یادمان باشد در چه تاریخی كار می نماییم

یادمان باشد در چه تاریخی كار می نماییم شاه بلاگ یادمان باشد در چه تاریخی كار می نماییم


این باور محمد مهدی خاتمی است که این روزها نمایش «سه شنبه های لعنتی» را روی صحنه دارد.
وی در گفتگویی با ایسنا عنوان نمود که با در نظر گرفتن این شرایط، از استقبال تماشاگران نمایشش راضی است و اگر از سالن اجرا و کمک هزینه ای اندک برخوردار شود، به سرعت، تدارک کار بعدی اش را آغاز می کند.
خاتمی همین طور اشاره کرد که وقتی گروه هایی در این وضعیت نمایش اجرا می کنند، باید بطور ویژه تری از آنان حمایت شود.
این کارگردان در آغاز سخن خود اصرار کرد که با تعطیلی تئاتر مخالف است.
او اظهار داشت: نمی توانیم پایانی برای کرونا تعیین نماییم. بدین سبب تئاتر هم باید به حیات خود ادامه بدهد و تئاتری ها هم باید مانند هر صنف دیگری، فعالیت کنند.
خاتمی افزود: به هر حال خطر هست ولی این خطر در جاهای دیگر هم وجود دارد و به سالن تئاتر محدود نمی گردد.
او با یادآوری گفتگوهایی که قبل از اجرای نمایشش با مجموعه تئاتر شهر داشته است، اضافه کرد: مدیریت این مجموعه بابت رعایت تمام پروتکل های بهداشتی اطمینان داد و خوشبختانه چنین هم شد و حالا ما و یک گروه دیگر در این مجموعه روی صحنه ایم.
خاتمی که قبل از کرونا اجرای این نمایش را آغاز نموده بود، با اشاره به تفاوت سینما و تئاتر افزود: تئاتر مانند سینما نیست که بتوان آنرا در کشو گذاشت و چند سال بعد آنرا بیرون بیاوریم. همین الان هم که در اجرای ما وقفه ای 5 ماهه پیش آمده، قسمتی از طراوت و تازگی کار از دست رفته است. اگر بیش از این فاصله می افتاد، خود من رغبتی به ادامه اجرا نداشتم.
وی در عین حال افزود: حالا که با مشورت دوستان بار دیگر اجرای مان را از سر گرفته ایم، شخصا احساس خوبی دارم و خوشبختانه تماشاگر هم می آید.
خاتمی درباره ارزیابی اش ار استقبال تماشاگران توضیح داد: وقتی در این شرایط کار می نماییم، باید توقع مان هم متناسب با همین وضعیت باشد و یادمان بماند در چه تاریخی و در کجا داریم کار می نماییم. به هر حال شرایط خاصی است و خیلی از افراد برای حضور در مکان هایی مانند تئاتر دلهره دارند که طبیعی است ولی خوشختانه در همین چند اجرا، استقبال تماشاگران بد نبوده است.
او افزود: دیگر چاره ای نداشتیم یا باید به اجرا در این شرایط تن می دادیم یا زحمات یکی دو ساله گروه را نادیده می گرفتیم ولی خوشبختانه حالا که روی صحنه رفته ایم، حال مان خوب است و پشیمان نیستیم.
خاتمی در پاسخ به این پرسش که در این وضعیت حاضرید نمایشی تازه کار کنید؟ اظهار داشت: اگر سالن و حداقلی از حمایت را داشته باشم، دوست دارم همین الان با گروهی همسو تدارک کاری تازه را آغاز کنم. از قبل برنامه داشتیم نیمه دوم امسال نمایشی را در تماشاخانه ایرانشهر کار نماییم و اگر شرایطش فراهم گردد، دست به کار می شویم.
او افزود: این شرایط ناخواسته وجود دارد و باید با آن کنار بیاییم. ممکنست برخی فکر کنند در این وضعیت تماشای تئاتر ضروری نیست ولی تعدادی هم هستند که در همین روزها هم به تماشای تئاتر می آیند.
خاتمی خواهان حمایت هر چه بیشتر از هنرمندانی شد که در این روزهای سخت نمایش هایشان را روی صحنه برده اند و درباره وضعیت تبلیغات نمایشش اظهار داشت: تبلیغات به شکل فیزیکی که دیگر وجود ندارد ولی خیلی از دوستان محبت داشتند و در صفحات شخصی خود برای ما تبلیغ کردند.
این کارگردان با تاکید بر لزوم حمایت های مالی بیشتر از گروه هایی که نمایش هایشان در حال اجراست، توضیح داد: اعلام شده نیمی از مبلغ کمک هزینه همزمان با شروع اجرا پرداخت می شود اما مبلغ این کمک هزینه به شرایط قبل از کرونا بر می گردد در حالی که امروز وضعیت به کلی تغییر کرده است.
خاتمی افزود: مبلغ کمک هزینه ها قبل از کرونا تعیین شد و در آن زمان کسی پیش بینی نمی کرد گروه های نمایشی با نیمی از ظرفیت سالن باید اجرای خودرا انجام دهند. گروه های نمایشی در این سال ها بیشتر بر گیشه خود تکیه کرده اند ولی وقتی مقرر است نیمی از صندلی های سالن به سبب رعایت فاصله گذاری اجتماعی خالی بماند، دیگر به هیچ عنوان نمی توان چشم امیدی به گیشه داشت. ضمن اینکه هزینه های اجرا در دوران کرونایی بیشتر شده است.
خاتمی اظهار داشت: مرکز هنرهای نمایشی به ادامه جریان تئاتر علاقمند است ولی باید دست کم از نظر روانی هنرمندان را حمایت کند. نگاه این مرکز به گروه هایی که امروز و در این وضعیت روی صحنه رفته اند، باید متفاوت باشد تا آنان احساس کنند کارشان باارزش و مورد احترام است.
او با اشاره به تنگناهای مالی تئاتر در تمام دوره ها اضافه کرد: تئاتر هیچ گاه پاسخگوی نیاز مالی هنرمندان نبوده است ولی در وضعیت دشواری مانند دوره کرونایی باید بیش از گذشته با گروه ها همراهی و امنیت روانی آنان را تامین کنند.
نمایش «سه شنبه های لعنتی» نوشته و کار محمد مهدی خاتمی در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است. محسن افشار، مانلی حسین پور، سروش طاهری، شهرام مسعودی، اتابک نادری، نسرین نکیسا بازیگران این نمایش هستند.
این نمایش هر شب ساعت ۱۹ و سی دقیقه اجرا می شود و در خلاصه داستان آن آمده است: روایتی از فروپاشی یک خانواده محترم.





منبع:

1399/05/05
15:08:15
5.0 / 5
2716
تگهای خبر: امنیت , تاریخ , جت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است