مهمترین مشكل و راهكار كسب و كارها در دوران كرونا چیست؟

مهمترین مشكل و راهكار كسب و كارها در دوران كرونا چیست؟ در حالی ۷۹ درصد كسب و كارها در دوره كرونا به شكلی با مشكلات مواجه بودند كه عمده آن مربوط به پرداخت حقوق و دستمزد كاركنانشان بوده است.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، از زمان شدت گرفتن شیوع کرونا و محدودیت هایی که در نتیجه آن به وجود آمد، کسب و کارها در بخش های مختلف گرفتار صدمه شدند؛ از میزان تولید تا فروش، سودآوری و البته افزایش هزینه ها که به زیان در بخش های گوناگون منجر گردید و با محدود شدن فعالیت کسب و کارها و حتی تعطیلی آنها در مقاطعی امکان تأمین منابع برای انجام هزینه های مربوطه به صورت قابل توجهی تحت تأثیر قرار گرفت.
این در شرایطی است که در بررسی که از جانب پژوهشکده آمار در ارتباط با وضعیت کسب و کارها در سه ماهه اسفند تا آخر اردیبهشت ماه انجام شده در این دوره، ۷۹ درصد کسب و کارها مشکلاتی را در فعالیت خود داشته و تنها در ۲۱ مورد آنها مشکلی وجود نداشته است.
بر طبق این گزارش طی اسفند و فروردین پرداخت حقوق و دستمزد با ۲۵ درصد مهمترین مشکل در میان کسب و کارها بوده است و بازپرداخت وام و پرداخت اجاره با ۲۱ درصد در رتبه های بعدی قرار دارد.
البته در اردیبهشت ماه پرداخت حقوق و دستمزد تا ۲۹ درصد بیشترین مشکل کسب و کارها را ایجاد کرده و بازپرداخت های وام با ۲۱ درصد و پرداخت اجاره با ۱۴ درصد در رتبه های بعدی قرار دارد. اما در مورد بازپرداخت وام کسب و کارها در دوره کرونا، بانک مرکزی مصوبه ای را در شورای پول و اعتبار گذراند که بر مبنای آن پرداخت اقساط وام آنها به مدت سه ماه از اسفند تا آخر اردیبهشت ماه به تعویق افتاد، از طرفی برای اشخاص هم پرداخت اقساط وام های قرض الحسنه به مدت سه ماه معوق اعلام گردید.



البته در بعضی موارد بانک ها عین مصوبه بانک مرکزی عمل نکرده و با عنایت به عدم هماهنگی هایی که وجود داشت، دست به برداشت اقساط از حساب مشتری زده و یا در مواردی آنها را مشمول جریمه دیرکرد دانستند.
اما به هر صورت بررسی ها نشان داده است که در دوره سه ماهه ابتدایی انتشار کرونا مهمترین راهکاری که کسبه برای حل مشکل خود در دستور کار قرار دادند، دریافت وام از بانک ها بوده است که در ۴۴ درصد آنها اتفاق افتاده است.
دریافت وام از شرکت های مالی خود یا افراد حقیقی و کاهش هزینه های عملیاتی مانند تعدیل نیرو و کاهش حقوق از دیگر اقداماتی است که کسب و کارها برای کاهش هزینه و ادامه فعالیت خود انجام داده اند.




منبع:

1399/04/16
20:51:30
5.0 / 5
2961
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است