هابل ثبت كرد

کهکشانی که میزبان یک انفجار ستاره ای بوده است

کهکشانی که میزبان یک انفجار ستاره ای بوده است شاه بلاگ: به گزارش شاه بلاگ، هابل یک کهکشان نامنظم را که میزبان یک انفجار ستاره ای بوده است، به تصویر کشید.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، تصویر این هفته از تلسکوپ فضایی هابل، کهکشان مارپیچی ان جی سی ۵۴۸۶(NGC ۵۴۸۶) را نشان داده است که رنگ های صورتی آن، نواحی را نشان داده است که در آن ستاره های جدید متولد می شوند.
این کهکشان که در فاصله ی ۱۱۰ میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی معروف دب اکبر قرار دارد، نوعی کهکشان مارپیچی نامنظم است چونکه بازوهای آن سرگردان و نامشخص هستند. اگر تصویر این کهکشان را با یکی از کهکشان های مارپیچی منظم مانند ان جی سی ۲۳۳۶ مقایسه کنید، خواهید دید که یک کهکشان مارپیچی منظم دارای بازوهای مشخصی است که از مرکز آن بیرون آمده و متقارن هستند.
این کهکشان در نزدیکی یک کهکشان مارپیچی بسیار معروف به نام کهکشان فرفره(Pinwheel) قرار دارد. کهکشان فرفره توسط هابل در سال ۲۰۰۶ رصد شد، در آن زمان این بزرگترین و دقیق ترین تصویر از یک کهکشان مارپیچی بود که توسط هابل ثبت شده بود، که با ترکیب ۵۱ تصویر منفرد هابل و افزودن برخی عناصر از تلسکوپ های زمینی ساخته شد.
ساختار نسبتا نامرتب کهکشان ان جی سی ۵۴۸۶ به معنای غیر قابل توجه بودن آن از نظر علمی نیست. این کهکشان بعنوان بخشی از مجموعه ای از مشاهدات ابرنواخترها مورد مطالعه قرار گرفت. ابرنواختر زمانی رخ می دهد که سوخت یک ستاره عظیم تمام می شود و انفجار عظیمی از انرژی تولید می کند.
ان جی سی ۵۴۸۶ در سال ۲۰۰۴ میزبان یک ابرنواختر بود و ستاره شناسان از دوربین پیشرفته ی هابل جهت بررسی و کشف عواقب بعد از آن استفاده کردند به این امید که بیشتر در مورد این رویدادهای انفجاری بیاموزند.




منبع:

1401/12/22
12:51:22
5.0 / 5
301
تگهای خبر: پیشرفت , تولید , دوربین , دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است