هدایت مولکول های دارو در بدن انسان با کمک نور

هدایت مولکول های دارو در بدن انسان با کمک نور به گزارش شاه بلاگ، در یک نوآوری که از ویروس سرخک الهام گرفته شده است، برای نخستین بار در جهان حالا میتوان مولکول های دارو را در بدن انسان با استفاده از نور دستکاری کرد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، پژوهشگران برای نخستین بار در جهان راهی برای کنترل کپسول حاوی دارو و آزادسازی مولکول های دارو با قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش ابداع نموده اند.
حالا دانشمندان امیدوارند که این روش کارآمد جدید، ظرفیت بارگذاری بالای مولکولها را امکانپذیر کند که منجر به توسعه بیشتر سیستم های تحویل دارو برای آزادسازی کنترل شده بیومولکول ها و داروها در بدن توسط محرک های خارجی با بهره گیری از نور می شود.
دکتر آیالا لمپل از دانشکده پزشکی و تحقیقات سرطان توضیح داد: هدف ما مهندسی محفظه های مایع مانند از مجموعه ای از مولکول های پپتید و RNA بود که امکان کپسوله کردن کارآمد بیومولکول های مختلف را در عین حفظ ساختار اصلی شان فراهم آورد.
کارخانه های ویروسی
پپتید و RNA طراحی شده، محفظه های مایع مانندی را می سازند که شبیه کارخانه های ویروسی هستند.
پژوهشگران دانشگاه تل آویو دریافتند که این محفظه ها بعد از قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش به آسانی قابل کنترل هستند.
لمپل می گوید: پپتید با گروه محافظ قابل جدا شدن توسط نور، محفظه هایی با RNA تشکیل می دهد که کارایی کپسولاسیون بالاتری برای مولکول های مختلف در مقایسه با محفظه های بدون گروه محافظ دارد. ما نشان دادیم که با قرار دادن محفظه ها در معرض نور فرابنفش و رهاسازی گروه محافظ می توانیم آزادسازی مولکول ها را کنترل نماییم و حتی مزایای بیشتری از این وجود داشت.
وی ادامه داد: یکی دیگر از خاصیت های منحصر به فرد این سیستم، نفوذپذیری و ظرفیت بارگذاری بالای مولکول های محصور شده است که در قسمتی از فناوری های فعلی محدود است.
بنابراین، این فناوری فرصت هایی را برای کاربردهای زیست پزشکی و بیوتکنولوژیکی همچون کپسوله کردن، تحویل و رهاسازی داروها، پروتئین ها، آنتی بادی ها یا سایر مولکول های درمانی باز می کند.
الهام از ویروس سرخک
این تکنولوژی جدید از محفظه های ویروسی به وجود آمده توسط ویروس سرخک الهام گرفته شده است. هنگامی که این ویروس سلول میزبان را آلوده می کند، به تشکیل محفظه هایی می پردازد که میزبان تمام واکنش های دخیل در تشکیل ذرات ویروسی جدید است، فرآیندی که نام کارخانه های ویروسی را به این محفظه ها می دهد.
پژوهش های اخیر نشان میدهد که این کارخانه های ویروسی در حقیقت ساختارهای دینامیکی و مایع مانندی هستند که درون سلول میزبان بوسیله فرآیندی به نام جداسازی فاز مایع-مایع شکل می گیرند.
پژوهشگران در اکتبر ۲۰۲۰ روشی مشابه اما رباتیک برای رساندن دارو به بدن انسان ابداع کردند. دانشمندان دانشگاه پردو(Purdue) یک میکروربات مستطیل شکلی به اندازه چند تار موی انسان اختراع کردند که می توانست با پریدن به اطراف و ارائه درمان دارویی در جایی که بیشتر به آن نیاز بود، از روده بزرگ انسان عبور کند.
این اختراع جدید به داروها اجازه می دهد فقط در محل مورد نیاز تحویل شوند و از عوارض جانبی مانند ریزش مو یا خونریزی معده جلوگیری می کند. میکروربات برای حمل باتری بسیار کوچک بود، بدین سبب بصورت بی سیم بوسیله یک میدان مغناطیسی کنترل می شود.



1401/09/30
13:08:31
5.0 / 5
432
تگهای خبر: باتری , پژوهش , تكنولوژی , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است