اروپا به دنبال ساخت ابر كامپیوتر های كلاس جهانی

اروپا به دنبال ساخت ابر كامپیوتر های كلاس جهانی شاه بلاگ: دانشمندان اروپایی از قرض گرفتن سخت افزارهای خارجی برای انجام تحقیقات در سطح پیشرفته خسته شده اند و می خواهند خودشان دست به ساختن ابررایانه بزنند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، ابررایانه ها(سوپركامپیوترها) یك ابزار تحقیق بسیار مهم در زمینه پزشكی، هوانوردی، ربات ها و سلاح ها هستند، اما فقط سه بازیكن غالب وجود دارد: آمریكا، ژاپن و چین.
اكنون اروپایی ها احساس می كنند به اندازه كافی این وضعیت را تجربه كرده اند و از برنامه های خود برای توسعه تكنولوژی در این زمینه به میزان 1. 2 میلیارد دلار اعلام نموده اند.
"اندروس آنشیپ" عضو عالی رتبه كمیسیون اروپا اظهار داشت: هدف این است كه تا سال 23-2022 ماشین های پیشرفته خویش را توسعه دهیم كه بتوانند یك میلیاردها محاسبه در ثانیه انجام دهند.
كمیسیون اروپا (EC) نقش قوه مجریه را در اتحادیه اروپا ایفا می نماید. این كمیسیون مسئول پیشنهاد قوانین، اجرای تصمیم گیری ها، تنفیذ پیمان نامه ها و روی هم رفته انجام كارهای روزمره اتحادیه اروپا است.
ساختار كمیسیون اروپا به صورت كابینه ای متشكل از 27 نماینده یا عضو كمیسیون است و هر یك از كشورهای عضو اتحادیه اروپا دارای یك نماینده در كمیسیون اروپا هستند. این نمایندگان نه برای پیگیری منافع كشور خود، بلكه در راه تحصیل منافع همه اتحادیه اروپا فعالیت می نمایند.
دفتر اصلی كمیسیون اروپا در شهر بروكسل پایتخت بلژیك قرار دارد.


چین دارای سریع ترین ابررایانه جهان موسوم به "Sunway TaihuLight" با 93 پتافلاپس(93 میلیون میلیارد یا 10 به توان 15 عملیات نقطه شناور در هر ثانیه) قدرت محاسبه است.
فلاپس(FLoating point OPerations per Second) به مفهوم "عملیات نقطه شناور در ثانیه"، مقیاسی برای سنجش كارایی پردازشگر كامپیوتر ها است.
فلاپس واحد اندازه گیری سرعت پردازش داده ها توسط كامپیوتر است. هر ترافلاپس معادل یك تریلیون (یا ۱۰ به توان ۱۲) عملیات نقطه شناور بر واحد ثانیه است.
چین همینطور در حال كار بر روی ابررایانه "Tianhe-3"، نخستین ماشین جهان با بیش از 10 برابر قدرت TaihuLight است و انتظار دارد كه تا سال 2020 آن را در اختیار داشته باشد.
دیگر ابررایانه های قدرتمند دنیا در ژاپن، ایالات متحده آمریكا و در همه جا جز اروپا (به غیر از سوئیس، كه بخشی از اتحادیه اروپا نیست) واقع شده است. تنها ابررایانه بزرگ اروپایی "Atos SE" است.
این دستگاه در رتبه بندی ابررایانه های جهان رتبه 55 را دارد و مرحله نخست از یك سوپركامپیوتر 25 پتافلاپسی است كه توسط كمیته انرژی های جایگزین فرانسوی و كمیسیون انرژی اتمی استفاده می گردد.
در حال حاضر سازمان های هواشناسی، فضایی و دیگر سازمان های دولتی در اروپا، همراه با شركت های خصوصی اروپایی مانند "دایملر" و "ایرباس" باید زمانی را از سوپركامپیوترهای آمریكایی یا ژاپنی اجاره كنند.
این یك خطر است كه اطلاعات اختصاصی حساس، اسرار تجاری و سایر اطلاعات را در معرض درز یا سرقت قرار می دهد. اگر اختلاف یا بحران اتفاق بیافتد، احیانا اروپا دسترسی به این ابررایانه ها را از دست می دهد.
خرید و توسعه تكنولوژی ابركامپیوتری به طرز باورنكردنی و عجیبی گران است. بعنوان مثال انتظار می رود توسعه این ماشین ها تا نیم میلیارد دلار هزینه داشته باشد.
اروپا برای خرید و توسعه آنها 486 میلیون دلار هزینه می كند و باقی مانده این مبلغ از 1. 2 میلیارد دلار هم توسط كشورهای عضو تامین خواهد شد.
این برنامه برای نخستین بار دستگاه هایی را می سازد كه بتوانند با سوپركامپیوترهای برتر فعلی رقابت كنند و سپس تا سال 2023 ماشین های انحصاری خویش را توسعه دهند.
محققان انگلستان آمادگی خویش را برای كمك پروژه ساخت و توسعه ابررایانه ها كرده بودند اما با عنایت به "برگزیت" مشخص نمی باشد كه آیا در آینده وارد این پروژه خواهند شد یا خیر.
"سیمون مكینتاش اسمیت"، از دانشگاه بریستول به بلومبرگ اظهار داشت: برگزیت تا حدود زیادی عدم اطمینان را در مورد مشاركت بریتانیا برانگیخته است و واقعا تاسف آور است و باعث تاخیر و سردرگمی می گردد.



1396/10/23
23:24:15
5.0 / 5
5388
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است