آلودگی هوا عامل افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی است

آلودگی هوا عامل افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی است شاه بلاگ: شاه بلاگ: پژوهشگران چینی در یک پژوهش جدید نشان داده اند که آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی دارد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، یک پژوهش جدید اخطار داده که یکی از بزرگترین تهدیدها برای سلامت جهانی امکان دارد به علت بالا رفتن سطح آلودگی هوا درحال افزایش باشد.
پژوهشگران چینی در این پروژه، یک ارتباط جهانی را بین وجود آلاینده ای به نام «PM۲.۵» در هوا و ایمنی باکتری ها در مقابل داروهای آنتی بیوتیک یافته اند. باآنکه آنها مطمئن نیستند که چه چیزی عامل این ارتباط است اما حدس می زنند که باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک با PM۲.۵ موجود در هوا منتقل می شوند. آلاینده های PM۲.۵، ذرات یا قطرات کوچکی با قطر کمتر از ۲.۵ میکرومتر هستند که با چشم غیرمسلح دیده نمی شوند.
مقاومت آنتی بیوتیکی به شرایطی گفته می شود که طی آن، باکتری ها در واکنش به داروهای ضد باکتری جدید و مواد شیمیایی که برای از بین بردن آنها طراحی شده اند، با داروها سازگار می شوند و تکامل می یابند و به اَبَرمیکروب های فوق العاده قوی تبدیل می گردند. پژوهشگران اخطار داده اند که مقاومت آنتی بیوتیکی، یک معضل جهانی جدی است که سالانه سبب مرگ میلیونها نفر در سراسر دنیا می شود.
این پژوهش که در «دانشگاه ججیانگ»(Zhejiang University) انجام شده است، برای نخستین بار نشان داده است که مرگ های زودرس ناشی از مقاومت آنتی بیوتیکی تا حدودی ناشی از آلودگی PM۲.۵ هستند.
پژوهشگران نوشتند: این نخستین تحلیلی است که ارتباط بین PM۲.۵ و مقاومت آنتی بیوتیکی بالینی را در سطح جهانی توصیف می کند. ما نشان دادیم که همبستگی بین PM۲.۵ و مقاومت آنتی بیوتیکی، در بیشتر باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک سراسر دنیا ثابت مانده و این همبستگی به مرور زمان تقویت شده است.
«مارک هولمز»(Mark Holmes) استاد ژنومیک میکروبی «دانشگاه کمبریج» که در این پژوهش شرکت داشت، اظهار داشت: هیچ مدرکی دال بر وجود یک رابطه علت ومعلولی بین این دو عامل وجود ندارد.
به عبارت دیگر، گروه پژوهشی قطعا نمی دانند که آیا آلودگی هوا سبب مقاومت آنتی بیوتیکی می شود یا خیر اما نمونه های DNA نشان می دهند این احتمال وجود دارد. هلمز اظهار داشت: ما ژن های مقاومت آنتی بیوتیکی را در DNA توالی یابی شده پیدا کرده ایم که از نمونه های هوا به دست آمده اند و امکان دارد نشانه هایی از مکانیسم احتمالی را عرضه کنند.
این گروه پژوهشی، داده های در ارتباط با استفاده از آنتی بیوتیک و مقاومت به آنرا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ در ۱۱۶ کشور همچون بریتانیا، آمریکا، چین، هند و استرالیا مورد بررسی قرار دادند. آنها این نتایج را با داده های در ارتباط با آلاینده PM۲.۵ مقایسه کردند که از همان کشورها و همان دوره زمانی به دست آمده بودند.
همبستگی قابل توجهی بین PM۲.۵ و مقاومت آنتی بیوتیکی در هشت گونه از ۹ گونه باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک همچون باکتری «اشریشیا کلی»(E. coli) دیده شد که در سطح جهانی ثابت بود. نتایج نشان دادند که هر ۱۰ درصد افزایش PM۲.۵، با افزایش ۱.۱ درصدی مقاومت آنتی بیوتیکی مرتبط می باشد.


