پازل گمشده نخستین پیوند قلب خوک به انسان پیدا شد

پازل گمشده نخستین پیوند قلب خوک به انسان پیدا شد به گزارش شاه بلاگ، نخستین پیوند قلب خوک به انسان تنها ۶۱ روز طول کشید. حالا، پزشکان می گویند که تفاوت های غیرمنتظره ای را در سیستم هدایت الکتریکی قلب اصلاح شده از لحاظ ژنتیکی مورد استفاده در این روش، یافته اند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اس اف، اوایل سال جاری میلادی "دیوید بنت"(David Bennett) مردی که از یک خوک اصلاح ژنتیکی شده قلب پیوندی دریافت کرده بود، دو ماه بعد از جراحی در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، درگذشت.
سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا مجوز اضطراری این جراحی را در شب سال نو داد. این مجوز زمانی داده می شود که یک محصول پزشکی تجربی که در این مورد قلب اصلاح ژنتیکی شده خوک بود، تنها گزینه برای بیماری است که با وضعیت پزشکی جدی که زندگی اش را تهدید می کند، روبه رو است. این مجوز با امید به نجات جان بیمار اعطا شد.
بنت نخستین فردی بود که قلب دارای نارسایی خودرا با قلب یک خوک اصلاح ژنتیکی شده جایگزین کرد. دیوید بنت که ۵۷ سال داشت در مریلند زندگی می کرد. او گرفتار عارضه قلبی شدیدی بود و بعد از آن که به سبب واجد شرایط نبودن، چندین بار درخواستش برای قرار گرفتن در فهرست انتظار دریافت قلب انسان رد شد، با دریافت آزمایشی قلب خوک موافقت نمود.
در آن زمان پزشکان مسئول این عمل گفتند معین نیست که بدن او عضو پیوندی را پس زده است یا خیر و سخنگوی بیمارستان نیز اظهار داشت: هیچ علت مشخصی برای مرگ وی شناسایی نشده است. چند ماه گذشته اما متخصصان پیوند گفتند: قلب خوکی که در اوایل سال جاری میلادی در یک عمل مهم به یک بیمار آمریکایی پیوند زده شد، حامل یک ویروس خوکی بوده و این امر موجب مرگ او بعد دو ماه شده است.
در یک مطالعه جدید، پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند دریافتند که اندازه گیری های الکتروکاردیوگرام(ECG) بعد از پیوند بطور قابل توجهی با موارد ثبت شده بعد از پیوند قلب خوک به خوک متفاوت می باشد. بطور معمول، اندازه گیری الکتروکاردیوگرام در خوک کوتاه تر از انسان است. با این وجود، اندازه گیری های الکتروکاردیوگرام بعد از جراحی در ماه ژانویه ۲۰۲۲ بطور شگفت انگیزی طولانی تر بود.
این مرد ۵۷ ساله که تحت عمل "پیوند از گونه ای به گونه دیگر"(xenotransplantation) قرار گرفت، در آن زمان از بیماری قلبی مرگبار رنج می برد. این جراحی نخستین جراحی بود که در آن پزشکان از قلب خوک اصلاح شده ژنتیکی در عمل پیوند به قلب انسان استفاده کردند. آن مرد پیش از مرگ ۶۱ روز زنده ماند. با این وجود، یک مطالعه قبلی گزارش داد که علت مرگ رد عضو نبوده است.
پروفسور "تیم دیکفیلد"(Timm Dickfeld) استاد و مدیر تحقیقات الکتروفیزیولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند در بالتیمور اظهار داشت: چندین چالش بالقوه برای پیوند قلب خوک به انسان وجود دارد. با هر پیوندی همچون این پیوند، همیشه خطر رد شدن، خطر بالقوه عفونت و ریتم غیرطبیعی قلب وجود دارد و اینجاست که الکتروکاردیوگرام (ECG) وارد می شود. این واقعا یک یافته جدید است که پارامترهای الکتروکاردیوگرام قلب خوک بعد از پیوند به انسان در مقایسه با پارامترهای الکتروکاردیوگرام که بطور معمول در قلب خوک های بومی دیده می شود، بسیار متفاوت می باشد.

