رکورد انتقال اطلاعات فضایی شکست

رکورد انتقال اطلاعات فضایی شکست به گزارش شاه بلاگ، ناسا با استفاده از یک سامانه لیزری موفق به ثبت سریع ترین انتقال داده در فضا شد و توانست ۳.۶ ترابایت داده را تنها در ۶ دقیقه انتقال دهد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، ماهواره طلایی ناسا که به اندازه یک جعبه دستمال کاغذی است و TBIRD نام دارد، رکورد جدیدی را برای سریع ترین سرعت انتقال داده که تابحال در فضا انجام شده است، به ثبت رساند.
ماهواره TBIRD که مخفف «تحویل فروسرخ ترابایت» (TeraByte InfraRed Delivery) است، در تاریخ ۲۸ آوریل ۲۰۲۳ (۸ اردیبهشت ماه) سرعت انتقال داده نوری فضا به زمین با سرعت ۲۰۰ گیگابیت در ثانیه را به ثبت رسانده است.
این سامانه ارتباطی مداری مبتنی بر نور لیزر، رکورد سرعت انتقال را که کمتر از یک سال پیش ثبت شده بود، دو برابر کرد.



ارتباطات فضایی «فوق العاده پرسرعت» جدید

همانطور که ناسا اشاره می کند، ارتباطات نوری فوق العاده پرسرعت، قادر به انتقال اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به سیستم های ارتباطی فضایی سنتی است.

ناسا اخیرا اعلام نموده است که این فناوری را برای مأموریت «آرتمیس ۲» که برای سال آینده برنامه ریزی شده است، آزمایش خواهد نمود. این فناوری می تواند به فضانوردان مأموریت ماه اجازه دهد تا فیلم هایی باکیفیت HD را در لحظه، به زمین مخابره کنند.

برای این آزمایش جدید، ماهواره TBIRD توانست انتقال داده ۳.۶ ترابایتی را در مدت زمان ۶ دقیقه انجام دهد. ناسا اعلام نموده است که در این زمان زمان و با سرعت انتقال ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه، می تواند معادل هزاران ساعت فیلم باکیفیت HD یا تقریبا یک میلیون آهنگ را به صورت همزمان به زمین ارسال نماید.

ناسا در توییت خود برای اعلام این رکوردشکنی نوشت: نقطه عطف به دست آمد! محموله تحویل فروسرخ ترابایت (TBIRD) توانست ۳.۶ ترابایت داده را از راه پیوندهای لیزری در یک گذر ۶ دقیقه ای با سرعت ۲۰۰ گیگابیت در ثانیه به زمین منتقل کند. ۳.۶ ترابایت، داده زیادی بوده و تقریبا معادل یک میلیون آهنگ است.

بت کِر، مدیر مأموریت TBIRD در مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا می گوید: دستیابی به سرعت ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه در ماه ژوئن پیشگامانه بود و الان ما این سرعت انتقال داده را دو برابر کرده ایم که این توانایی نحوه ارتباط ما در فضا را تغییر می دهد.

TBIRD قابلیت های نسل جدید را نشان می دهد

ناسا تا به امروز به طور عمده به شبکه فضایی عمیق خود متکی بوده است که از امواج رادیویی برای ارسال و دریافت اطلاعات از راه ماهواره ها و فضاپیماها استفاده می نماید.

سامانه TBIRD در ماه مه سال قبل در مأموریت «ترنسپورتر-۵» شرکت اسپیس ایکس بر فراز موشک «فالکون ۹» به فضا پرتاب شد. تقریبا یک ماه بعد در ژوئن ۲۰۲۲، این سامانه با ارسال ۱۰۰ گیگابیت در ثانیه در طول پرواز از فراز ایستگاه زمینی خود که دو بار در روز از روی آن عبور می کند، نخستین موفقیت خویش را به دست آورد.

کِر اضافه کرد: فقط قدرت ابزارهای علوم فضایی را زمانی تصور کنید که بتوان آنها را بگونه ای طراحی کرد که به صورت کامل از پیشرفت ها در سرعت و حساسیت آشکارسازها استفاده نماید و آن چه را که هوش مصنوعی می تواند با حجم عظیمی از داده ها انجام دهد، بیشتر کند.

وی افزود: ارتباطات لیزری، حلقه مفقوده ای است که اکتشافات علمی آینده را امکان پذیر می کند.






منبع:

1402/02/29
16:51:20
5.0 / 5
437
تگهای خبر: پیشرفت , تاریخ , سیستم , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است