تلاش بیل گیتس برای تبدیل الکل به سوخت جت!

تلاش بیل گیتس برای تبدیل الکل به سوخت جت! شاه بلاگ: باتوجه به اینکه تبدیل اتانول به سوخت جت می تواند راهی برای پایدارتر و سبز کردن سفر هوایی در کره زمین باشد، یک استارتاپ تحت حمایت بیل گیتس می خواهد یک پالایشگاه عظیم برای تبدیل الکل به سوخت جت بسازد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، بیل گیتس شرکتی معروف به Breakthrough Energy را تأسیس کرده و بتازگی اعلام نموده است که نخستین بودجه کاتالیزوری خودرا در قالب یک کمک مالی ۵۰ میلیون دلاری برای تحقق سوخت پایدار هوانوردی(SAF) به استارتاپی معروف به لانزاجت(LanzaJet) اعطا می کند.
پروژه کاتالیزوری این شرکت برنامه ای منحصر به فرد است که کسب و کارها و سازمان های غیرانتفاعی را گردهم می آورد تا پروژه های کلیدی در نوع خودرا در مقیاس تجاری تامین کنند که به کارگیری فناوری های ضروری را سرعت می بخشد.
رودی گویدرو(Rodi Guidero) مدیر اجرائی این شرکت توضیح می دهد: این پروژه، راهی جدید برای بخش خصوصی برای تسریع گذار به انرژی پاک با تامین مالی پروژه هایی است که تضمین می نماید راهکارهای آب و هوایی ضروری برمبنای جدول زمانی مورد نیاز جهان به بازار وارد می شوند.
وی ادامه داد: این پروژه می تواند نقشی حیاتی در کربن زدایی هوانوردی داشته باشد و در عین حال نشان دهد که چگونه مشاغل و کسب و کارهای اقتصاد انرژی پاک می توانند جوامع را تقویت نمایند. ما از شرکای خود سپاسگزاریم، چونکه به پشتیبانی از فناوری هایی که انتشار گازهای گلخانه ای را از بین می برند و حل چالش های اقلیمی برای ساختن آینده ی تولید صفر کربن می پردازند.
پروژه این استارتاپ معروف به Freedom Pines Fuels LanzaJet نخستین کارخانه در مقیاس تجاری آن و همین طور نخستین کارخانه در جهان خواهد بود که الکل را به سوخت جت تبدیل می کند و امیدوار است بتواند انتشار گازهای گلخانه ای را حداقل ۷۰ درصد در مقایسه با سوخت جت های فسیلی کم کند. این پروژه مقرر است در سال ۲۰۲۳ به پایان برسد.
مسئله انتشار کربن از هوانوردی بطور بالقوه یک مشکل بزرگ است، برای اینکه سالانه حدود دو تا سه درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهان از حمل و نقل هوایی ناشی می شود و بهبود سوخت های هوانوردی یک راه ضروری برای کاهش سریع انتشار کربن از هوانوردی است.
این کارخانه پس از راه اندازی کامل، بخش مهمی از افزایش تولید و تهیه سوخت های پایدار SAF با هزینه کمتر به بازار را بر عهده خواهد داشت. انتظار می رود این کارخانه سالانه ۹ میلیون گالن SAF و یک میلیون گالن سوخت دیزلی تجدیدپذیر تولید نماید.
این فناوری می تواند در مقیاس بسیار بزرگتر در ایالات متحده و در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد. ضمن این که پروژه های دیگری الان در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا درحال برنامه ریزی هستند که بیش از یک میلیارد گالن SAF در سال تولید خواهند کرد.
پروژه های سبز پیشگام و مشکل در جذب سرمایه
پروژه های فناوری های نوین به طور معمول برای دریافت سرمایه با مشکل مواجه می شوند، برای اینکه خصوصاً در وضعیت اقتصادی فعلی اغلب با مشکلات و هزینه هایی مواجه می شوند که انتظارش را نداشتند. تامین مالی کاتالیزوری می تواند ریسک سرمایه گذاری های آتی را کم کند و با دادن پول به این تسهیلات تجاری اولیه، گسترش فناوری های پاک را سرعت بخشد.
در این مورد، کمک مالی کاتالیزوری کمک کرد تا شکاف بودجه این استارتاپ پر شود و برنامه توسعه فعلی خودرا حفظ کند.
جیمی سامارتزیس مدیرعامل لانزاجت می گوید: کار ما مبتنی بر نوآوری است و ما هر روز با احساس فوریت برای مقابله با چالش تغییر آب و هوای جهانی کار می نماییم. ما برای به حداکثر رساندن تأثیر و مقیاس بندی فناوری مان برای ارائه مقادیر قابل توجهی سوخت هوانوردی پایدار در سراسر جهان تلاش می نماییم. ما حالا یک فرصت واقعی در اختیار داریم تا فناوری خودرا بطور قابل توجهی بهبود بخشیم و در سطح جهانی به کار ببریم و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و سرعت بخشیدن به سرعت ورود SAF به بازار جهانی را دنبال نماییم.
سوخت SAF از مواد اولیه مختلف کم کربن و پایدار مانند ضایعات کشاورزی، زباله های جامد شهری و ضایعات فرآیندهای صنعتی ایجاد می شود. این سوخت می تواند بجای سوخت جت سنتی استفاده گردد و با هواپیماها و زیرساخت های موجود سازگار است.
سوخت SAF در مقایسه با سوخت سنتی ساخته شده از نفت خام می تواند انتشار گازهای گلخانه ای را تا حد زیادی در کل چرخه عمر خود کم کند. همین طور می تواند کیفیت هوای محلی را با کاهش آلاینده های ذرات معلق به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.




منبع:

1401/08/04
10:05:52
5.0 / 5
425
تگهای خبر: توسعه , تولید , جت , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است