دانشمندان در فکر توسعه یک واکسن جدید هستند

دانشمندان در فکر توسعه یک واکسن جدید هستند شاه بلاگ: دانشمندان اسکاتلندی درحال کار بر روی یک واکسن مقرون به صرفه برای نابودی باکتری های عامل گلودرد استرپتوکوکی هستند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اس اف، دانشمندان در اسکاتلند امیدوارند نخستین واکسن مقرون به صرفه مقابل استرپتوکوک A(عفونتی که بطور معمول به گلودرد استرپتوکوکی منجر می شود) را تولید کنند. پژوهشگران یک شرکت اسپین-آف در رابطه با دانشگاه «داندی» اسکاتلند معتقدند که می توانند هزینه های ایجاد واکسن های «گلیکوکونژوگه ها»(Glycoconjugates) را کاهش دهند. واکسن های «گلیکوکونژوگه ها» واکسن هایی هستند که برای پیش گیری از عفونت ها عالی هستند اما هم اکنون ساخت آن فوق العاده گران است.
هم اکنون، تنها درمان عفونت استرپتوکوک A، آنتی بیوتیک ها هستند، اما شواهدی وجود دارد که نشان میدهد باکتری ها به تعدادی از داروها مانند آزیترومایسین مقاوم می شوند. این دارو یک جایگزین رایج برای افراد مبتلا به گلودرد استرپتوکوکی است که به پنی سیلین حساسیت دارند.
در بیشتر افراد، عفونت با باکتری استرپتوکوک گروه A تنها موجب بیماری خفیف می شود که با گلودرد بسیار مشخص می شود. با این وجود، این امر می تواند به زرد زخم، مخملک یا ورم لوزه منجر شود. در موارد بسیار نادر، این عفونت می تواند موجب ایجاد یک نوع مهاجم و بالقوه کشنده از بیماری به نام iGAS شود که در آن باکتری وارد جریان خون می شود. در سراسر بریتانیا، از سپتامبر ۲۰۲۲، حداقل ۳۲ کودک بر اثر عفونت iGAS جان خودرا از دست داده اند.

دانشمندان چگونه واکسن های گلیکوکونژوگه را می سازند؟
شرکت اسپین-آف «RHAPSEDA» در رابطه با دانشگاه داندی توسط دکتر «هلگه دورفمولر» از دانشکده علوم زیستی دانشگاه داندی تأسیس شد. این شرکت از فرآیندها و فناوری های جدیدی استفاده می نماید که برای ایجاد واکسن های گلیکوکونژوگه توسعه یافته اند، جایی که یک مولکول کربوهیدرات تولید شده توسط باکتری مورد هدف با بهره گیری از یک حامل پروتئین تحویل داده می شود.
نشان داده شده است که این روش به ایمنی لنفوسیت تی قوی تری دست می یابد تا محافظت طولانی تری در مقابل بیماریهای جدی بوجود آورد. این پروسه قبلاً برای ایجاد واکسن های مننژیت و ذات الریه استفاده شده است، اما ساخت آنها نیز گران است. پلت فرم RHAPSEDA کارآمدتر است، به این معنا که باید هزینه ها را کم کند و توسعه نخستین واکسن مقرون به صرفه استرپتوکوک A را در جهان امکان پذیر کند.
«جیلیان براون» از پژوهشگران این مطالعه می گوید: RHAPSEDA نشان دهنده یک تغییر مرحله ای در توسعه واکسن گلیکوکونژوگه است که دامنه توسعه طیف وسیعی از واکسن های مقرون به صرفه همچون استرپتوکوک A را که در ماه های اخیر منبع نگرانی زیادی بوده است، ارائه می دهد. ما درحال توسعه روابط تجاری و علمی قابل توجهی در سراسر جهان از اروپا تا ایالات متحده و کره جنوبی هستیم. ما مشتاقانه منتظر ایجاد این روابط امسال و آوردن سرمایه گذاری بین المللی در توسعه واکسن در اسکاتلند هستیم.



1401/11/06
13:07:48
5.0 / 5
352
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است