شواهد جدیدی در مورد تاثیر عفونت بینی بر پیشروی آلزایمر

شواهد جدیدی در مورد تاثیر عفونت بینی بر پیشروی آلزایمر شاه بلاگ: بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی، شواهد جدیدی را در مورد تاثیر عفونت بینی بر پیشروی آلزایمر نشان میدهد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، یک پژوهش جدید، شواهد بیشتری را در مورد این فرضیه ارائه کرده است که عفونت های ویروسی موجود در سیستم بویایی می توانند پیشروی بیماری آلزایمر را تسریع کنند. این پژوهش بجای تمرکز کردن روی ویروس های خاص، به بررسی رابطه بین نشانگرهای زیستی عفونت های ویروسی و تخریب عصبی در ناحیه هیپوکامپ مغز پرداخته است.
پژوهشگران طی دهه های اخیر، ارتباط بین بیماریهای مغزی و عفونت های حاد ویروسی را گزارش داده اند. آنها خصوصاً مدت هاست که ویروس «هرپس سیمپلکس»(Herpes simplex) را بررسی می کنند که با ایجاد بیماری آلزایمر مرتبط می باشد. با این حال، چگونگی تأثیر عفونت های ویروسی بر تخریب عصبی دقیقا معین نیست.
این پژوهش جدید که در «دانشگاه کلرادو آنشوتز»(CU Anschutz) انجام شده، بطور ویژه بر سیستم بویایی متمرکز شده است. از دست دادن حس بویایی، یکی از نشانگرهای اولیه و احتمالی تخریب عصبی در آلزایمر است. بنابراین، پرسشی که در اینجا مطرح می شود، این است که آیا عفونت های ویروسی بینی نقشی در تسریع روند آلزایمر دارند یا خیر.
پژوهشگران جهت بررسی این موضوع، بافت مغز چند نفر را که بر اثر بیماری آلزایمر از دنیا رفته بودند، بعد از مرگ تحلیل و بررسی کردند. این افراد در مقایسه با نمونه های بافت به دست آمده از افراد دارای سلامت شناختی در سن مشابه، نشانگرهای قابل توجهی از عفونت ویروسی و التهاب را در سیستم بویایی داشتند.
پژوهشگران در مقاله پژوهش خود نوشتند: بطور کلی، مشخصاتی که ما در این پژوهش مشاهده کرده ایم، ممکنست نمایانگر یک سیستم بویایی معمولی دارای عوامل بیماری زا و نتایج پاتولوژیک ناشی از آنها مانند رسوب آمیلوئید و فعال شدن میکروگلیا باشد. پژوهش ما این احتمال را زیاد می کند که عفونت ویروسی پیاز بویایی یا دستگاه بویایی ممکنست موجب تسریع بیماری آلزایمر شود.
این پژوهش روی پاتوژن های خاصی که می توانند مسئول عفونت های پایدار باشند، تمرکز نکرد. با این حال، پژوهشگران حدس می زنند که ویروس «هرپس سیمپلکس نوع ۱»( HSV-1) و «ویروس واریسلا زوستر»(VZV) محتمل ترین عوامل باشند. نقش این ویروس ها قبلا در پیشروری آلزایمر مشخص شده است و هر دوی آنها می توانند به بروز عفونت های نهفته مادام العمر منجر شوند.
«اندرو بوباک»(Andrew Bubak)، پژوهشگر ارشد این پروژه معتقد می باشد که از دست دادن حس بویایی به خاطر ویروس، در نهایت سرعت انحطاط هیپوکامپ را زیاد می کند. بنابراین، بجای اینکه حس بویایی ما توسط تخریب عصبی آلزایمر لطمه ببیند، در حقیقت این پروسه از دست دادن حس بویایی است که موجب لطمه مغزی در رابطه با زوال عقل می شود.
بوباک اظهار داشت: ما می دانیم که یکی از علایم اولیه بیماری آلزایمر، از دست دادن حس بویایی است. کل مسیر بویایی به سمت هیپوکامپ می رود. بدین سبب اگر سیگنال دهی را در آن مسیر کاهش دهید، سیگنال کمتری به هیپوکامپ خواهد رسید. اگر از این مسیر استفاده نکنید، آنرا از دست خواهید داد.
این پژوهش، در مجله «Neurobiology of Aging» به چاپ رسید.




منبع:

1401/09/29
13:49:02
5.0 / 5
431
تگهای خبر: پژوهش , دانش , دستگاه , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است