نکته قابل توجه اینست که سطوح بالایی از مقاومت آنتی بیوتیکی در شمال آفریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا یافت شدند. این در حالی بود که اروپا و آمریکای شمالی، سطوح پایینی از مقاومت آنتی بیوتیکی داشتند.
این گروه پژوهشی اخطار دادند که اگر هیچ سیاستی برای پیشگیری از آلودگی هوا اعمال نشود، مقاومت آنتی بیوتیکی تا ۱۷ درصد افزایش خواهد یافت و مرگ ومیر سالانه ناشی از مقاومت آنتی بیوتیکی تا سال ۲۰۵۰ در سطح جهان، تا ۵۶.۴ درصد بالا می رود.
پژوهشگران در ادامه نوشتند: شمال آفریقا و غرب آسیا مناطقی هستند که بیشترین آلودگی PM۲.۵ را دارند. سیاست های کنترل PM۲.۵ در این مناطق امکان دارد به بروز تغییرات قابل توجهی در مقاومت آنتی بیوتیکی منجر شود.
این مورد به خوبی شناخته شده که دلایل آلودگی هوا شامل سوزاندن سوخت های فسیلی، فعالیتهای صنعتی و کشاورزی و انتشار گازهای گلخانه ای از اگزوز خودرو ها هستند.
هم اکنون تصور می شود که استنشاق PM۲.۵ می تواند آسم، بیماری های ریوی و قلبی و حتی علایم افسردگی را به همراه داشته باشد اما این پژوهش نشان داده است استنشاق PM۲.۵، ما را با اَبَرمیکروب هایی هم آلوده می کند که می توانند ما را بکشند.
با وجود عرضه شدن یافته های این پژوهش، علت اصلی مقاومت آنتی بیوتیکی همچنان استفاده بیش از حد آنتی بیوتیک ها در نظر گرفته می شود. بنابراین است که خیلی از متخصصان سلامت حالا در صورت امکان، از تجویز کردن آنتی بیوتیک برای عفونت های جزئی اجتناب می کنند.
هنگامی که ما از آنتی بیوتیک ها استفاده می نماییم، بعضی از باکتری ها می میرند اما باکتری های مقاوم می توانند زنده بمانند و به لطف جهش در ژن هایشان، در مقابل داروها مقاومت کنند.
مقاومت آنتی بیوتیکی، بخشی از یک مشکل گسترده تر است که بعنوان «مقاومت ضد میکروبی» شناخته می شود و علاوه بر باکتری ها، سایر ارگانیسم ها مانند ویروس ها و قارچ ها را هم در بر می گیرد. حالا یک صنعت علمی کامل، به هدف قرار دادن مشکل جدی مقاومت ضد میکروبی و اَبَرمیکروب های ناشی از آن اختصاص داده شده است که داروها دیگر با آنها سازگار نیستند.
«سازمان جهانی بهداشت»(WHO) تخمین می زند که این اَبَرمیکروب ها تا سال ۲۰۵۰، سالانه ۱۰ میلیون نفر را می کشند و بار ۱۰۰ تریلیون دلاری را بر اقتصاد جهانی تحمیل می کنند. گفته می شود این موارد مرگ ومیر به علت عفونت هایی رخ خواهند داد که زمانی بی ضرر در نظر گرفته می شدند.
سازمان جهانی بهداشت، مقاومت ضد میکروبی را بعنوان یکی از ۱۰ تهدید بزرگ جهانی ضد بشریت اعلام نموده است و یک متخصص هم شدت تهدید مقاومت ضد میکروبی را در حد تروریسم می داند.
دانشمندان سال قبل اعلام نمودند که حدود ۱.۳ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ به علت مقاومت ضد میکروبی در سراسر دنیا جان خویش را از دست دادند.
این پژوهش، در مجله «Lancet Planetary Health» به چاپ رسید.




منبع:

1402/05/20
02:08:20
5.0 / 5
309
تگهای خبر: پژوهش , جت , جهان , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است