طرح كبد سالم اجرا می شود

طرح كبد سالم اجرا می شود به گزارش شاه بلاگ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی از انجام مطالعاتی گسترده با عنوان ˮطرح كوهورت كبد سالمˮ در این دانشگاه اطلاع داد و اظهار داشت: این برنامه در استان تهران جمعیتی حدود ۵ هزار نفر را مورد غربالگری و ارزیابی قرار می دهد.


به گزارش دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، دكتر بهزاد حاتمی با بیان این كه نخستین گام مطالعات "طرح كوهورت كبد سالم" از شهر بومهن بوده اضافه كرد: در این طرح پرسش نامه هایی با سرفصل های عوامل خطر و شیوه زندگی، در اختیار افراد قرار می گیرد.
كوهورت یك نوع مطالعه پژوهشی همگروهی یا مطالعه طولی یا مطالعه پیگیری و از نوع مطالعات مشاهده ای اپیدمیولوژیك است كه در آن گروهی از افراد مواجه یافته (exposed) به همراه گروهی از افراد مواجهه نیافته (non-exposed) به یك عامل بالقوه بیماری، در طول یك دوره زمانی پیگیری می شوند.
حاتمی توضیح داد: سونوگرافی كبد و خونگیری از بیماران برای آزمایش های شمارش خون، كبد، كلیه، قند خون ناشتا، چربی و هپاتیت B و C به صورت كاملا مجانی برای داوطلبان این طرح انجام می شود.
این فوق تخصص بیماری های كبد و گوارش بالغین افزود: در گام بعدی تمامی آزمایشات بررسی و در صورت وجود مشكل و یا مورد مشكوكی افراد به مراكز سطح بالاتر تخصصی و فوق تخصصی كبد و گوارش دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ارجاع داده می شوند.
به گفته وی در مرحله اول این طرح، جمعیتی حدود ۱۰۰۰ نفر در شهر بومهن مورد آزمایش و غربالگری قرار خواهند گرفت و در ادامه این جمعیت تا ۵ هزار نفر هم افزایش می یابد.
حاتمی از بازه زمانی یكساله اجرای این مطالعات به صورت پایلوت اطلاع داد و اظهار داشت: این ارزیابی امكان دارد تا بازه زمانی دو تا سه ساله به طول انجامد.
این فوق تخصص بیماری های كبد و گوارش بالغین با تاكید براین كه "طرح كبد سالم" طرحی اپیدمیولوژیك است، اظهار داشت: این طرح در گام نخست از بومهن آغاز و در ادامه سایر قسمت های استان تهران را پوشش خواهد داد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با تاكید بر این كه برای عرضه آمار دقیق تر ازویژگی های كبد چرب باید مشخصات اپیدمیولوژی كبد چرب و سبك زندگی مردم در سطوح مختلف ارزیابی شود، تصریح كرد: در این طرح قسمت های حاشیه نشین، مركز و شمال شهر تهران با هدف ارزیابی افراد با سطح درآمد و دانش تغذیه ای مختلف مورد بررسی تقریبی از نظر شیوع كبد چرب قرار خواهند گرفت.
حاتمی با بیان این كه كبد چرب شایع ترین علت بیماری مزمن كبدی است، تصریح كرد: به صورت كلی میزان شیوع كبد چرب در دنیا حدود ۲۵ درصد و در كشور ما هم حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد است.
فوق تخصص بیماریهای كبد و گوارش بالغین اظهار داشت: در كنار تمركز ما بر شناسایی و درمان بیماری كبد چرب دو بیماری دیگر شامل هپاتیت B و C هم مورد آزمایش و بررسی قرار خواهند گرفت و چنانچه جواب این آزمایشات مثبت باشد و فردی به این بیماری ها مبتلا باشد، درمان های لازم هم صورت خواهد گرفت.
وی اضافه كرد: در این مطالعه اگر افراد شركت كننده گرفتار افزایش آنزیم های كبدی باشند به مراكز تخصصی سطح بالاتر ارجاع داده می شوند.
این فوق تخصص بیماری های كبد و گوارش بالغین شایع ترین عامل خطر مبتلا شدن به بیماری كبد چرب را پیروی از سبك زندگی نادرست دانست و تصریح كرد: زندگی ماشینی و كم تحركی زمینه های مبتلا شدن به بیماری كبد چرب را فراهم می كنند.
ارتقا بهداشت عمومی یكی از مهمترین عواملی بود كه دكتر حاتمی برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری كبد چرب به آن اشاره نمود.
حاتمی با اشاره به این كه مطالعه "طرح كبد سالم" با این عنوان و حجم برای نخستین بار در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و سطح كشور انجام شده سفارش كرد: اصلاح سبك و شیوه زندگی، ورزش منظم و رعایت رژیم غذایی از مهمترین عوامل موثر در جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری كبد چرب هستند.


1398/11/01
22:04:25
5.0 / 5
4224
تگهای خبر: پژوهش , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است