ابداع آجرهایی برای ساخت و ساز روی آب

ابداع آجرهایی برای ساخت و ساز روی آب به گزارش شاه بلاگ، آجرهای دریایی شناوری که بوسیله ی یک شرکت کانادایی ابداع شده است، ساخت و ساز روی آب را امکان پذیر می کند. این آجرها از جلبک دریایی ساخته شده اند، اما نسبت به بتن با محیط زیست سازگارتر هستند و ماندگاری بیشتری دارند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، شرکت کانادایی سی بریک(Seabrick) درحال ساخت آجرهایی از جنس جلبک دریایی است که می تواند پایه و اساس یک سازه شناور در دریاها باشد.
این آجر ساده شناور می تواند نوید دهنده شیوه جدیدی از زندگی در آب های سیاره زمین باشد.
با بالا آمدن سطح آب دریاها، خیلی از شهرها و حتی برخی کشورها در معرض خطر غرق شدن هستند. سال قبل گزارش شد که پروژه جاه طلبانه شهر شناور مالدیو (MFC) بعد از گذراندن بیشتر از یک دهه در مرحله برنامه ریزی رسما شروع شده است. با این وجود، شرکت Seabrick به جای تکیه بر بتن که منتشر کننده کربن است، می خواهد تولید کربن را با استفاده از آجرهای شناور مبتنی بر جلبک دریایی خود حذف کند.


آجر دریایی چگونه می تواند کمک کننده باشد؟
بنا بر اعلام وبسایت این شرکت کانادایی، آجرهای Seabrick آجرهایی هستند که دقیقا مانند قطعات پلاستیکی لگو می توانند برای ساختن یک سکو و سازه به هم متصل شوند.
این آجر دریایی از کتانجک دریاها استفاده می نماید که سبب شناور شدن آن هم می شود.
کتانجک(Kelp) یا اشنه دریایی نوعی جلبک بزرگ است که بر خلاف ظاهر گیاهی اش، آنرا جزء گیاهان طبقه بندی نمی کنند، بلکه آنرا در گروه آغازیان (Protista) به شمار می آورند. کتانجک ها از رده قهوه ای جلبکان و شاخه ناجورتاژکان هستند. این گیاه در غرب معمولا در خطوط ساحلی اسکاتلند غربی، نروژ و سواحل اقیانوس اطلس در آمریکای شمالی یافت می شود.
ماده دیگری که برای ساخت این آجرهای دریایی مورد نیاز است، خاک رس پِلاژیک است که ۳۸ درصد از کف اقیانوس ها را پوشش می دهد.
یکی از مواد جایگزین برای ساخت این آجر دریایی، سارگاسوم(sargassum) است، یک جلبک درشت قهوه ای که به صورت معمول در آب های ساحلی رشد می کند و برای زیستگاه های محلی مشکل بوجود می آورد.
در حالیکه دولت ها و سازمان های غیردولتی زمان و هزینه خویش را صرف پاکسازی سارگاسوم از آب های ساحلی کرده اند، استفاده از آن در Seabrick نه تنها این آب ها را پاکسازی می کند، بلکه منبع درآمدی را برای جوامعی که تحت تاثیر آنها قرار گرفته اند، فراهم می آورد.
تولید کتانجک و سارگاسوم همینطور به جذب کربن از جو کمک می نماید و می تواند تا ۲۰ برابر موثرتر از جنگل های روی زمین باشد. این شرکت با استفاده از آنها در تولید آجرهای دریایی، سال ها کربن انتشار یافته را محبوس می کند.


تخمین زده می شود که استفاده از آجرهای دریایی در مقایسه با سازه های بتنی شناور، هزینه ها را تا ۷۲ درصد کم کند و در عین حال انتشار کربن کمتری داشته باشد.
همینطور در مقایسه با استفاده از آلومینیوم، صرفه جویی در هزینه حتی ۸۳ درصدی در بر دارد.
آجرهای دریایی می توانند به افراد این اختیار را بدهند که سازه های خویش را روی دریا بسازند. باآنکه هنوز این مفاهیم احتیاج به کار دارند، اما این فناوری می تواند به ساخت زیرساخت های دریایی پایدار کمک نماید و در عین حال از پروژه های انرژی سبز مانند نیروگاه های بادی، جزر و مدی و خورشیدی دور از ساحل حمایت کند.
این فناوری همینطور می تواند به ما کمک نماید تا از اقتصاد مبتنی بر استخراج که هم اکنون از آن استفاده می نماییم به اقتصاد احیاکننده حرکت نماییم، جایی که کتانجک استفاده شده می تواند به سادگی بدست آید و احیا شود.



1401/12/05
10:57:35
5.0 / 5
421
تگهای خبر: تولید , سایت , فناوری , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است