رئیس ناسا:

آمریکا چین را در ماه شکست خواهد داد

آمریکا چین را در ماه شکست خواهد داد شاه بلاگ: به گزارش شاه بلاگ، بیل نلسون رئیس ناسا ضمن اشاره به اینکه ژاپنی ها شرکای قابل اعتمادی در مأموریت های ماه هستند، اظهار داشت که آمریکا چین را در مورد مبحث تصرف و بهره برداری از ماه شکست خواهد داد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، قبل از اینکه مأموریت "آرتمیس ۱" ناسا با موفقیت در اقیانوس آرام سقوط کند، بیل نلسون رئیس ناسا درحال آماده شدن برای مرحله بعدی این مأموریت، یعنی فرستادن مأموریت های سرنشین دار به ماه بود. وی در یک مصاحبه جدید گفته است که ایالات متحده برای انجام این کار بسیار درحال رقابت با چین است و مطمئن است که پیش از چینی ها به آنجا خواهد رسید.
بعدازظهر یکشنبه بود که کپسول بدون سرنشین اوریون، مأموریت "آرتمیس ۱" و سفر ۲.۲ میلیون کیلومتری(۱.۴ میلیون مایلی) خویش را به ماه و بازگشت به زمین به پایان رساند و در ۱۶۰ کیلومتری سواحل شبه جزیره باخا در مکزیک فرود آمد.
در حالیکه جزئیات نحوه عملکرد این فضاپیما در طول سفر ۲۵.۵ روزه خود هنوز به شکل عمومی منتشر نشده است، پرتاب و فرود و بازیابی بدون حادثه آن به این معنا است که ناسا می تواند تا حد زیادی به برنامه خود برای ارسال مأموریت های سرنشین دار و فرود روی ماه پیش از سال ۲۰۲۶ اطمینان داشته باشد.
آخرین باری که فضانوردان آمریکایی به ماه رفتند، ایالات متحده درحال رقابت با روسیه بود، اما این دفعه این چین است که به دنبال دستیابی به اهداف مشابه با این کشور است.
ماموریت های ماه چین
سازمان ملی فضایی چین(CNSA) پروژه ای معروف به اکتشاف ماه چینی(CLEP) را که بیشتر بعنوان پروژه چانگ ای(Chang'e) شناخته می شود، رهبری می کند. این پروژه متشکل از مدارگردها، کاوشگرها، مریخ نوردها و مأموریت های بازگشت نمونه است که نخستین فضاپیمای خویش را در سال ۲۰۰۷ به سمت ماه پرتاب کرد و همینطور می خواهد تا پیش از پایان دهه میلادی جاری یک مأموریت سرنشین دار را انجام دهد.
پروژه چانگ ای مانند برنامه آرتمیس ناسا با هدف راه اندازی یک پایگاه دائمی در قطب جنوب ماه دنبال می شود. ازاین رو بسیار اهمیت دارد که ببینیم چه کسی ابتدا به آنجا می رسد. بنا بر این است که چین هم مانند ناسا که درحال ساخت موشک عظیم سامانه پرتاب فضایی(SLS) است، درحال ساخت نسخه خود از یک موشک بزرگ است.
در حالیکه با انجام و پایان مأموریت "آرتمیس ۱" حدودا شکی وجود ندارد که ایالات متحده در تصرف ماه از چین پیش افتاده است، اما این کشور آسیایی شهرت زیادی در زمینه سرعت دارد، همانطور که در گذشته در مورد ساخت و توسعه جت های جنگنده و وسایل نقلیه الکتریکی نشان داده است. ازاین رو جای تعجب نیست که بیل نلسون، سناتور سابق و مدیر کنونی ناسا نسبت به حضور چین در این رقابت نگران باشد.
شراکت با ژاپن، رقابت با چین
بیل نلسون در مصاحبه جدید خود به شکل واضح بیان کرده است که چین هیچ تمایلی برای مشارکت با ایالات متحده در مأموریت های ماه نشان نداده و حتی این کشور آسیایی در مورد اهداف فضایی خود بسیار محرمانه عمل کرده است. وی می گوید از این که سازمان ملی فضایی چین جزئیاتی را در مورد اینکه بقایای پرتاب موشک خود به کجا سقوط خواهد کرد، فاش نکرد، ناامید شده است و این چیزی است که در چند سال قبل چندین بار اتفاق افتاده است.
در مقابل، همسایه آسیایی چین یعنی ژاپن، شریک قابل اعتمادی در برنامه های ایالات متحده برای رسیدن به ماه است. آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن(JAXA) و شرکت تویوتا موتورز به صورت مشترک روی ماه نوردی کار می کنند که فضانوردان می توانند در طول مأموریت های آرتمیس از آن بهره گیرند و ژاپن همینطور درحال عرضه سامانه های پشتیبانی حیات برای ایستگاه فضایی "دروازه قمری" است که به دور ماه خواهد چرخید. انتظار می رود یک فضانورد ژاپنی هم در این ایستگاه مستقر شود.
برخلاف چین که ترجیح می دهد انفرادی و محرمانه کار کند، ایالات متحده و ژاپن درحال کار بر روی چارچوبی هستند که به کشورها اجازه می دهد در پروژه های فضایی بیشتری با آنها همکاری کنند.
نلسون ابراز اطمینان کرده است که مأموریت ایالات متحده طبق برنامه فعلی پیش خواهد رفت و فضانوردان آمریکایی پیش از سال ۲۰۲۶ به قطب جنوبی ماه خواهند رسید.




منبع:

1401/09/22
13:23:10
5.0 / 5
520
تگهای خبر: توسعه , جت , فضا , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است