پانسمانی که درمان سوختگی را متحول می کند

پانسمانی که درمان سوختگی را متحول می کند به گزارش شاه بلاگ، این یک حقیقت غم انگیز است که قربانیان سوختگی اغلب با برداشتن پانسمان از روی زخمشان درد زیادی را متحمل می شوند. با این وجود، یک پانسمان جدید مبتنی بر هیدروژل می تواند این وضعیت را تغییر دهد، چونکه وقتی سرد شود به سادگی از پوست جدا می شود.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، این ماده ی نرم و انعطاف پذیر هم اکنون توسط دانشمندان دانشگاه واترلو کانادا درحال توسعه است. این ماده شامل یک پلیمر حساس به دما است که در هنگام سرد شدن منبسط می شود و با گرم شدن منقبض می شود.
علاوه بر این، بر مبنای اسکن های سه بُعدی از قسمت های سوخته بدن، ورق های هیدروژل را میتوان به صورت سه بُعدی چاپ کرد تا با خطوط دقیق آن ناحیه مطابقت داشته باشد. این بدان مفهوم است که پانسمان با تمام بافت صدمه دیده تماس پیدا می کند، بدون این که فشار زیادی بر یک ناحیه وارد کند و بعنوان یک امتیاز اضافی باید اظهار داشت که میتوان این مواد را با دارو ترکیب کرد که به تدریج در زخم پخش می شود.
هنگامی که ورقه ای از هیدروژل در ابتدا روی محل سوختگی اعمال می شود، توسط بدن بیمار گرم می شود. این سبب می شود که کمی جمع شده و ازاین رو به صورت ایمن به پوست بچسبد. سپس تا وقتی که لازم باشد در جای خود باقی می ماند.
هنگامی که زمان بررسی زخم فرا می رسد، یک وسیله مانند یک حوله خنک روی سطح بیرونی پانسمان قرار داده می شود. همانطور که هیدروژل سرد و منبسط می شود، چسبندگی خویش را بر روی پوست و بافت زخم از دست می دهد و با حداقل ناراحتی جدا می شود. نکته ی مهم اینست که مواد برای جدا شدن تنها باید تا دمای اتاق خنک شوند چونکه قربانیان سوختگی معمولاً به دماهای سردتر بسیار حساس هستند.
لوکاس باومن(Lukas Bauman)، یکی از نویسندگان این مطالعه می گوید: هم اکنون، دفعات تغییر پانسمان به علت درد تجربه شده توسط بیمار در حین برداشتن محدود است. با استفاده از ماده ای که به سادگی در دمای اتاق جدا می شود، میتوان تعویض پانسمان را افزایش داد در حالیکه درد به میزان قابل توجهی کاسته می شود.
همینطور میتوان از این تکنولوژی برای تحویل داروهای شیمی درمانی به بیماران سرطانی خارج از محیط بالینی استفاده یا تولید ماسک های جوان کننده صورت را به صورت سفارشی جهت استفاده در صنعت زیبایی و آرایشی تولید کرد.



1402/03/19
14:28:07
5.0 / 5
310
تگهای خبر: تكنولوژی , توسعه , تولید , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است