عکس جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب از شگفتی های اورانوس

عکس جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب از شگفتی های اورانوس شاه بلاگ: به گزارش شاه بلاگ، «تلسکوپ فضایی جیمز وب»، عکس جدیدی از سیاره اورانوس گرفته است که حلقه ها و درخشندگی های این سیاره را نشان داده است.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ناسا، به دنبال تصویر انتشار یافته از سیاره نپتون در سال ۲۰۲۲، «تلسکوپ فضایی جیمز وب»(JWST) ناسا تصویری خیره کننده از دیگر غول یخی منظومه شمسی، سیاره اورانوس گرفته است. تصویر جدید دارای حلقه ها و خصوصیت های درخشان در جو سیاره است. داده های جیمز وب، حساسیت بی سابقه این رصدخانه را نسبت به کم نورترین حلقه های غبارآلود نشان می دهند که تنها توسط دو فناوری دیگر تصویربرداری شده اند؛ فضاپیمای «وویجر۲«(Voyager ۲) که هنگام عبور از کنار این سیاره در سال ۱۹۸۶ از آن عکس گرفت و «رصدخانه»(Keck Observatory) که با تجهیزات نوری پیشرفته خود توانست از این سیاره عکس بگیرد.
اورانوس، سیاره ای منحصربه فرد است که تقریبا با زاویه ۹۰ درجه نسبت به صفحه مدارش می چرخد. این چرخش سبب ایجاد فصول ناملایمی می شود چونکه قطب های سیاره چندین سال نور خورشید ثابت و به دنبال آن، تاریکی کامل را تجربه می کنند. ۸۴ سال طول می کشد تا اورانوس به دور خورشید بچرخد. هم اکنون، اواخر بهار برای قطب شمال است که در اینجا مشاهده می شود. زمان تابستان شمالی اورانوس، در سال ۲۰۲۸ خواهد بود. در مقابل، زمانی که وویجر۲ از اورانوس بازدید کرد، تابستان در قطب جنوب بود. قطب جنوب حالا در سمت تاریک این سیاره قرار گرفته که خارج از دید و رو به تاریکی فضا قرار دارد.
این تصویر که با «دوربین فروسرخ نزدیک»(NIRCam) جیمز وب گرفته شده است، داده های دو فیلتر را ترکیب می کند که در اینجا به ترتیب با رنگ های آبی و نارنجی نشان داده شده اند. اورانوس، یک رنگ آبی را در این تصویر رنگی به نمایش می گذارد.
وقتی وویجر۲، اورانوس را بررسی کرد، دوربین آن یک گوی بی نظیر سبز-آبی را در طول موج های مرئی نشان داد. با کمک طول موج های فروسرخ و حساسیت بیشتر دوربین جیمز وب، جزئیات بیشتری را می بینیم که نشان می دهند جو اورانوس چقدر پویا است.
در سمت راست سیاره، ناحیه ای از درخشندگی در قطب رو به خورشید وجود دارد که بعنوان کلاهک قطبی شناخته می شود. این کلاهک قطبی، منحصر به اورانوس است. بنظر می رسد زمانی که قطب در تابستان وارد نور مستقیم خورشید می شود و در پاییز ناپدید می شود، کلاهک قطبی ظاهر می شود. داده های جیمز وب به دانشمندان کمک خواهند کرد تا مکانیسم مرموز کنونی را درک کنند. جیمز وب، یک جنبه اعجاب انگیز از کلاهک قطبی را نشان داد. این جنبه اعجاب انگیز، یک درخشندگی ظریف بالا رفته در مرکز کلاهک است. حساسیت و طول موج های بلندتر NIRCam امکان دارد همان دلیلی باشد که به ما کمک می نماید تا این خصوصیت قطبی اورانوس را مشاهده کنیم؛ در حالیکه این خصوصیت با تلسکوپ های قوی دیگر مانند «تلسکوپ فضایی هابل» و رصدخانه کک به وضوح دیده نشده است.
این نمای گسترده تر، سیاره اورانوس و شش قمر از ۲۷ قمر شناخته شده آنرا نشان داده است.


منبع:

1402/01/18
17:16:32
5.0 / 5
389
تگهای خبر: پیشرفت , دانش , دوربین , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است