آیا مغز قادر به ترمیم خود است؟

آیا مغز قادر به ترمیم خود است؟ به گزارش شاه بلاگ، شاید برایتان سوال باشد که آیا مغزمان قادر به ترمیم خود است یا خیر. محققان مؤسسه علوم اعصاب هلند در مطالعه اخیرشان به این پرسش، پاسخ داده اند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی او، آیا مغز ما قادر به بازسازی است؟ آیا می توانیم از این پتانسیل بازسازی در طول پیری یا در شرایط عصبی استفاده کنیم؟ این سؤالات، جنجال های شدیدی را در حوزه علوم اعصاب برای سال ها بوجود آورده است. محققان مؤسسه علوم اعصاب هلند در مطالعه ای نشان داده که چرا نتایج متناقضی در رابطه با پرسش به این سؤال وجود دارد. آنها یک نقشه راه برای چگونگی حل این مسائل پیشنهاد کردند.
مفهوم بهره برداری از پتانسیل بازسازی مغز انسان در پیری یا بیماری های عصبی، جایگزین جذابی برای استراتژی های مرسوم برای تقویت یا بازیابی عملکرد مغز بخصوص با عنایت به عدم وجود استراتژی های درمانی مؤثر فعلی در اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر، است.
یک بحث جنجالی
این سوال که آیا مغز انسان توانایی بازسازی را دارد یا خیر، برای سال ها در مرکز بحث های علمی شدید بوده است و مطالعات اخیر نتایج متناقضی را به دنبال داشته است. یک مطالعه جدید از محققان هلندی، به صورت انتقادی مجموعه داده های انتشار یافته قبلی را مورد بحث و تحلیل و بررسی قرار می دهد. چگونه امکان دارد که ما هنوز پاسخ روشنی برای این امر پیدا نکرده باشیم؟
مطالعات قبلی که در آن سلول های تقسیم کننده در مغز انسان بعد از مرگ علامتگذاری شدند، نشان دادند که سلول های جدید واقعاً می توانند در سرتاسر بزرگسالی در هیپوکامپ مغز ما ایجاد شوند. هیپوکامپ هم ساختاری است که نقش مهمی در یادگیری و حافظه دارد و همینطور بشدت در بیماری آلزایمر تحت تاثیر قرار می گیرد. با این وجود، مطالعات دیگر با این نتایج تناقض دارند و نمی توانند تولید سلول های مغزی جدید در این ناحیه را تشخیص دهند. هم عوامل مخدوش کننده مفهومی و هم روش شناختی احتمالا به این مشاهدات به ظاهر متضاد کمک کرده اند. ازاین رو، روشن کردن نحوه بازسازی در مغز انسان همانند یک چالش باقی مانده است.
فناوری های جدید و پیشرفته
پیشرفت های اخیر در فناوری های رونویسی تک سلولی، بینش های ارزشمندی را در مورد انواع سلول های مختلف موجود در مغز انسان از اهداکنندگان متوفی مبتلا به بیماری های مغزی مختلف عرضه کرده است. تا به امروز، فناوری های رونویسی تک سلولی برای توصیف جمعیت های سلولی نادر در مغز انسان استفاده شده است. علاوه بر شناسایی انواع سلول های خاص، توالی یابی آر. ان. ای تک هسته ای همینطور می تواند پروفایل های بیان ژنی خاص را برای کشف کامل پیچیدگی سلول های هیپوکامپ کشف کند.
ظهور فناوری های رونویسی تک سلولی در ابتدا بعنوان نوش دارویی برای حل اختلافات در این حوزه تلقی می شد. با این وجود، مطالعات اخیر توالی یابی آر. ان. ای تک سلولی در هیپوکامپ انسان نتایج متناقضی را به همراه داشت. دو مطالعه در واقع سلول های بنیادی عصبی را شناسایی نمودند، در حالیکه مطالعه سوم نتوانست هیچ جمعیت عصبی را شناسایی کند. آیا در نهایت می توانیم بر چالش های مفهومی و فنی غلبه نماییم و این دیدگاه ها و یافته های به ظاهر متضاد را با هم تطبیق دهیم؟
مسائل فنی
در این مطالعه، محققان به صورت انتقادی مجموعه داده های رونویسی تک سلولی انتشار یافته قبلی را مورد بحث و تحلیل و بررسی قرار دادند. آنها اخطار دادند که طراحی، تحلیل و بررسی و تفسیر این مطالعات در هیپوکامپ انسان بالغ را میتوان با مسائل خاصی که خواهان تنظیمات مفهومی، روش شناختی و محاسباتی هستند، مخدوش کرد. با تحلیل و بررسی مجدد مجموعه داده های انتشار یافته قبلی، یک سری چالش های خاص بررسی گردید که احتیاج به توجه و بررسی خاصی دارد.



1402/01/22
12:05:19
5.0 / 5
455
تگهای خبر: پیشرفت , تولید , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است