سیارکی به اندازه آسمان خراش دو روز دیگر از نزدیک زمین می گذرد

سیارکی به اندازه آسمان خراش دو روز دیگر از نزدیک زمین می گذرد شاه بلاگ: به گزارش شاه بلاگ، یک سیارک بزرگ که به اندازه آسمان خراش است، دو روز دیگر در نزدیکترین فاصله خود از زمین قرار خواهد گرفت و از کنار آن عبور خواهد نمود.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، یک سیارک سه برابر بزرگتر از سیارکی که در سال ۲۰۱۳ بر فراز شهر چلیابینسک روسیه متلاشی گردید، روز ۲۵ مارس با نیمی از فاصله ماه تا زمین، در کنار سیاره ما قرار خواهد گرفت.
این سیارک معروف به «DZ۲ ۲۰۲۳»، با سرعت ۲۸۰۴۴ کیلومتر در ساعت از کنار سیاره ما عبور خواهد نمود. تماشاگران آسمان این فرصت را دارند که با تلسکوپ های ۱۵ سانتی متری یا بزرگ تر خود، این سنگ فضایی را در عصر ۲۴ مارس از نیم کره شمالی ببینند.
این سیارک که با تلسکوپ از نیم کره شمالی رصد می شود، مانند ستاره ای با حرکت آهسته بر فراز افق جنوب شرقی، در شرق صورت های فلکی «شکارچی»(Orion)، «سگ بزرگ»(Canis Major) و «سگ کوچک»(Canis Minor) قابل دیدن خواهد بود. نزدیکترین فاصله سیارک با زمین، روز ۲۵ مارس خواهد بود.
قطر سیارک ۲۰۲۳ DZ۲ که اولین بار در فوریه ۲۰۲۳ توسط ستاره شناسان «رصدخانه لا پالما»(La Palma Observatory) در جزایر قناری کشف شد، بین ۴۴ تا ۹۹ متر تخمین زده می شود. این سیارک به علت عبور از مدار زمین، بعنوان یک سیارک «کلاس آپولو»(Apollo-class) شناخته می شود. باآنکه منشأ دقیق ۲۰۲۳ DZ۲ ناشناخته است اما «دایره المعارف علوم و فناوری فیزیک»(Encyclopedia of Physical Science and Technology) نشان داده است سیارک های نزدیک به زمین، بومی کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری هستند که در اثر تعامل با مشتری از مدار معمولی خود خارج شده اند.
اگر DZ۲ ۲۰۲۳ به زمین برخورد کند، احیانا صدمه بزرگی را ایجاد خواهد نمود. شهاب سنگ چلیابینسک که در سال ۲۰۱۳ بر فراز روسیه متلاشی گردید، حدود ۱۸ متر طول داشت. این شهاب سنگ به ۷۰۰۰ ساختمان صدمه زد و بیشتر از ۱۴۰۰ نفر را مجروح کرد. تخمین زده می شود که این بازدیدکننده جدید، حداقل سه برابر بزرگتر باشد.
نکته مثبت اینست که سیارک ۲۰۲۳ DZ۲، در فاصله ۱۷۳ هزار کیلومتری از زمین باقی خواهد ماند. با عنایت به آنچه هم اکنون در مورد مدار ۲۰۲۳ DZ۲ شناخته شده، احتمال برخورد این سیارک با زمین در ۲۷ مارس ۲۰۲۶، یک در ۴۳۰ است. در هر حال، این احتمال ناچیز از بین خواهد رفت، چونکه اخترشناسان در رابطه با مسیر سیارک اطلاعات بیشتری را کسب می کنند. این سنگ فضایی هر ۳.۱۷ سال یک مرتبه به دور خورشید می گردد.
باآنکه ۲۰۲۳ DZ۲ هم اکنون تهدیدی برای زمین نیست اما برنامه «CNEO» ناسا هم اکنون ۲۴ جرم شناخته شده را زیر نظر دارد که احتمال می دهد در قرن آینده با زمین برخورد کنند.



منبع:

1402/01/03
18:08:04
5.0 / 5
324
تگهای خبر: فضا , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است