پیوند عضو خوک به انسان چه تفاوتی داشت؟
نویسندگان این مطالعه توضیح دادند که نظارت بر قلب با بهره گیری از الکتروکاردیوگرام بعد از پیوند یک روش رایج برای اندازه گیری سیستم هدایت الکتریکی است. بطور خاص، پژوهشگران بتازگی به بررسی دو اندازه گیری مختلف الکتروکاردیوگرام در بیمار دریافت کننده پیوند قلب خوک و فاصله PR / کمپلکس QRS و فاصله QT آن پرداختند.
محققان توضیح دادند: فاصله PR و کمپلکس QRS زمان لازم برای حرکت الکتریسیته از حفره بالا به پایین و در سراسر حفره پایین را اندازه گیری می کنند و خون را در قلب پمپاژ می کنند. در همین حال، فاصله QT زمانی را اندازه گیری می کند که حفره های پایینی قلب طول می کشد تا یک چرخه کامل الکتریکی در رابطه با ضربان قلب را تکمیل کنند. پزشکان این داده ها را هر روز بعد از عمل "پیوند از گونه ای به گونه دیگر"ردیابی می کردند.
در حالی که مطالعات قبلی یک فاصله کوتاه PR(۵۰ تا ۱۲۰ میلی ثانیه)، QRS کوتاه(۷۰ تا ۹۰ میلی ثانیه) و QT کوتاه(۲۶۰ تا ۳۸۰ میلی ثانیه) را در پیوند خوک به خوک ثبت کرده اند، این تیم تحقیقاتی نتایج شگفت آور متفاوتی را پس از پیوند عمل ماه ژانویه دریافت نمودند.
دیکفیلد اضافه کرد: در مقابل، نخستین الکتروکاردیوگرام عمل پیوند "پیوند از گونه ای به گونه دیگر" پیوند قلب اصلاح شده ژنتیکی نشان داد که فاصله PR طولانی تر و ۱۹۰ میلی ثانیه، زمان QRS صد و ۳۸ میلی ثانیه و QT پانصد و ۳۸ میلی ثانیه است، که بیش از آنچه از قلب خوک در بدن خوک انتظار می رود، است.
این محقق افزود: در قلب انسان، زمانی که این پارامترها طولانی تر شوند، این می تواند نشانه های بیماری میوکارد باشد. فواصل طولانی مدت PR بعد از پیوند، بطور متوسط ​​حدود ۲۱۰ میلی ثانیه ثابت ماند. مدت زمان QRS نیز در حدود ۱۴۵ میلی ثانیه ثابت باقی ماند، اما این مدت در طول ۶۱ روز زنده ماندن بیمار کوتاه شد. مدت QRS ممکنست زمانی که بطورمثال عضله و سامانه هدایت الکتریکی قلب، بیمار است طولانی شود و بنا بر این است که زمان زیادی طول می کشد تا الکتریسیته از سلولی به سلول دیگر منتقل شود و از یک طرف قلب به سمت دیگر حرکت نماید. بطور کلی، ما ترجیح می دهیم که این اندازه گیری QRS بیش از اندازه طولانی نشود.

اندازه گیری طولانی مدت قلب می تواند به ریتم های خطرناک قلب منجر شود
نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند که مطالعه آنها افزایش مدت QT را بطور متوسط ​​۵۰۹ میلی ثانیه با نوسانات دینامیکی نشان میدهد.
دیکفیلد اظهار داشت: در قلب انسان، مدت QT با افزایش ریسک ریتم غیرطبیعی قلب مرتبط می باشد. در بیمار ما، این نگران کننده بود که اندازه گیری QT طولانی شده است. در صورتیکه شاهد برخی نوسانات بودیم، اندازه گیری QT در کل ۶۱ روز طولانی ماند.
این تیم معتقد می باشد که یافته های آنها به سایر جراحانی که بدنبال پیوند از گونه ای به گونه دیگر برای بیماران قلبی هستند کمک خواهدنمود. این می تواند به آنها کمک نماید تا برای مشکلات و تفاوت هایی که در سیستم الکتریکی بیمار متصل به قلب رخ می دهد، بهتر آماده شوند.
دیکفیلد بیان کرد: هدف نهایی این است که اگر فردی به قلب نیاز دارد، پیوند "از گونه ای به گونه دیگر" ممکنست یک گزینه باشد. ما باید پیوند از گونه ای به گونه دیگر را دراین زمینه های چالش برانگیز و حضور برخی موانع مانند رد کردن، عفونت، مشکلات پمپاژ و مطمئناً در حوزه سیگنال های الکتریکی غیرطبیعی و ریتم قلب ایمن تر و قابل انجام تر نماییم.
محققان یافته های خودرا در جلسات علمی انجمن قلب آمریکا در سال ۲۰۲۲ ارائه کردند.




منبع:

1401/08/11
09:43:17
5.0 / 5
422
تگهای خبر: پژوهش , دانش , سیستم , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است