نسل جدید ماهواره های استارلینک امروز پرتاب می شوند

نسل جدید ماهواره های استارلینک امروز پرتاب می شوند به گزارش شاه بلاگ، شرکت فضایی اسپیس ایکس امروز، چهارشنبه(۲۸ دسامبر) نخستین گروه از ماهواره های نسل جدید استارلینک را به فضا می فرستد و این رویداد به صورت زنده پخش خواهد شد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، این پرتاب برای ساعت ۴: ۳۰ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۳: ۰۰ به وقت ایران) برنامه ریزی شده است.
موشک فالکون ۹ با ناوگانی از ماهواره های «استارلینک ۵-۱» از ایستگاه فضایی کیپ کاناورال به فضا پرتاب خواهد شد. پخش زنده این رویداد حدود پنج دقیقه پیش از بلند شدن موشک شروع می شود و در پایگاه خبری space.com قابل رویت است.
اسپیس ایکس در توضیح این ماموریت نوشته است: این پرتابِ نخستین شبکه ارتقا یافته استارلینک خواهد بود. ما تحت مجوز جدید حالا می توانیم ماهواره ها را در مدارهای جدید مستقر نماییم که ظرفیت بیشتری را به شبکه اضافه خواهند کرد. در نهایت، ما قادر خواهیم بود تا کاربران بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم و خدمات سریع تری ارائه نماییم خصوصاً در مناطقی که هم اکنون بیش از اندازه مشترک دارند.
از تاریخ ۲۷ دسامبر، آب و هوا برای پرتاب ۹۰ درصد مناسب پیش بینی شده است، اما اسپیس ایکس درحال بررسی شرایط دریا برای بازیابی پیشران خود است. اگر ماموریت صورت گیرد، شصتمین پرتاب اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۲ رقم خواهد خورد که حدودا دو برابر رکورد آن در سال ۲۰۲۱ با ۳۱ پرتاب خواهد بود.
موشک فالکون ۹ استارلینک ها را به مدار پایین زمین می برد و مرحله نخست از آن حدود هشت دقیقه بعد بر فراز یک کشتی بدون سرنشین فرود می آید. این پیشران بر روی کشتی به نام «A Shortfall of Gravitas» در اقیانوس اطلس در سواحل فلوریدا فرود خواهد آمد.
مرحله اول فالکون ۹ در این ماموریت دهمین پرواز خودرا تجربه می کند. اسپیس ایکس گفته است که این پیشران قبل از این چهار ماموریت استقرار استارلینک انجام داده و دو ماهواره GPS ایالات متحده آمریکا و یک ماهواره تجاری Nilesat ۳۰۱ را به فضا پرتاب کرده و دو فضانورد خصوصی را در ماموریت های Inspiration۴ و Ax-۱ با خود به مدار برده است.
گفته می شود که نسل جدید استارلینک ها از ۳۳۰۰ دستگاهی که حالا در مدار کار می کنند قدرتمندتر خواهند بود و بنظر می رسد اسپیس ایکس به افزایش پهنای باند نیاز دارد. بر اساس گزارش ها، به رغم ارسال صدها ماهواره استارلینک نسل اول در امسال، شبکه پهن باند با مشکل ازدحام مواجه می باشد.
در روز اول دسامبر، کمیسیون ارتباطات فدرال(FCC) مجوز استقرار ۷۵۰۰ ماهواره نسل دوم را برای اسپیس ایکس صادر کرد. با این وجود، این فقط یک تایید جزئی بود، برای اینکه اسپیس ایکس از این کمیسیون درخواست مجوز برای ارسال نزدیک به ۳۰ هزار از این ماهواره ها به مدار پایین زمین کرده است.
ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس ایکس، گفته است که ماهواره های نسل دوم علاوه بر این که می توانند ترافیک بیشتری را مدیریت کنند، می توانند بدون واسطه و مستقیم به تلفن های هوشمند متصل شوند. بااینکه هم اکنون این مجموعه با یک موشک فالکون ۹ به فضا می رود اما اسپیس ایکس در نهایت می خواهد از موشک عظیم استارشیپ خود که درحال توسعه است برای انجام چنین ماموریت هایی استفاده نماید.



1401/10/08
14:29:25
5.0 / 5
422
تگهای خبر: تاریخ , توسعه , خدمات , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است