برای رصد طوفان های گرمسیری

۲ ماهواره ناسا به مدار رفت

۲ ماهواره ناسا به مدار رفت شاه بلاگ: شاه بلاگ: شرکت فضایی راکت لب دو ماهواره ی ناسا را برای مطالعه طوفان های گرمسیری به فضا پرتاب کرد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، تاسواره های TROPICS بامدادان امروز(دوشنبه) از نیوزیلند به مدار پرواز کردند. این دو ماهواره نخستین ماهواره های صورت فلکی جدید ناسا برای شکار طوفان ها هستند.
دو تاسواره بر فراز یک موشک الکترون شرکت راکت لب در ساعت ۹ شب به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۴: ۳۰ بامدادان به وقت ایران) از پایگاهی در نیوزلند به مدار رفت.
حدود ۳۳ دقیقه بعد از بلند شدن، تاسواره های TROPICS با اندازه ای مشابه جعبه کفش در مدار پایین زمین، حدود ۵۵۰ کیلومتری مستقر شدند.
صورت فلکی TROPICS از چهار تاسواره در مدار پایین زمین تشکیل می شود.
اگر همه چیز طبق برنامه جلو برود، شرکت فضایی راکت لب دو ماهواره دیگر این صورت فلکی را حدود دو هفته ی دیگر به فضا پرتاب خواهدنمود. به جهت اینکه صورت فلکی به درستی کار کند، هر چهار ماهواره باید طی یک دوره ۶۰ روزه مستقر شوند.
تاسواره های TROPICS تشکیل ساعت به ساعت و پیشرفت طوفان های گرمسیری را اندازه گیری می کنند.
بیل بلکول(Bill Blackwell)، محقق اصلی تاسواره های TROPICS طی یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: ما داده هایی را دریافت خواهیم کرد که قبل از این هیچ گاه نداشته ایم که شامل توانایی برای نگاه کردن به منطقه طول موج مایکروویو در طوفان ها و بررسی آنها هنگام شکل گیری می شود. ما امیدواریم که درک خودرا از فرآیندهای اساسی که تشکیل طوفان ها را تحریک می کند، بهبود بخشیم و در نهایت توانایی خودرا برای پیش بینی و پیگیری شدت آنها افزایش دهیم.
شرکت راکت لب دارای توانایی پرتاب از دو نقطه بسیار متفاوت از سیاره ماست. این شرکت همین طور یک پایگاه در ویرجینیا دارد. هر دو ماموریت TROPICS در ابتدا قرار بود از این پایگاه پرتاب شوند، اما برای پرتاب زودتر به نیوزیلند منتقل شدند.
این تغییر بصورت فلکی اجازه می دهد تا پیش از شروع فصل طوفان ۲۰۲۳ در نیمکره شمالی که بطور رسمی در شرق اقیانوس آرام در روز ۱۵ مه شروع می شود، راه اندازی شود. تغییر مکان پرتاب هزینه اضافی قابل توجهی برای ناسا یا راکت لب نداشت.
پیتر بک(Peter Beck)، مدیرعامل راکت لب در کنفرانس مطبوعاتی ۲۸ آوریل اظهار داشت: ما هر کاری که لازم باشد انجام خواهیم داد تا مطمئن شویم که می توانیم آن فضاپیماها را برای فصل طوفان تحویل دهیم.
صورت فلکی TROPICS در ابتدا قرار بود از شش ماهواره تشکیل گردد. با این وجود، دو تاسواره اول زمانی که موشک آنها که توسط شرکت کالیفرنیایی آسترا ارائه شده بود، هنگام پرتاب در ژوئن ۲۰۲۲ سقوط کرد، از بین رفتند.
ناسا بعد از آن شرکت راکت لب را برای پرتاب چهار ماهواره باقیمانده خود انتخاب نمود.
با این وجود اگر دومین ماموریت راکت لب در راه رساندن این ماهواره ها با ناهنجاری مواجه شود، صورت فلکی TROPICS بی فایده نخواهد شد و به قول مک کارتی اگر فقط یکی از این دو پرتاب صورت گیرد چیزهای زیادی برای یادگیری از داده های آنها وجود خواهد داشت.
راکت لب در تلاش است تا مرحله نخست الکترون را قابل استفاده مجدد کند و پیشران موشک را در چندین پرواز بازیابی کند. با این وجود، بامدادان امروز هیچ عملیات بازیابی انجام نشد.




منبع:

1402/02/19
09:38:23
5.0 / 5
339
تگهای خبر: پیشرفت , فضا , ماهواره , موشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است