فشار خون بالا می تواند زوال شناختی را تسریع كند

فشار خون بالا می تواند زوال شناختی را تسریع كند شاه بلاگ: مطالعه اخیر پژوهشگران برزیلی نشان میدهد مبتلاشدن به فشار خون بالا در هر سنی حتی برای مدت کوتاهی می تواند سرعت ابتلای افراد به ˮزوال شناختیˮ(cognitive decline) را افزایش دهد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، نتایج این مطالعه نشان داده، تجربه مبتلاشدن به فشار خون حتی برای مدت کوتاهی و در هر سنی می تواند سرعت مبتلاشدن به کاهش/زوال شناختی را افزایش دهد.
متخصصان برزیلی در این مطالعه هفت هزار فرد بزرگسال را تحت نظر قرار دادند و دریافتند که حتی تجربه مبتلاشدن به فشار خون در یک دوره کوتاه مدت نیز می تواند بر عملکرد حافظه، تسلط کلامی و تمرکز افراد تأثیر بگذارد.
آنها دریافتند اگر به بیماران مبتلا به فشار خون بالاتر از محدوده طبیعی ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه، داروهای ضد فشار خون داده شود، سرعت مبتلاشدن به زوال شناختی می تواند کم شود.
تخمین زده می شود یک چهارم جمعیت افراد بزرگسال در انگلیس(حدود ۱۴.۴ میلیون نفر) از فشار خون بالا رنج می برند و از این تعداد، پنج میلیون نفر بیماری آنها تشخیص داده نمی شوند و در معرض خطر هستند.
طی این مطالعه دکتر "ساندی بارتو"(Sandhi Barreto) و همکارانش از "دانشگاه فدرال میناس جرایس"(Universidade Federal de Minas Gerais یا UFMG) برزیل هفت هزار بزرگسال با میانگین سنی ۵۹ سال را طی یک دوره چهار ساله مورد بررسی قرار دادند.
پژوهشگران در طول این مدت، حافظه، تسلط کلامی و عملکرد اجرائی شرکت کنندگان(که شامل خاصیت هایی مانند توجه و تمرکز است) را آزمایش کردند.
پروفسور بارتو اظهار داشت: ما در ابتدا نیز پیش بینی می کردیم که مبتلاشدن به فشار خون در سنین پایین، تأثیرات منفی بر عملکرد شناختی خواهد گذاشت. با این وجود، نتایج ما نشان داد کاهش عملکرد شناختی در اثر مبتلاشدن به فشار خون در میانسالی و سنین بالاتر سرعتش افزوده می شود.
علاوه بر این پژوهشگران اعلام کردند که زوال شناختی در افرادی که فشار خون کنترل نشده دارند، در مقایسه با افرادی که مبتلا به فشار خون هستند و آنرا با مصرف دارو کنترل می کنند، سریع تر است.
پروفسور بارتو اضافه کرد: ما همین طور دریافتیم درمان موثر فشار خون در هر سنی در بزرگسالی می تواند شتاب و سرعت مبتلاشدن به زوال شناختی را کم کند یا از آن جلوگیری کند.




منبع:

1399/09/26
13:30:07
5.0 / 5
1315
تگهای خبر: پژوهش , دانش , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است