در زمین لرزه های مهیب؛

پهپادها و فناوری ناسا چطور ورق را برمی گردانند؟!

پهپادها و فناوری ناسا چطور ورق را برمی گردانند؟! شاه بلاگ: شاه بلاگ: فناوری تا حالا نقش کلیدی در واکنش به فجایع انسانی ایفا کرده است، که در این میان به استقرار یک دستگاه توسعه یافته توسط ناسا تا روش ماهواره ها و پهپادها در ترسیم یک تصویر دقیق از آنچه روی زمین رخ می دهد، می توان اشاره نمود.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسکای، در این خبر به بررسی این مساله پرداخته ایم که فناوری در مورد زلزله اخیری که ترکیه و سوریه را لرزاند و خسارت بسیاری به بار آورد، چگونه می تواند کمک کننده باشد.
بامداد روز دوشنبه هفته گذشته زلزله ۷.۸ ریشتری جنوب شرق ترکیه را لرزاند. این زمین لرزه ساعت ۴ و ۱۷ دقیقه بامدادان دوشنبه در مرز ترکیه و سوریه رخ داد و کانون آن استان «قهرمان مرعش» در ترکیه بود. این زمین لرزه مناطقی از سوریه را نیز به شدت لرزاند. برمبنای آخرین آمارهای رسمی انتشار یافته، شمار تلفات زلزله در سوریه افزایش پیدا کرده است. تا لحظه انتشار این خبر شمار تلفات زمین لرزه در سوریه به بالای ۴۵۰۰ تن رسیده است. در همین حال در ترکیه نیز مرگ ۲۹ هزار و ۶۰۵ تن تایید شده است که بدین سان مجموع شمار قربانیان زلزله در این دو کشور از ۳۴ هزار تن فراتر رفته است. روز شنبه نیز معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه اعلام نمود زلزله ای که ترکیه و سوریه را لرزاند، بدترین رویداد منطقه در ۱۰۰ سال قبل به حساب می آید.
به دنبال زمین لرزه های ویرانگری که ترکیه و سوریه را لرزاند، کوشش های نجات ادامه دارد. در حالیکه امدادگران، نیروهای نظامی و داوطلبان امدادگر از میان آوارها عبور می کنند، جامعه بین المللی نیز قول کمک داده است، اما در این بین فناوری نقش کلیدی در واکنش به فجایع انسانی که تا حالا رخ داده، ایفا کرده است که می توان به استقرار دستگاهی که توسط ناسا تولید شده تا روشی که ماهواره ها و پهپادها می توانند تصویری دقیق از آنچه روی زمین اتفاق می افتد عرضه کنند، اشاره نمود.


فناوری می تواند هم اکنون نقش مهمی ایفا کند؛ در اینجا تعدادی از راه هایی که می توان از آن در ترکیه و سوریه در روزها و هفته های آینده استفاده کرد، آورده شده است. خیلی از بلایای طبیعی از زمین لرزه و سونامی گرفته تا طوفان و حتی بارش باران در سراسر جهان هزاران قربانی برجا می گذارند. در زمان بروز این حوادث بشر کاملا احساس درماندگی می کند چونکه فناوری نمی تواند از وقوع آنها جلوگیری نماید. در طول تاریخ زلزله یکی از نگرانی های دائمی بشر بوده است و پیشرفت فناوری در موارد زیادی توانسته جلوی بروز فجایع ناشی از این بلای طبیعی را بگیرد. در ادامه از فناوری های کارآمد در حوزه کمک به افراد در زمان وقوع چنین بحرانی نام برده ایم.

هواپیماهای بدون سرنشین


در حالی که هواپیماهای بدون سرنشین به علت نقش خود در جنگ های مدرن، خصوصاً در اوکراین، بطور فزاینده ای شناخته می شوند، باید گفت آنها همین طور ابزار ارزشمندی در هنگام بلایای طبیعی هستند. خیلی از تصاویر به دست آمده از ترکیه و سوریه که مقیاس عظیم تخریب زمین لرزه را نشان داده است بوسیله هواپیماهای بدون سرنشین تهیه شده است که این کار به امدادگران اورژانس اجازه می دهد تصویر واضح تری از آنچه اتفاق افتاده است، دریافت نمایند. دولت اسپانیا نیز گفته است به عنوان قسمتی از بسته کمکی خود، هواپیماهای بدون سرنشین را به ترکیه می فرستد. هواپیماهای بدون سرنشین نه فقط نمای دید پرنده ای را ارائه می دهند، بلکه می توانند به حسگرهایی برای ارزیابی آسیب(مانند تشخیص سطوح بالای متان که ممکنست نشان دهنده شکستگی منابع گاز در خطر انفجار باشد) مجهز شوند. نمای دید پرنده(Bird's-eye View) حالت نگاه کردن از بالا به یک شی، اشیا، افراد و غیره است. این نما بطور معمول در بلوپرینت، نقشه ها و نقشه های ساختمانی استفاده می شود.

