توسعه روشی جدید برای اندازه گیری دقیق اجسام کوچک

توسعه روشی جدید برای اندازه گیری دقیق اجسام کوچک به گزارش شاه بلاگ، محققان استرالیایی در مطالعه اخیرشان تکنیک جدیدی را برای اندازه گیری دقیق اجسام کوچک توسعه داده اند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تی ای، بررسی خصوصیات مختلف یک شی بزرگ نسبتا ساده است. با این وجود، هنگام بررسی اجسام کوانتومی میکروسکوپی مانند فوتون ها و ذرات کوچک نور این کار بسیار پیچیده تر می شود.
این به این علت است که اندازه گیری یک خصوصیت امکان دارد اختلالاتی را در خصوصیت های دیگر ایجاد نماید چونکه بعضی از خواص اجسام کوانتومی به هم مرتبط هستند. بعنوان مثال، نظارت بر موقعیت الکترون سرعت آنرا تغییر می دهد و بالعکس.
به چنین خصوصیت هایی مزدوج مختلط(conjugate properties) می گویند. این امر تجلی مستقیم «اصل عدم قطعیت معروف هایزنبرگ» است که می گوید اندازه گیری همزمان دو خصوصیت مزدوج یک جسم کوانتومی با دقت دلخواه غیر ممکن است.
دانشمندان دانشگاه ملی استرالیا(ANU) روشی را برای اندازه گیری دقیق تر اجسام کوچک با استفاده از کامپیوتر های کوانتومی ابداع نموده اند. این تکنیک می تواند برای فناوری های مختلف در آینده همچون سنجش بیولوژیکی مفید باشد.
«لورکان کانلون»(Lorcán Conlon) محقق این مطالعه اظهار داشت: ما توانستیم روش اندازه گیری جدیدی را برای تعیین دقیق تر خواص مزدوج اجسام کوانتومی طراحی نماییم. همکاران ما توانستند این اندازه گیری را در لابراتوار های مختلف در سرتاسر جهان پیاده سازی کنند. اندازه گیری های دقیق تر بسیار مهم هستند و می توانند به نوبه خود فرصت های جدیدی را برای انواع فناوری ها همچون سنجش زیست پزشکی، محدوده لیزری و ارتباطات کوانتومی هموار کنند.
روش جدید مبتنی بر درهم تنیدگی است، که یک خصوصیت خاص سیستم های کوانتومی است. دانشمندان خاطرنشان کردند که نظارت بر دو جسم کوانتومی یکسان در صورت درهم تنیدگی، امکان تعیین خصوصیت دقیق تری نسبت به اندازه گیری جداگانه آنها را فراهم می آورد.




منبع:

1401/10/26
11:16:00
5.0 / 5
466
تگهای خبر: توسعه , جهان , دانش , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است