در گفت وگو با شاه بلاگ اعلام شد؛

استفاده از ظرفیت خالی کارخانه ها با مراکز هم آفرینی

استفاده از ظرفیت خالی کارخانه ها با مراکز هم آفرینی به گزارش شاه بلاگ، مدیر پروژه مراکز هم آفرینی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اظهار داشت: ظرفیت تولید بلااستفاده صنایع و شرکت های صنعتی بزرگ در اختیار دانش بنیان ها و واحدهای فناور قرار می گیرد.



ایمان لطفی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به راه اندازی مراکز هم آفرینی درباره ی جزییات و اهداف آن توضیح داد و اظهار داشت: در این مراکز در حقیقت ظرفیتهای مازاد و بدون استفاده خط تولید صنایع جهت تولید محصولات و خدمات جدید به کار گرفته می شود.
مدیر پروژه مراکز هم آفرینی معاونت علمی ضمن اشاره به این که راه اندازی این مراکز برآمده و برخاسته از قانون جهش تولید دانش بنیان است، اضافه کرد: در تعریف مراکز هم آفرینی باید اظهار داشت که این مراکز از سمت شرکت های بزرگ، صنایع و سازمان های تولید محور برای مساعدت با اقتصاد دانش بنیان، ایجاد و رشد ایجاد می شوند.
به گفته لطفی جهت راه اندازی این مراکز دستورالعمل و بخشنامه تدوین و توسط معاون علمی رییس جمهور تصویب و فاکتورهای ارزیابی تدوین شده است. همین طور بسته حمایت مالی از این مراکز با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی درحال تدوین نهایی است.
مدیر پروژه مراکز هم آفرینی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اعلان اینکه حمایت ها در عرصه مراکز هم آفرینی حدودا هم سطح و هم تراز با حمایت های اعطایی به کارخانه های نوآوری است، اظهار داشت: در ۱۰ سال قبل در اکوسیستم نوآوری و فناوری هر اقدامی انجام شده بیش از سمت عرضه فناوری و نوآوری فعالیت انجام شده است، یعنی یک استارت اپ، تیم فناور یا شرکت دانش بنیان در مراکز نوآوری و رشد، پارک های علم و فناوری و یا کارخانه های نوآوری مستقر شده و نمونه محصول اولیه را می سازند اما به تولید نیمه صنعتی و صنعتی نرسیده است.
وی اضافه کرد: ما در مراکز هم آفرینی می خواهیم از سمت تقاضا به اقتصاد دانش بنیان کمک نماییم به این صورت که صنعت اعلام نیاز می کند و شرکت دانش بنیان در رابطه با نیاز او پروپوزال ارائه می دهد و یک همکاری فناورانه ای شکل می گیرد که منجر به تولید مشترک و توسعه محصول جدید در عرصه فناوری و نواوری خواهد شد.
وی افزود: ما این پروسه را در طرف عرضه نداشتیم و شرکتها در سطح محصول اولیه متوقف می شدند و بعد از آن خودشان بدنبال سرمایه گذار و یا صنایع متقاضی برای حمایت می رفتند اما بواسطه راه اندازی مراکز هم افرینی، طرف تقاضا (صنایع) در درون مجموعه خود محصولات را به تولید انبوه می رساند.
مدیر پروژه مراکز هم آفرینی معاونت علمی افزود: در این شرایط طرف تقاضا یا همان صنایع و شرکت های صنعتی بزرگ، زیرساخت های سخت همچون فضای کار، ماشین آلات و تجهیزات فضای اداری، اشتراکی اختصاصی و همین طور زیرساخت های نرم مثل نیروی فنی و واحد تحقیق و توسعه ای خودرا در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار می دهد. پس اینجا می توانیم بگوییم واقعاً اقتصاد دانش بنیان شکل می گیرد و صنایع دانش بنیان می شوند.
لطفی با اعلان اینکه برخی شرکتها ظرفیت خالی و بلااستفاده برای تولید دارند که می تواند در اختیار اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور و دانش بنیان ها قرار بگیرد اظهار داشت: برخی شرکتها با ۶۰ درصد ظرفیت خود کار می کند ولی ۸۰ درصد سهم بازار را دارند و اصلاً نیاز ندارند ۴۰ درصد ظرفیت دیگر خودرا فعال کنند.
مدیر پروژه مراکز هم آفرینی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اضافه کرد: شرکت های مدنظر، شرکت های متوسط و بزرگ هستند و با شرکت های کوچک که مشکلات منابع، فضا و زیرساختی دارند، کاری نداریم. بنا بر آمار اعلام شده، ۵۰ درصد ظرفیت تولید کشور در کارخانه ها بلااستفاده بوده و از ۱۰۰ درصد زیرساخت ها استفاده نمی شود که این ظرفیت خالی می تواند برای شرکت های دانش بنیان و فناور مفید باشد.
وی افزود: برخی شرکتها درخواست های همکاری فناورانه با شرکت های دانش بنیان و فناور و ایجاد مراکز هم آفرینی داده اند و ما درحال بررسی این درخواست ها هستیم.
لطفی با تأکید بر این که همکاری فناورانه صنایع تولیدی و دانش بنیان ها در قالب راه اندازی مراکز هم آفرینی در سه حوزه سلامت، معدن و پتروشیمی در اولویت قرار دارند، اظهار داشت: استانهای اصفهان، فارس، کرمانشاه و یزد به عنوان استانهای هدف ما در فاز اول راه اندازی این مراکز هستند.
مدیر پروژه مراکز هم آفرینی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری پرداخت ۶۰ تا ۷۰ درصدی خرید تجهیزات خاص، بهسازی و نوسازی تجهیزات، کمک به صادرات را از حمایت های معاونت در امتداد راه اندازی این مراکز عنوان نمود.

1402/10/20
14:35:44
5.0 / 5
266
تگهای خبر: توسعه , تولید , خدمات , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است