جلوگیری از عوارض رژیم غذایی پرچرب با روشی جدید

جلوگیری از عوارض رژیم غذایی پرچرب با روشی جدید به گزارش شاه بلاگ خراسان رضوی دانشمندان راهی برای پیشگیری یا معکوس کردن شرایطی مانند دیابت و چاقی با مصرف غذاهای پرچرب یافتند.


به نقل از نیوز، تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان سوئدی بر روی موش ها نشان میدهد که با بهره گیری از روش درمانی ASO می توان اثرات مخرب سلامتی رژیم غذایی چرب را کاملا کم کرد. در حقیقت، موش هایی که بعد از مصرف رژیم غذایی پرچرب به دیابت، بیماری کبد چرب و چاقی مبتلا شدند، با این روش درمانی بطور کامل سلامت طبیعی خودرا به دست آوردند.
در همین حال، موش هایی که این روش درمانی را پیش از رژیم غذایی پرچرب دریافت نمودند، از ابتدا مشکل سلامتی نداشتند.
پژوهشگران از مرکز تحقیقات Rolf Luft موسسه کارولینسکا کشف کردند که این روش درمانی سبب کاهش سطح آپولیپوپروتئین CIII (تنظیم کننده اصلی متابولیسم چربی) در بدن می شود. آنان دو گروه از موش ها را مورد مطالعه قرار دادند، یک گروه رژیم های پرچرب از سن هشت هفتگی و یک گروه کنترل که رژیم طبیعی داشتند.
تعدادی از موش ها با رژیم غذایی پرچرب به مدت ۱۰ هفته تحت درمان با ASO قرار گرفتند تا سطح آپولیپوپروتئین CIII آنان کم شود. پژوهشگران از همان ابتدا بقیه این موش ها را تحت درمان با ASO قرار دادند تا هرگونه افزایش آپولیپوپروتئین CIII را هنگام غذا خوردن بررسی نمایند. سپس آنان را با گروه کنترل مقایسه کردند.
دکتر اسماعیل والادولید-آکبس، استادیار گروه پزشکی و جراحی مولکولی اظهار نمود: «پس از یک دوره ۱۰ هفته ای، تمام موش های گروه اول چاق، مقاوم به انسولین و استئاتوز کبدی (کبد چرب) بودند اما پس از درمان ASO با توجه به این که رژیم غذایی پرچرب داشتند، متابولیسم گلوکز، وزن و مورفولوژی کبد آنها عادی شد.»
محقق ارشد این تحقیق، پروفسور لیزا جونتتی برگرن اظهار داشت: « ما می توانیم ثابت نماییم که کاهش سطح آپولیپوپروتئین CIII با وجود مصرف مداوم یک رژیم غذایی پرچرب، نه فقط از شما محافظت می کند بلکه با افزایش حساسیت انسولین، از بین بردن اختلالات متابولیکی مضر ناشی از چربی را معکوس می کند.»
نتایج این تحقیق در نشریه Science Advances منتشرشده است.



1399/12/24
12:46:57
0.0 / 5
1037
تگهای خبر: پژوهش , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است