پهپادهایی که نهنگ ها را برچسب گذاری می کنند

پهپادهایی که نهنگ ها را برچسب گذاری می کنند شاه بلاگ: شاه بلاگ: یک گروه بین المللی از دانشمندان، پهپادها را برای برچسب گذاری نهنگ ها بمنظور شمارش بی خطر آنها به کار گرفته اند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، نهنگ ها از بزرگ ترین پستانداران جهان هستند اما جمع آوری اطلاعات خوب در مورد آنها برای دانشمندان بسیار دشوار است. بااینکه جمعیت نهنگ های روی سطح را می توان شمارش و تماشا کرد اما با توجه به این که آنها حدود ۹۵ درصد از زمان خودرا زیر سطح و در آب های اغلب دورافتاده و غیر میهمان نواز می گذرانند، تعداد تحقیقات مشاهده ای در مورد آنها محدود است.
برچسب زدن به حیوانات با دستگاه های جمع آوری اطلاعات، تا حالا بهترین راه برای شناختن تعدادی از دست نیافتنی ترین پستانداران جهان بوده است اما روش های سنتی می توانند برای پژوهشگران، خطرناک و برای حیوانات، فوق العاده استرس زا و زمان بر باشند.
دانشمندان حالا جامع ترین پژوهش را در مورد اثربخشی پهپادها در جمع آوری داده های حیاتی مربوط به «نهنگ های تیغ باله»(Fin whale) و «نهنگ های آبی»(Blue whale) انجام داده اند که نیاز نزدیک شدن به اینگونه های بزرگ و اغلب لطمه پذیر را برطرف می کند.
این گروه بین المللی از دانشمندان با هشت روز آزمایش میدانی در آب های اطراف «پارک ملی خلیج لورتو»(Loreto Bay National Park) مکزیک، پهپاد را به عنوان قسمتی از یک سیستم هوایی بدون سرنشین برای به کار گرفتن و انداختن برچسب ها روی حیوانات مستقر کردند. از ۲۹ فرصتی که برای برچسب زدن بهینه به یک حیوان در نظر گرفته شد، پهپاد در ۲۱ تلاش موفق بود.
پرتاب پهپاد برای استقرار برچسب، به طور متوسط دو دقیقه و ۴۵ ثانیه طول کشید و پهپاد توانست فاصله ای را در حدود ۵۰۰ متر از هدف حفظ کند. این پژوهش نشان میدهد که روش مورد استفاده آن با میزان موفقیت ۷۲ درصد، می تواند کارآمدترین روش جمع آوری چنین داده هایی باشد که تا حالا توسعه یافته است.
این پژوهش شامل مزایای دیگری همچون توانایی پهپادها برای تطبیق یافتن با سرعت شنای یک حیوان بود. این بدان معناست که پهپاد برای چسباندن برچسب می تواند در شرایطی موفق شود که برچسب زدن دستی نمی تواند از عهده آن برآید.
این گروه پژوهشی خاطرنشان کردند: نتایج پژوهش ما، از به کار بردن سیستم هوایی بدون سرنشین به عنوان پلتفرمی برای برچسب زدن نهنگ های بزرگ که آزادانه شنا می کنند، پشتیبانی می کند. پهپاد می تواند با موفقیت برچسب هایی را بر روی اهداف وصل کند و این کار را در مدت زمان کوتاهی انجام دهد. این روش، کارآیی برچسب گذاری را بیشتر می کند و میزان خطای احتمالی را که بطور معمول برای چسباندن برچسب ها پیش می آید، پایین می آورد. این روش، احتمال به هدف خوردن و مجروح شدن نهنگ ها یا انسان ها را نیز می کاهد.
دانشمندان در ادامه گفتند: برچسب گذاری مبتنی بر سیستم هوایی بدون سرنشین، این پتانسیل را دارد که امکان مطالعه کردن گونه های دریایی حیات وحش را بطور قابل توجهی افزایش دهد. نتایج امیدوارکننده ما تا جایی که می دانیم، اولین پژوهش اساسی را در مورد استفاده از سیستم هوایی بدون سرنشین برای چسباندن برچسب های بیولوژیک پرکاربرد به نهنگ های شناگر آزاد نشان می دهند.
دانشمندان افزودند: توسعه بیشتر می تواند روش های برچسب گذاری مبتنی بر سیستم هوایی بدون سرنشین را به روشی مناسب برای مشخص کردن گونه هایی تبدیل کند که لطمه پذیر هستند یا مطالعه آنها دشوار است. با این وجود، مهمست که بر مهارت مورد نیاز خلبان سیستم هوایی بدون سرنشین، همچون آموزش های گسترده قبل از پرواز برای برچسب زدن نهنگ ها تاکید شود.
این پژوهش، در مجله «Royal Society Open Science» به چاپ رسید.
در ویدیوی زیر می توانید روند کار پهپاد و برچسب گذاری را ببینید.



منبع:

1402/01/31
12:19:14
5.0 / 5
338
تگهای خبر: بین الملل , پژوهش , پهپاد , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است