تلف شدن ۷۰ قلاده پلنگ در مدت سه سال

تلف شدن ۷۰ قلاده پلنگ در مدت سه سال به گزارش شاه بلاگ مدیركل حفاظت محیط زیست استان لرستان اظهار داشت: از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰ حدود ۷۰ قلاده پلنگ در كشور تلف شده كه با عنایت به شرایط كنونی این گونه ارزشمند، عدد قابل تاملی است.


مهرداد فتحی بیرانوند عصر دوشنبه در افتتاحیه دوره سوم كارگاهی آموزش منطقه ای پلنگ ایرانی اضافه كرد: بررسی ها نشان داد ۷۱ درصد این تلفات ناشی از شكار، ۱۸ درصد تصادفات جاده ای و بقیه عوامل طبیعی بوده است.
وی اظهارداشت: گونه های گربه سان بزرگ و ارزشمندی در كشور وجود داشت كه منقرض شده اند مانند شیر و ببر ایرانی كه اگر روند رفتار با پلنگ به همین شكل ادامه یابد، باید در آینده ای نه چندان دور شاهد نابودی آن باشیم.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان لرستان افزود: البته طی چند سال قبل آگاهی مردم نسبت به محیط زیست و ارزش حفاظت از آن بالا رفته است، ازاین رو امید داریم تا از نابودی گونه های حیاتی جلوگیری شود.
بیرانوند این گونه مسائل را حاصل دخالت انسان در طبیعت دانست و اظهار داشت: بعنوان مثال تا چند سال پیش گرد و غبار نداشتیم اما حالا كانون های گردو غباری زیادی در كشور شكل گرفته كه به دلیل كاهش منابع آبی می باشد كه نتیجه برداشت بی رویه انسان است.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان لرستان تصریح كرد: باید با یك هدف گذاری علمی و دقیق مانع نابودی تنوع زیستی در كشور شویم و با مباحث علمی و اجرایی به گونه های حیات وحش كمك نماییم.
وی اظهار داشت: از آنجائیكه زیستگاه پلنگ بسیار وسیع است، ازاین رو همواره با جوامع محلی و بومی نقاط مختلف تعارض دارد و به همین جهت بالا بردن آگاهی اهالی بومی به حیات پلنگ كمك می نماید.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان لرستان افزود: امروزه نگاه تك بعدی دنیا نسبت به محیط زیست به نگاه چند بعدی تغییر كرده است، ازاین رو باید همه موجودات در كنار هم زندگی نماییم.
بیرانوند افزود: متاسفانه خیلی از زیستگاه ها جزیره ای شده اند كه می توانیم با كمك یكدیگر از ادامه این روند جلوگیری نماییم و در این میان نقش وزارت راه در كاهش تصادفات جاده ای بسیار پررنگ است. می توانیم با كمك هم روزی شاهد این باشیم كه پلنگ از لیست گونه در خطر انقراض بیرون برود.


1398/10/09
21:54:25
5.0 / 5
4607
تگهای خبر: هارد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است