کشف ۲ سیاه چاله بر سر یک سفره

کشف ۲ سیاه چاله بر سر یک سفره شاه بلاگ: شاه بلاگ: دانشمندان دو سیاه چاله کلان جرم را کشف کرده اند که در کنار هم همه چیز را می بلعند و تنها 750 سال نوری بین آنها فاصله وجود دارد.

به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، سیاه چاله ها به اندازه کافی گیج کننده هستند، چونکه منطقه ای در فضا هستند که گرانش آنها چنان زیاد است که هیچ چیز، حتی نور نمی تواند از آنها فرار کند.
اکنون اخترشناسان چیزی حتی قابل توجه تر را کشف کرده اند؛ دو سیاه چاله که در کنار هم درحال بلعیدن هستند.
این جفت بطور همزمان با فاصله ۷۵۰ سال نوری از هم رشد می کنند. آنها نزدیک ترین سیاه چاله ها به یکدیگر هستند که دانشمندان تا حالا مشاهده کرده اند و در نهایت با هم ادغام و به یک ابرسیاه چاله غول پیکر تبدیل می شوند.
این دو سیاه چاله توسط پژوهشگران با بهره گیری از تلسکوپ ALMA، قوی ترین تلسکوپ برای رصد گاز و غبار مولکولی کشف شدند که در صحرای آتاکاما در آمریکای جنوبی قرار دارد.
هنگامی که ستاره شناسان به دو کهکشان درحال ادغام در صورت فلکی خرچنگ(سرطان) در فاصله ۵۰۰ میلیون سال نوری از زمین نگاه می کردند، چیزی را دیدند که انتظارش را نداشتند. آنها دو سیاه چاله درخشان را دیدند که به گونه ای تهاجمی و پرخاشگرانه گرد و غبار، گاز و سایر موادی را که در اثر ادغام جابجا شده اند، می بلعند و گویی در یک ضیافت نشسته اند.
در حالی که این دو سیاه چاله از نظر کیهان شناسی به هم نزدیک هستند، تا چند صد میلیون سال دیگر ادغام نمی شوند. در نهایت، آنها آغاز به چرخیدن به دور یکدیگر خواهند کرد و مدار آنها با عبور گاز و ستارگان بین آنها فشرده می شود.
به گفته پژوهشگران، در نهایت این سیاه چاله ها آغاز به تولید امواج گرانشی بسیار قویتر از هر موج گرانشی که تا حالا شناسایی شده است، خواهند کرد و سپس با یکدیگر برخورد خواهند کرد و یک ابر سیاه چاله غول پیکر را می سازند.
این یافته ها همین طور نشان میدهد که سیاه چاله های دوتایی و کهکشان های ادغام شده ای که آنها را ایجاد می کنند، ممکنست در حقیقت بطور شگفت آوری در کیهان رایج باشند.
کارشناسان می گویند، استفاده از تلسکوپ ALMA یک «تغییردهنده بازی» است و یافتن دو سیاه چاله بسیار نزدیک به هم می تواند راه را برای پژوهش های بیشتر درباره ی این پدیده هموار کند.
مایکل کاس، پژوهشگر ارشد این مطالعه از رصدخانه ملی نجوم رادیویی می گوید: ALMA از این نظر منحصر به فرد است که می تواند از میان ستون های بزرگ گاز و غبار ببیند و به وضوح فضایی بسیار بالایی برسد تا اشیای بسیار نزدیک به هم را ببیند.
وی اضافه کرد: مطالعه ما یکی از نزدیکترین جفت های سیاه چاله ها را در ادغام کهکشان ها شناسایی کرده است و چون می دانیم ادغام کهکشان ها در جهانِ دوردست بسیار رایج تر است، این سیاه چاله های دوتایی نیز ممکنست بسیار رایج تر از آنچه قبلا تصور می شد، باشند.
نتایج این پژوهش جدید در مجله The Astrophysical Journal Letters انتشار یافته و در نشست انجمن نجوم آمریکا در سیاتل واشنگتن ارائه شده است.

1401/10/21