کار روی مریخ نورد روزالیند فرانکلین از سر گرفته می شود

کار روی مریخ نورد روزالیند فرانکلین از سر گرفته می شود شاه بلاگ: به گزارش شاه بلاگ، برای از سر گیری کار روی مریخ نورد روزالیند فرانکلین اروپا، مقرر است بیشتر از ۳۶۰ میلیون یورو از وزرای تحقیقات اروپا درخواست شود و در این راه، اروپا شریک خود در این مأموریت را تغییر خواهد داد.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از بی بی سی، این ربات ساخته شده در بریتانیا در سالجاری، زمانی که غرب تمام همکاریهای علمی خویش را با روسیه به حالت تعلیق درآورد، پنجره های زمانی سفر خود به سیاره سرخ را به صورت کامل از دست داد.

مهندسان حالا باید این پروژه را باردیگر بگونه ای طراحی نمایند که فقط اجزای اروپایی و آمریکایی در آن به کار برده شود. این تغییر بدان معناست که مریخ نورد اروپا تا سال ۲۰۲۸ پرتاب نخواهد شد و بعد از آن یک سفر طولانی برای فرود آن روی سیاره سرخ در پیش خواهد بود تا در سال ۲۰۳۰ بر روی سطح مریخ فرود بیاید.

هشت سال زمان زیادی است، اما مسؤلان آژانس فضایی اروپا (ESA) باور دارند که لزوم علمی پشت این مأموریت، همچنان دلیل قانع کننده ای برای انجام آن در انتها دهه خواهد بود.

دکتر دیوید پارکر (David Parker)، رئیس بخش اکتشافات انسانی و رباتیک آژانس فضایی اروپا می گوید: نکته این جاست که هیچ مأموریت دیگری برای رفتن به مکانی در مریخ با قدمت چهار میلیارد سال و حفاری سطح آن برای جستجوی ترکیبات پری بیوتیک وجود ندارد.

هنگامی که درگیری میان روسیه و اوکراین آغاز شد، آینده روزالیند فرانکلین در هاله ای از ابهام فرو رفت. نتایج دیپلماتیک منجر به تعلیق این مأموریت شد، چونکه برپایه برنامه ریزی ها قرار بود که نه تنها از یک موشک روسی برای پرتاب آن به فضا استفاده شود، بلکه یک مکانیسم فرود متعلق به روسیه هم برای فرود روی سطح مریخ به کار گرفته شود. تحریم های غرب چنین اقدام مشترکی را غیر ممکن می کرد.

مسئولان آژانس فضایی اروپا از آن زمان با همتایان آمریکایی خود در مورد آغاز یک همکاری صحبت می کردند. بدین ترتیب آژانس فضایی آمریکا (ناسا) مقرر است مریخ نورد روزالیند فرانکلین را به فضا پرتاب کند و اروپا هم مسئولیت ساخت مکانیسم ورود به جو و فرود آن در سیاره سرخ را بر عهده می گیرد.

بیشتر بخوانید: "روزالیند فرانکلین"، مریخ نورد بداقبال آژانس فضایی اروپا

منافع ناسا هم با اطمینان از سالم رسیدن یک ابزار کلیدی در روزالیند فرانکلین به مریخ محقق خواهد گردید، چونکه ابزار تحلیلگر مولکول های آلی مریخ این مریخ نورد، در مرکز پروازهای فضایی گادرد در ایالت مریلند ایالات متحده توسعه یافته است.

در جلسه شورای آژانس فضایی اروپا در روز پنجشنبه، علل انتقال مسئولیت این مأموریت به هیئت های کشورهای عضو عرضه شد.

گام بعدی اینست که وزرای تحقیقات اروپایی بودجه ای را برای پیکربندی مجدد این مریخ نورد تصویب کنند. آنها چندین هفته دیگر تا وقتی که در پاریس گرد هم بیایند، فرصت خواهند داشت.

درخواست بودجه ۳۶۰ میلیون یورویی منجر به از سرگیری طراحی مکانیسم فرود مریخ نورد روزالیند فرانکلین می شود، باآنکه باید اظهار داشت که بخشی از این پول در ارتباط با هزینه های جاری مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس (ExoMars) اروپا می شود. این ماهواره که هم اکنون در مدار مریخ در گردش است، مقرر است بعنوان راه ارتباطی روزالیند فرانکلین عمل کند.

این مریخ نورد احتیاج به تغییراتی دارد. دو مورد از ابزارهای علمی روسی آن باید حذف شود و گرمکن های رادیوایزوتوپ آمریکایی برای گرم نگه داشتن آن در محیط یخبندان سیاره سرخ باید روی آن نصب شود.

علاوه بر این، مهندسان به ارتقاء بعضی از بخش های آن فکر می کنند. یکی از آنها می تواند حالت لرزش مریخ نورد باشد که به روزالیند فرانکلین این امکان را می دهد تا به صورت دوره ای خویش را از شر گرد و غبار مریخ که به مرور زمان بر روی صفحات خورشیدی آن انباشته می شود و کارایی آنها را می کاهد، خلاص کند.

دکتر پارکر می گوید که بودجه درخواستی برای رساندن مریخ نورد به سکوی پرتاب در سال ۲۰۲۸ کافی نخواهد بود و بودجه بیشتری در اواخر دهه مورد نیاز خواهد بود.

ماموریت اگزومارس که برنامه مشترک آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی روسکاسموس روسیه بود با هدف یافتن نشانه هایی از حیات، بررسی نحوه تغییرات آب ها روی سطح مریخ و محیط ژئوشیمیایی این سیاره و بررسی گازهای جو و منشأ آن بوجود آمده است.

اولین بخش از این مأموریت در سال ۲۰۱۶ انجام شد که طی آن مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس به مریخ ارسال شد. مأموریت اصلی این فضاپیما تصویربرداری از سطح سیاره سرخ و جو آن است. قرار بود دومین بخش از مأموریت اگزومارس در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ صورت گیرد اما در ماه مارس همان سال اعلام گردید که این مأموریت به علت بروز مشکلی در چترنجات مریخ نورد به تعویق افتاده و به سال ۲۰۲۲ موکول شده است.

پس از این تعویق قرار شد که اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود این مأموریت در سال ۲۰۲۲ صورت گیرد و در ماه ژوئن سال ۲۰۲۳ فرودگر کازاچوک (Kazachok)، مریخ نورد "روزالیند فرانکلین" را روی سطح مریخ قرار دهد، اما درگیری های میان روسیه و اوکراین و تیره و تار شدن روابط اروپا و روسیه بار دیگر این مأموریت را به تعویق انداخت.





منبع:

1401/08/03
08:06:17
5.0 / 5
404
تگهای خبر: توسعه , ربات , فضا , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است