ابزار «FINDER» ناسا


فناوری ناسا که می تواند ضربان قلب را در عمق ۳۰ فوتی آوار تشخیص دهد دستگاهی به اندازه یک چمدان است که می تواند جهت کمک به یافتن بازماندگان بعد از زلزله استفاده گردد. در سال ۲۰۱۵، ابزار FINDER(یافتن افراد در زمان فاجعه و واکنش اضطراری) ناسا، چهار مرد را که در زیر حدود ۱۰ فوت آجر، گل، چوب و دیگر زباله ها در روستای نپال چاوتارا مدفون شده بودند، پیدا کرد. دو سال بعد، مجوز این فناوری به شرکت هایی در مکزیک داده شد که به امدادگران در عملیات جستجو زلزله ۷.۱ ریشتری در مکزیکوسیتی کمک کردند. این دستگاه با ارسال یک سیگنال ریزموج کم توان از میان آوار، کار می کند و بدنبال تغییراتی در بازتاب این سیگنال ها است که می تواند ناشی از حرکات کوچک مانند تنفس و ضربان قلب باشد.

نقشه برداری ماهواره ای


چند ساعت بعد از نخستین زلزله ترکیه و سوریه در روز دوشنبه، سازمان ملل سرویس ماهواره ای نقشه برداری اضطراری خودرا فعال کرد. این اساساً یک نقشه زنده است که هدف آن ارائه یک نمای لحظه ای از خسارات ناشی از زمین لرزه است و نشان داده است که تأثیر آن چقدر گسترده است. اما به رغم نام و عملکردش، مرکز ماهواره ای سازمان ملل متحد از ماهواره های خود استفاده نمی کند بلکه در عوض به کشورهای عضو برای جمع آوری تصاویر از سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی متکی است. اتحادیه اروپا نیز همین طور سیستم ماهواره ای کوپرنیک خودرا برای ارائه خدمات نقشه برداری اضطراری روشن کرده است. برنامه کوپرنیک(Copernicus Programme) بزرگترین برنامه منفرد دیدبانی زمین در دنیاست که توسط کمیسیون اروپا و با همکاری آژانس فضایی اروپا صورت می گیرد. هدف این پروژه دستیابی به داده های بزرگ جهانی، پیوسته و باکیفیت بالا از رصد زمین است. تهیه اطلاعات دقیق و در دسترس، بهبود مدیریت محیط، درک تأثیرات تغییر اقلیم از دیگر اهداف این پروژه به حساب می آید.
بیشتر بخوانید:
داستان کشورهایی که زلزله را مهار کردند
آیا زمین لرزه ها قابل پیش بینی هستند؟

اینترنت ماهواره ای


ایلان ماسک عادت کرده است که در مواقع بحران به افراد کمک نماید. سرویس اینترنتی استارلینک شرکت اسپیس ایکس او سال قبل جهت کمک به کوشش های جنگی به اوکراین آورده شد، اما اعزام مهندسان او جهت کمک به نجات یک تیم فوتبال جوان که در غاری سیل زده در تایلند در سال ۲۰۱۸ گرفتار شده بودند چندان مورد استقبال قرار نگرفت. در مورد زمین لرزه ها، ماسک گفته است که اسپیس ایکس آماده است تا استارلینک را بمحض تأیید توسط دولت ترکیه به آنجا ارسال نماید اما تا هفته گذشته ترکیه با ارسال استارلینک مخالف بود و یک مقام بلندپایه ترکیه که مایل نبود نامی از او برده شود، از این میلیاردر برای پیشنهاد مذکور تشکر کرد و اظهار داشت: ترکیه ظرفیت ماهواره ای کافی دارد. این کشور بیس استیشن هایی دارد که با باتری کار می کنند اما در برخی از مناطق، برق هنوز وصل نشده است. هدف پروژه اینترنت ماهواره ای استارلینک(Starlink) که زیر نظر شرکت اسپیس ایکس(SpaceX) متعلق به ایلان ماسک(Elon Musk) اداره می شود، رساندن اینترنت پر سرعت به خیلی از نقاط جهان به ویژه مناطقی است که تا پیش از این دسترسی به شبکه اینترنت در آنها ممکن نبوده است. استارلینک داده ها را با سرعتی تا ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه منتقل می کند و اسپیس ایکس می خواهد سرعت انتقال داده را در آینده افزایش دهد. استارلینک به توانایی خود در ارائه پهنای باند فوق سریع به چالش برانگیزترین محیط های جهان با دستگاههای گیرنده روی زمین که به هزاران ماهواره در مدار پایینی زمین متصل می شوند، افتخار می کند.

رسانه های اجتماعی


مانند فاجعه های قبلی، شبکه های اجتماعی نقش کلیدی در هماهنگی کمک ها، یافتن افرادی که به کمک نیاز دارند و به اشتراک گذاشتن گزارش های شاهدان عینی از مناطقی که بدترین لطمه ها را دیده اند، ایفا می کنند. توییت شخصی که گفته بود در خانه خود در شهر آنتاکیا زیر آوار گیر افتاده و به کمک نیاز دارد، بیش از ۴۳۷۰۰ بار بازنشر شده و توسط ۵.۳ میلیون نفر دیده شده است. سازمان های دولتی بروزرسانی هایی را در مورد حساب های رسمی خود ارائه می کنند، در حالیکه صلیب سرخ ترکیه راه هایی را برای مردم به اشتراک گذاشته است تا کمک های خودرا همچون کمک های مالی عرضه کنند.




منبع:

1401/11/24
11:43:19
5.0 / 5
411
تگهای خبر: اینترنت , باتری , بین الملل , پهپاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است