاده از سیستم های آن جهت بررسی سطح مریخ و جو آن از مدار بود.
سیستم های موجود در این مدارگرد شامل یک دوربین رنگی، یک سنسور مادون قرمز حرارتی، یک طیف سنج فرابنفش جهت بررسی دوتریوم و هیدروژن در جو مریخ و یک طیف سنج جرمی جهت بررسی ذرات خنثی در بیرونی ترین لایه های جو مریخ بود.
همینطور مأموریت مدارگرد مریخ، یک سنسور طراحی شده برای جستجوی متان دارد. متان مولکولی است که اگر وجود داشته باشد، می تواند نشان دهد که زمانی در سیاره سرخ زندگی وجود داشته است. سازمان تحقیقات فضایی هند هنوز یافته های این سنسور را فاش نکرده است.




منبع:

1401/07/12
22:21:15
5.0 / 5
367
تگهای خبر: باتری , تولید , دانش , دوربین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است