گامی در جهت حل معمای زلزله مریخ؛

زلزله سنج اینسایت روی مریخ قرار گرفت

زلزله سنج اینسایت روی مریخ قرار گرفت به گزارش شاه بلاگ ناسا اعلام نمود كه زلزله سنج فضاپیمای ˮاینسایتˮ به تازگی بر روی سطح سیاره مریخ قرار گرفته است.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، مدارگرد شناسایی مریخ ناسا به تازگی تصاویری از فضاپیمای سطح نشین "اینسایت" (InSight) را كه در سیاره سرخ قرار دارد، ثبت كرده است.
بنابراین تصاویر نخستین ابزار این فضاپیما كاوش خود بر روی سطح مریخ را شروع كرده است.
مدارگرد شناسایی مریخ (MRO – Mars Reconnaissance Orbiter) یك فضاپیمای چندمنظوره ناسا است كه برای شناسایی و اكتشاف مریخ از روی مدار، طراحی شده است. هنگامی كه این مدارگرد به مدار مریخ رسید، به پنج فضاپیمای دیگر در مدار یا روی سطح آن سیاره شامل نقشه بردار سراسر مریخ، مارس اكسپرس، اودیسه مریخ و دو مریخ نورد پیوست و سپس به بیشترین ركورد عملكرد یك فضاپیما در اطراف مریخ رسید.
مدارگرد شناسایی مریخ شامل یك دسته از افزارهای علمی از قبیل دوربین ها، طیف سنج ها و رادار هستند كه برای كاوش زمین چهره ها (landform)، چینه شناسی، كانی ها و یخ مریخ هستند.
تصاویر جدید از "اینسایت" نشان داده است لرزه سنج بر روی سطح مریخ قرار دارد. لرزه سنج می تواند امواج ساختار داخلی سیاره مریخ را ثبت كرده و به دانشمندان در توضیح مسئله پر رمز و راز "زلزله مریخ" (marsquake ) كمك نماید.


به گفته ناسا فضاپیمای "اینسایت" عملكردی صحیح و بی نقص دارد و همانند آنچه برنامه ریزی شده بود، عمل می كند.
"تام هافمن" (Tom Hoffman)، مدیر پروژه "اینسایت" از آزمایشگاه پیش رانش جت، اظهار داشت: "اینسایت" حتی عملكردی بهتر از آنچه ما برنامه ریزی كرده بودیم، دارد و اینكه زلزله سنج توانست با موفقیت توسط یك بازوی مكانیكی از فضاپیما جدا شود، بهترین هدیه كریسمس ما است.
تیم تحقیقاتی "اینسایت" از زمان فرود موفقیت آمیز این فضاپیما بر مریخ در ۲۶ نوامبر، در حال تلاش است تا دو ابزار علمی اختصاصی این دستگاه هر چه زودتر بر روی سطح مریخ قرار گیرند.
یكی از از این دو ابزار لرزه سنج و دیگری "پروب دما" (heat probe) است.
در روز سه شنبه، ۱۸ دسامبر، مهندسان "اینسایت" دستورات جدید خویش را به فضاپیما فرستادند.
در روز چهارشنبه، ۱۹ دسامبر، لرزه سنج به صورت مستقیم بر روی مریخ و در جلوی "اینسایت" قرار گرفت.
"بروس بنردت" (Bruce Banerdt)، پژوهشگر اصلی فضاپیمای "اینسایت"، اظهار داشت: استقرار لرزه سنج همانند فرود "اینسایت" در مریخ است. لرزه سنج مهمترین ابزار "اینسایت" است، ما برای تكمیل حدود سه چهارم اهداف علمی خود به آن نیاز داریم.
این دستگاه به منظور شناسایی كوچكترین حركت تمام سطوح مریخ است. این وسیله بسیار حساس است، به صورتی كه می تواند یك موج لرزه ای با شعاع نصف یك اتم هیدروژن را اندازه گیری نماید. كارشناسان معتقدند زلزله ای كه در مریخ رخ می دهد، دارای مقیاسی كمتر از ۰.۶ ریشتر است.
محققان ناسا به تازگی توسط تصاویری كه به وسیله "دوربین های رایز"(HiRISE) و تصاویر "مدارگرد شناسایی مریخ"(MRO) ثبت شده، موفق به شناسایی مكان دقیق فرود "اینسایت" شدند. این تصاویر طی دو بازه زمانی یعنی ۶ و ۱۱ دسامبر ثبت شدند. سطح نشین، سپر حرارتی و چتر نجات در فاصله حدود ۱۰۰۰ فوت (چند صد متر) از یكدیگر در "هامونه الیسیوم"(Elysium Planitia) محل فرود "اینسایت" قرار دارند.
محل فرود "اینسایت"، "هامونه الیسیوم"(Elysium Planitia) دومین منطقه بزرگ آتشفشانی در مریخ است.
دوربین "های رایز" یا اچ آی آرآی اس ای (HiRISE) یك دوربین عكاسی با قابلیت های بسیار بالا است كه مدارگرد شناسایی مریخ به آن مجهز است. دوربین های رایز ۶۵ كیلوگرم (۱۴۳ پوند) وزن دارد و با هزینه ۴۰ میلیون دلار و زیر نظر و با راهنمایی آزمایشگاه مطالعات ماه و سیارات "دانشگاه آریزونا" تولید شده است.
فضاپیمای اینسایت
فضاپیمای رباتیك سطح نشین مریخ "اینسایت" (InSight) ناسا اولین تصویر سلفی خویش را تنها مدتی بعد از رسیدن به سیاره سرخ، ارسال كرد.
این فضاپیما ۵ مه ۲۰۱۸ از كالیفرنیا به فضا پرتاب شد و در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۸ ساعت ۱۱: ۱۶ شب به وقت تهران روی سطح مریخ فرود آمد.
وظیفه این فضاپیما، بررسی بخش های عمیق مریخ است تا اطلاعاتی مانند علائم حیاتی این سیاره، پالس و دمای آنرا بررسی كند. به قول ناسا، این فضاپیما برای اولین بار، امكان بررسی سیاره مریخ را از زمان تشكیل آن ( ۴.۵ میلیارد سال گذشته) فراهم خواهد نمود.
محل فرود "اینسایت"، "هامونه الیسیوم"(Elysium Planitia) دومین منطقه بزرگ آتشفشانی در مریخ است كه مسطح و عاری از سنگ است و این برای سالم بودن تجهیزات "اینسایت" بسیار مناسب می باشد.
"اینسایت" ظرفیت حمل ۵۰ كیلوگرم بار مفید را داشت و بار او شامل تجهیزات علمی همچون لرزه سنج، جعبه سنسور بار، دوربین ها، سامانه نصب تجهیزات و پس بازتابگر لیزری (Retroreflector) بود.








1397/09/30
13:48:51
5.0 / 5
4198
تگهای خبر: آزمایشگاه , پژوهش , تولید , جت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است