انقلاب در امنیت اطلاعات با فناوری کوانتومی

انقلاب در امنیت اطلاعات با فناوری کوانتومی شاه بلاگ: به گزارش شاه بلاگ، شرکت آی بی ام می گوید با جدید ترین فناوری های کوانتومی ایمن که صدمه پذیری بالقوه الگوریتم های رمزنگاری فعلی را در مقابل حملات کوانتومی برطرف می کند، امنیت داده ها را متحول می کند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، فناوری کوانتومی ایمن دقیقا چیست و چرا مهم است؟ برای درک این مساله باید یک قدم به عقب برگردیم و محاسبات کوانتومی را بررسی نماییم.
کامپیوتر های کوانتومی برخلاف کامپیوتر های سنتی که اطلاعات را با بهره گیری از ارقام یا بیت های باینری ذخیره و پردازش می کنند، از بیت ها یا کیوبیت های کوانتومی استفاده می نمایند که می توانند در چندین حالت بطور همزمان وجود داشته باشند. این به کامپیوتر های کوانتومی اجازه می دهد تا وظایف خاصی مانند فاکتورگیری اعداد بزرگ را بسیار سریع تر از کامپیوتر های سنتی انجام دهند.
با این وجود، این بدان معناست که تعدادی از الگوریتم های رمزنگاری مانند RSA و ECC که هم اکنون برای ایمن سازی داده ها استفاده می شوند، می توانند توسط کامپیوتر های کوانتومی شکسته شوند. اینجاست که فناوری کوانتومی ایمن وارد می شود.
فناوری کوانتومی ایمن مجموعه ای از الگوریتم های رمزنگاری است که در مقابل حملات کامپیوتر های کوانتومی مقاوم هستند. این فناوری تضمین می نماید که اطلاعات و داده ها در دنیای پسا کوانتومی ایمن باقی می مانند.
بتازگی شرکت آی بی ام(IBM) در کنفرانس سالانه Think که در فلوریدا برگزار شد، از «فناوری کوانتومی ایمن اختتام به انتها» خود رونمایی نمود. فناوری کوانتومی ایمن آی بی ام فقط یک الگوریتم یا یک ابزار نیست، بلکه مجموعه ای جامع از ابزارها و قابلیت هایی است که می تواند توسط سازمان ها برای ایمن سازی داده های خود استفاده گردد. این فناوری شامل رمزنگاری ایمن کوانتومی است که از الگوریتم هایی مانند رمزنگاری مبتنی بر شبکه و رمزنگاری مبتنی بر هَش و همین طور پروتکلهای تبادل کلید پسا کوانتومی استفاده می نماید.
چه چیزی فناوری کوانتومی ایمن آی بی ام را متمایز می کند؟
چیزی که فناوری کوانتومی ایمن شرکت آی بی ام را متمایز می کند، فقط خود این فناوری نیست، بلکه تخصص عمیق این شرکت در حوزه امنیت است.
آی بی ام بیش از یک دهه است که روی رمزنگاری ایمن کوانتومی کار می کند و به توسعه خیلی از الگوریتم هایی که حالا ایمن-کوانتومی تلقی می شوند کمک کرده است. این بدان مدلول است که مفهوم ایمن-کوانتومی آی بی ام فقط یک مفهوم نظریه نیست، بلکه یک راهکار عملی است که در سناریوهای دنیای واقعی آزمایش و تأیید شده است.
این امر خصوصاً برای سازمان های دولتی و مشاغلی که تعدادی از با ارزش ترین و حساس ترین داده ها را مدیریت می کنند، بسیار اهمیت دارد. در دنیای پسا کوانتومی، اگر اطلاعات با فناوری کوانتومی ایمن محافظت نشود، امنیت این داده ها به خطر می افتد.
فناوری کوانتومی ایمن آی بی ام راهی را برای این سازمان ها فراهم می آورد تا امنیت خودرا در آینده تثبیت کنند و اطمینان حاصل کنند که داده های آنها حتی در برخورد با پیشرفت های محاسبات کوانتومی همچنان امن باقی می مانند.
معرفی فناوری کوانتومی ایمن آی بی ام هیجان زیادی را در صنعت فناوری به وجود آورده است. با پیشرفت محاسبات کوانتومی، نیاز به فناوری کوانتومی ایمن افزایش خواهد یافت و این راه حل آی بی ام یک راهکار عملی برای این مشکل ارائه می دهد و پتانسیل تبدیل شدن به یک استاندارد صنعتی برای رمزنگاری پسا کوانتومی را دارد.
جینی رومِتی مدیرعامل آی بی ام در سخنرانی خود در کنفرانس Think بر اهمیت فناوری کوانتومی ایمن در تضمین امنیت داده ها تاکید کرد و اظهار داشت: ما در یک نقطه عطف در صنعت خود هستیم. ما باید اطمینان حاصل نماییم که داده هایمان در دنیای پسا کوانتومی امن باقی می مانند. بنا بر این است که ما IBM Quantum Safe را برای ارائه چاره ای کاربردی و جامع که می تواند توسط سازمان ها در هر اندازه و در همه صنایع مورد استفاده قرار گیرد، توسعه داده ایم.
کارشناسان می گویند تکنولوژی جدید آی بی ام با تخصص عمیق این شرکت در زمینه امنیت و تعهد آن به توسعه راهکارهای عملی، این پتانسیل را دارد که به استانداردی طلایی برای فناوری کوانتومی ایمن تبدیل گردد.



1402/02/24
13:51:44
5.0 / 5
322
تگهای خبر: امنیت , پیشرفت , تكنولوژی , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است