رصد تأثیرات زیست محیطی نورد استریم با ۳ ربات دریایی

رصد تأثیرات زیست محیطی نورد استریم با ۳ ربات دریایی به گزارش شاه بلاگ، در حالیکه نشتی در خط لوله انتقال گاز مشهور ˮنورد استریمˮ اخیرا باعث انتشار ۵۶ الی ۱۵۵ هزار تن گاز متان در اتمسفر زمین شد و آنرا به یکی از بالاترین منتشر کننده های متان تبدیل کرد، حالا تصمیم بر آن شده تا از این پس با سه ربات زیردریایی بر وضعیت آن نظارت شود.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، طبق بیانیه دانشگاه گوتنبرگ، سه ربات زیردریایی در آب های بالتیک در اطراف نشتی های خط لوله انتقال گاز نورد استریم(Nord Stream) که احیانا ناشی از خرابکاری بوده است، مستقر شده اند تا چگونگی تغییر شیمی و زندگی در دریا را در طول زمان به علت انتشار زیاد گاز متان از این خط لوله دنبال کنند.
بر اساس گزارش های رسمی، بین ۵۶ هزار تا ۱۵۵ هزار تن متان در نتیجه نشتی نورد استریم به جو زمین انتشار یافته که آنرا به یکی از بالاترین موارد انتشار گاز متان از یک سایت تبدیل نموده است.
ثبت اطلاعات آب
این ربات ها از راه یک کشتی تحقیقاتی معروف به Skagerak نظارت می شوند و با کمک بنیاد صدای اقیانوس(VOTO) ساخته شده اند.
این ربات ها از راه دور کنترل می شوند و مقرر است در دریا حرکت و داده های آب را به صورت مداوم برای ۱۵ هفته آینده ثبت کنند.
باستین کوئست، اقیانوس شناس از دانشگاه گوتنبرگ می گوید: آنها گلایدر نامیده می شوند و توسط VOTO عرضه می شوند که عملیات آنها را هم مدیریت می کند. این ربات ها می توانند اندازه گیری هایی را در بازه های زمانی در مورد چگونگی تاثیر شیمیایی و کیفیت آب توسط نشت گاز طبیعی به ما عرضه کنند.
البته این ربات ها کاملاً جدید نیستند. دو مورد از آنها از مارس ۲۰۲۱ برای اندازه گیری مداوم کیفیت آب مورد استفاده قرار گرفته اند.
این ربات ها به عمق آب می روند و سپس به سمت سطح می آیند و جدید ترین و آخرین اندازه گیری های خویش را از راه ماهواره برای محققان ارسال می کنند.
علاوه بر این، یکی از این سه ربات که از هفته گذشته به آب انداخته شده به سنسور خاصی مجهز شده است تا بتواند تغییرات محتوای متان را در ۱۵ هفته آینده اندازه گیری نماید.
کوئست می گوید: این برنامه هفته گذشته داده های پرارزش و تصویری از وضعیت اقیانوس بلافاصله بعد از وقوع این نشتی ارائه نمود. با استقرار این ربات ها، گزارش های مستمری از وضعیت آب در نزدیکی نشت خط لوله نورد استریم دریافت می نماییم. آنها بدین منظور مستقر شده اند.
وی ادامه داد: نکته اینست که ما اندازه گیری هایی را از آب در مدت زمان طولانی و در یک منطقه بزرگ تر دریافت می نماییم. ما می توانیم ببینیم که چقدر طول می کشد تا متان ناپدید شود و محیط آبی چگونه در طول زمان به آن واکنش نشان داده است. واکنش در دریا اغلب با تأخیر مواجه می باشد و امکان دارد روزها یا هفته ها زمان ببرد تا شاهد تغییر باشیم.
آب چگونه تحت تاثیر نشتی گاز قرار می گیرد؟
محققان داده های مهمی را از ربات های زیر آب جمع آوری می کنند که معمولا برای اندازه گیری شوری، دما، محتوای اکسیژن و مقدار کلروفیل استفاده می شوند. این اطلاعات تصویری از وضعیت آب دریای بالتیک بعد از نشت گاز را کامل می کند.
کوئست می گوید: ما محققان به همراه ربات های جدید و اندازه گیری هایشان مستندات علمی محکمی از تاثیر نشت نورد استریم خواهیم داشت. وقتی همه را جمع نماییم، تصویر خوبی از هر دو اثر فوری و تاخیری داریم. ما با گلایدرهایی که به صورت مداوم اندازه گیری می کنند و مطالعات جمع آوری می کنند، قادر خواهیم بود فرآیندها را بهتر درک نماییم.




منبع:

1401/07/25
10:01:59
5.0 / 5
432
تگهای خبر: دانش , ربات , سایت , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است