سنجش فشار پا در لحظه با کفی های هوشمند چاپ 3 بعدی شده

سنجش فشار پا در لحظه با کفی های هوشمند چاپ 3 بعدی شده شاه بلاگ: به گزارش شاه بلاگ، کفی های هوشمند جدیدی طراحی شده اند که با فرایند ارزان و سریع تولید چاپ سه بعدی به سادگی قابل ساخت هستند و برای نقشه برداری فشار پا درحال حرکت و کمک به رفع خستگی کاربر طراحی شده اند.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، چه ورزشکار باشید و چه کسی که درد پا را تجربه می کند، مهم می باشد که قسمت های پرفشار در کف کفش خویش را حذف کنید. حالا یک کفی آزمایشی می تواند با نشان دادن محل قرارگیری چنین مناطقی در طول فعالیتهای مختلف به شما کمک نماید.

در حال حاضر برای تهیه یک «نقشه فشار» از کف پای افراد، یک متخصص از او می خواهد با پای برهنه روی یک تشک حساس به فشار در کلینیک پا راه برود. سپس کفی های سفارشی برای بیمار ساخته می شوند و بگونه ای شکل می گیرند که فشار را در آن نواحی پا که بیشتر فشار وارد می شود، کم کند.

در حالی که این سیستم به خوبی کار می کند، اما راه رفتن آهسته روی یک تشک کوتاه لزوماً منعکس کننده شرایط واقعی نیست که فرد در طول یک روز معمولی با پاهای خود تجربه می دهد. همینطور برای ورزشکاران اساسا تصویر کاملی از فشار پایی که هنگام دویدن و پریدن تجربه می کنند، عرضه نمی کند.

بنابراین دانشمندان مؤسسه های تحقیقاتی ETH زوریخ، Empa و EPFL در سوئیس در جستجوی یک جایگزین بهتر، کفی های هوشمند جدیدی را توسعه داده اند که قابل تعبیه در کفش ها و کتانی های موجود است.

این کفی ها حاوی چندین سنسور پیزوالکتریک هستند که در مناطقی قرار دارند که معمولا فشار پا بر آنها وارد می شود.

اگرچه نمونه های اولیه فعلی به یک کامپیوتر و منبع برق متصل هستند، اما ایده اینست که نسخه نهایی بی سیم باشد و بتواند چندین روز استفاده گردد و نقاط فشار را ثبت و نقشه برداری کند. سپس میتوان از این داده ها برای تولید مجموعه ای از کفی های دائمی سفارشی با فناوری چاپ سه بعدی بهره برد.

این کفی های حس کننده فشار به صورت سه بُعدی چاپ می شوند. ابتدا یک لایه پایه انعطاف پذیر از سیلیکون و نانوذرات سلولز گذاشته می شود. سپس از جوهر نقره رسانا برای چاپ رساناها روی آن پایه استفاده می شود. سپس از جوهر کربن سیاه برای چاپ حسگرها روی رساناها استفاده می شود. در نهایت هم یک لایه سیلیکونی دیگر برای حفاظت از وسایل الکترونیکی اعمال می شود.

این فرایند تولید نسبتاً ساده و ارزان، یکی از نکات اصلی پشتیبان فروش این فناوری است، چونکه به کفی ها اجازه می دهد با قیمت بسیار پایین تری نسبت به محصولات موجود فروخته شوند. ضمن این که آنها در آزمایش های انجام شده تابحال خیلی خوب عمل کرده اند.

گیلبرتو سیکوئیرا، سرپرست این گروه پژوهشی می گوید: می توانید از الگوهای فشاری که تشخیص داده شده است متوجه شوید که کسی درحال راه رفتن، دویدن، بالا رفتن از پله ها یا حتی حمل بار سنگین، در چه حالتی فشار بیشتر به پاشنه پا منتقل می شود.

این پژوهش اخیرا در مجله Scientific Reports انتشار یافته است.




1401/12/26
23:25:28
5.0 / 5
290
تگهای خبر: پژوهش , توسعه , تولید , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است